Här samlas alla nattugglor!
Idag blir det 🍩 till middag.
Tråd-idé: Gryt-Höst! Ett grytrecept från mig varje dag i Oktober. Och alla som vill delta ofc.
Idag blir det 🍩 till middag.
Tråd-idé: Gryt-Höst! Ett grytrecept från mig varje dag i Oktober. Och alla som vill delta ofc.
Det sägs att man blir snäll av pepparkakor. Den senaste veckan har jag ätit 175 g/ett helt paket av Fazers nya, chokladdoppade pepparkakor. Jag måste vara jävligt snäll vid det här laget.
Just nu är det sukkot. Sen blir det halloween, allhelgonna, thanksgiving, advent, Hanukkah, Jul och nyår. Innan nyår kommer även massa matdagar, bland annat finlandssvenska matkulturdagen, världspastadagen, hackekorvens dag och ostkakans dag, som infaller på Astrid Lindgrens födelsedag.
Jag älskar höst och vinter.....
Jättemärklig fråga, jag vet, men om ni skulle tilldela följande saker varsin färg, vilka färger skulle det då vara:
Kaos
Magi
Sanning
Rättvisa
Kreativitet
Vishet
Beskyddande
Tid
Ibland kan jag bara sucka åt mig själv. Väntar på Hamburgare och låtsas att jag inte sover.
I want halloween, I want halloween, halloween, halloween
Inte för att jag är så förtjust i Halloween utan för att jag älskar jul.
Här på GC är det nog ingen som funderar på varken Halloween eller jul! Svenska övervintrarna har börjat droppa in så sakteliga och alla som kommer verkar jätteglada över värmen härnere. Men vi som bor här börjar tröttna rejält på högsommarens grepp om vädret. Snart 2 veckor med +30 eller mer dygnet runt. Sömnen blir avbruten flera gånger under natten trots att fläkten går på högvarv hela nätterna. Dessutom har Kaliman (Sand och damm från Sahara) blåst in över öarna under hela 4 dagar. Går knappt att gå ut när det händer på hösten.
Men nu har de sagt att riktiga hösten kommer på Måndag och temperaturen blir runt +25 dagtid och strax under +20 nattetid. Det brukar hålla i sig till Mars/April med små variationer. Jag är förresten ingen vän av traditionella högtider alls egentligen, men jag gillar svensk julmat och det mesta går att få tag på här när det är dags. Kompisar hade med sig 600 knäckformar till mig och jag har hittat sirap i butikerna här så jag vet på förhand att julen är räddad. Hade önskat att jag haft lakritspulver, då hade jag även kunnat koka svarta Halloween-knäck i de orangefärgade formarna....
Ser inte ett dugg fram emot julen. Ser inte fram emot att bli bortprioriterad ett år till av över 20 års tid. Aldrig kunna fira julafton med barn och barnbarn. Spelar ingen roll att jag förklarat hur otroligt ledsen detta gör mig, men ingen bryr sig. De bara fnyser och tycker jag är dum. De håller på SINA traditioner.
Vill fly och det ska bli så skönt att komma bort härifrån och tänka på annat.