• Aniiee

Här samlas alla nattugglor!

Jag glömde prinsen som håller på att bli mördad....

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    FredrikLiksom skrev 2023-09-01 05:24:52 följande:

Ja, jag har jobbat på det de sista 20 åren. 😂 men än har jag inte gett upp så man vet aldrig.

Aniiee skrev 2023-08-31 22:42:00 följande:

Jag glömde prinsen som håller på att bli mördad....

Du har så många idéer! Jag börjar bara skriva utan plan och det är kanske därför det inte funkar? 

Du skulle se mitt dokument jag har som heter "everyting I've ever written"......

Jag börjar också skriva utan plan. Planen kommer alltid senare, när jag har utforskat den nya världen lite och karaktärerna har hunnit presentera sig.
  • Aniiee
    Embla twopointoh skrev 2023-09-01 16:26:24 följande:
    Vad spännande det låter! Hoppas du skriver klart och ger ut dem så att man får läsa!

Jag skriver också, men egentligen bara för min egen skull, utan plan eller tanke på ingivning. SciFi, mest. Jag skriver sådant jag själv skulle vilja läsa. Mest utkast/ideer/scener, men en bok är näst intill klar, det ska bara 'knytas ihop'.

Något jag upptäckte med förvåning när jag började skriva var att karaktärerna hade egna åsikter och gjorde eller betedde sig inte alltid som jag tänkt från början, ha ha.
    På en blog isf =P

Kul att du också skriver. 

Och, ja.... de lever sina egna liv, de små liven. Man hade en plan om något, men de höll inte nödvändigtvis med. Som Irestor.... Det tog 20 år innan han höll med om min plan för honom....
  • Aniiee
    Eurydike skrev 2023-09-03 16:47:11 följande:
    Så spännande det låter! Du har verkligen många idéer på gång och då är det säkert en bra idé att byta bok ibland när du kör fast. Ibland kan man lösa ett problem i en bok, genom att skriva en annan bok. Då har man den första boken i bakhuvudet och tar sig framåt ändå på något vis. Så är det i alla fall för mig. Jag förstår. Jag klarar inte heller av att skriva komedier, men tragikomedier går bra. Det är olika om man klarar av att skriva till musik eller ej, och jag gör det oftast inte. På sista tiden går det ibland, men annars är det som om min språkrytm störs ut av musiken 🙃 Alla dina uppslag låter intressanta, men jag fastnade särskilt mycket för ett par som vaknat i en värld där mat och beröring inte existerar, grabben som ska få sitt internetimplantat utbytt och en pojke mitt i en mardröm. Jag gör precis som du och skriver på många olika texter samtidigt.
    Skönt att höra att det verkar lösa sig för hunden och att det blev bra med begravningen.

Det där med musik när jag skriver är väldigt knepigt. Beror på humör och vad jag skriver på. Ibland vill jag ha musik, ibland vill jag ha white/green noise och ibland knäpptyst.

Säg ifrån om du vill veta mer om de tre =P

Jag delar en cover av Down by the River så länge....

• Aniiee
    Eurydike skrev 2023-09-04 20:52:09 följande:

Det vill jag 😊

1 Varför existerar inte mat och beröring i världen och hur förhåller sig paret till detta? Mat kan man ju förstå, den är en bristvara redan nu, men varför har beröring slutat existera? Beror det på gamla, asketiska ideal som har återkommit och förstärkts? Eller är hela berättelsen en metafor för någonting?

2 Varför ska grabben få sitt internetimplantat utbytt?

3 Vad drömmer pojken för någon mardröm?

Ursäkta editeringen... =P

1 För att citera Zidane, den ena i paret, "Framtiden är hopplöst, urbota korkad". Efter tre krig på raken som höll i sig i närmare 200 år har världens population gått ner från 7 miljarder (sa jag att jag började skriva på denna 1998?) till lite mer lättskötta 20 miljoner ihopsamlade i och runt vad som en gång var Chicago har de hur mycket mat som helst. Det är bara det att istället för att äta maten som den är drar de ur alla näringsämnen och slänger resten. Istället tillsätter de näringsämnena i vad som i princip är cellulosa, eller bara rent vatten. Mat finns i 4 former: Vattenlösning, något som närmast liknar en smoothie eller milkshake, som gröt, och som bar. Alltihop smakar naturligtvis... papp, ungefär. Detta har samma orsak som att de inte rör vid varandra; det började som åtgärd emot epidemierna i krigens spår. Sen blev det en vana. Och denna icke-beröring gäller även spädbarn. Deras fysiska behov sköts av robotar, såna där gammaldags som de tänkte sig på 50-talet, inte vår tids mer människonära androids. Med en spädbarnsdödlighet på nära nog 50%. För ett par som lämnade 4 barn efter sig när de "dog" för 600 år sedan är det så klart något som måste ändras. Exakt hur... de jobbar på det.... I sanningens namn hittade jag på detta för att jag hade uttömt deras liv i "nutid".

2 Grabben, Alex, fick implantatet i muta av sina föräldrar när han var 4. Det var 21 år sen. Det behöver bytas ut så att hans hjärna inte förvandlas till pölsa. Tur att han är en av galaxens rikaste 20-åringar för han... återupptäckte musik med text genom att köpa hela FNs bibliotek av kultur från före år 2300 för 10 cent och se Skönheten och Odjuret =P.

3 Denna lilla pojke vid namn Yevnarel drömmer att hans klan har försvunnit och deras "landskepp" och skogen runt om brinner. Han är helt ensam, den enda andra i drömen är den gigantiska vargguden, lika stor som ett landskepp (ungefär som en husvagn). Vargguden fungerar ungefär som djävulen abrahamitisk mytologi. Ofta sedd som något ont/dåligt men det är svårt att vara tvärsäker på det om man synar sagorna lite. Vargguden vill uppenbarligen något med hur ska en rädd 7-åring förstå det?
    Eurydike skrev 2023-09-04 20:52:09 följande:

Ja, det var verkligen skönt!

Förstår hur du menar. Det är på olika sätt för mig med. Oftast (nästan alltid) vill jag ha knäpptyst, fast jag lyssnar på musik hela tiden annars. Bara musik utan sång kan gå bra och svårast är det med sång på svenska.

Jag kikade efter vad jag skriver på, även om det var ett tag sedan nu, och resultatet blev:

✏️

Djuret

Försöksobjekt 1113

Livets träd

I jättens skugga

Djupt i jorden

✏️

Ingenting är färdigt, allting är ofärdigt 🙃

Vilken fin låt! Väldigt vacker ✨

Oh, berätta gärna mer om du känner för det. Jättar är alltid intressant hur olika människor och kulturer tänker om de, för det finns i tror jag exakt alla kulturer jag känner till, fast i olika tappningar.
  • Aniiee

Fazer-boxar på väg till mig, yay! 

• Aniiee
    FredrikLiksom skrev 2023-09-19 06:34:09 följande:
    Fazer gör choklad så är det då lådor med choklad som är på väg?

Jag har en liten känsla av att det inte riktigt är på det sättet.
    De gör inte bara choklad. De gör även annat godis, bakingredienser (ögon kakao bland annat) bröd och frukostgrejer. Den ena boxen är blandade höstnyheter och den andra boxen är kommande julgodis. Lite tidigt med en julbox in my opinion, men kör I vind.

I och med den beställningen upptäckte jag att det finns postboxar inne på en klädaffär.  Udda val... Särskilt som de har lite begränsade öppettider. 
  • Aniiee
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-20 18:39:57 följande:

Fri. Fria associationer. Fritt spelutrymme. Och vintern ska komma, svept i sin vita mantel av mörker. Kall näve ska banka så tungt på din dörr. Kalla fingrar ska raspa mot fönstren. Vintern vill in. Viner i hus, över mark och hav. Vintern andas. Där ute ska frosten blomma och isen sjunga. Det är då, när isvidderna ligger som en vy i skymningslandskap framför en, som man snör på sig skridskorna och skrinnar ut på det hav som annars ligger öppet att färdas på med båt. Vägledd av den nedgående solens fadda strålar i bitande minusgrader. Kilometer läggs till kilometer. Strax faller mörkret. Molnen hopas och snön börjar falla. Någonstans framför en hörs kluckandet av ännu öppet hav. Man blir där ännu en stund. I mörkret, på isen.

Oh, I wish. Här I Stockholm får vi sällan riktig vinter numera. Hade jag inte haft ett helt liv här hade jag på allvar övervägt att flytta till Karesuando. 
  • Aniiee
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-20 19:00:25 följande:
    Inte blir det ju så varje vinter, men emellanåt så! Jag fick googla lite på det, det verkar ju intressant med en gränsbygd så där, väldigt avskilt med. Kilpisjärvi ligger ju i närheten och de började sommaren med 7,7 minusgrader eller så. Det finns många platser med olika möjligheter.

www.hbl.fi/artikel/8e862a51-179d-4e1e-982a-254c95e82428
    Sant.

Ja, Karesuando kallas ofta för Sveriges nordligaste samhälle, alldeles på gränsen till Finland. Jag har säkert någon kusin eller något som bor där, jag har familj utspridd över hela Sapmi. 

Jag älskar kyla, snö och mörker så det hade passat mig utmärkt att bo däruppe. 
  • Aniiee
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-22 18:02:23 följande:

Karesuando låter som en försvenskning, ungefär som Haparanda. Kaare kanske är kaari och så suvanto väl, krökning eller båge i så fall och bakvatten eller lugnvatten. Fast det kanske har något ursprung i samiska, fast det kan jag inte överhuvudtaget. 

Jo det kan vara fint, fast är det mycket snö är det ofta ljust, då det inte är molnigt! Kanske att du får möjligheten någon gång att flytta upp.
    Karesuando heter Kaaresuvanto på finska och Gárasavvon på nordsamiska. Jag är tyvärr inte så bevandrad i nordsamiska men jag tror du är något på spåren, då sovvene är typ "lugn del av älven" på sydsamiska. 
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!