Tyra myra skrev 2023-07-25 00:08:02 följande:
Har alltid älskat att resa med tåg, Helst långa resor där man får tillfälle att möta människor man annars aldrig skulle ha mött. Det enda gemensamma man har är att man är på väg mot något,
Som barn åkte jag några gånger natt tåg till mina morföräldrar, jäklar så spännande det var
Tillhör de tidiga Interrail-generationerna, innan vi gav oss ut i Europa var tågresor liktydigt med spänning. Vi (tonåringar) tänkte lite galet vid resplaneringen dock. Att åka München <> Aten non-stop 2 gånger (samma färdväg på hemresan) var mer än drygt! Till största delen utan restaurangvagn, vi köpte förvisso lite att äta och dricka i München men vi köpte bl.a 2 kg persikor som snabbt ruttnade i den 30-gradiga värmen. Minns att vi kastade prick på skyltar och grejer från tågfönstret med den ruttna frukten.
Tåget stannade i Ljubljana i 30 min. Fullt av säljare av olika slag på perrongen och det var första stället det var möjligt att handla något ätbart. Vi fick tag i ett par burkar Corned Beef och nåt som liknade Wienerbröd men smakade bara mjöl och salt. Resan ned tog 47 timmar, hem ytterligare 3 timmar men då var vi lite bättre förberedda. När vi var framme i Aten möttes vi av +50 graders värme så vi sov i blöta lakan kring kroppen. De torkade på 15 min. i värmen så det gällde att somna fort!
Det tog några år att gilla tågresor igen efter den resan..