• Anonym (Borde)

Jag borde lämna men kan inte??

När man varit tillsammans i mååånga år och känslorna blivit förändrade, förlorade, borttappade. Det har varit några år av strul och bråk och vi har inte riktigt vårdat relationen. 

Jag känner att jag vill gå vidare. Han känner inte det. Jag känner att han är inte min man med stort M eller vad man säger.  

Han menar på att vi kan hitta tillbaka, men jag vill inte innerst inne. Hjärtat säger nej, men hjärnan säger ja, men jag kan inte fortsätta såhär. 

Håller på att gå in i en depression, gått ner i vikt, totalt ointresse för allt, sover dåligt, ingen matlust osv. Känner ingen glädje, får inte fram den hur jag än försöker. 

Hur lämnar man schysst? Vi har försökt i flera år nu och det blir inte bättre. Ingen av oss mår bra.  Försöker hitta glädje i annat, te x vänner och så men det går inte.

Han reser mycket i jobbet och är ibland borta över helger o så, vilket gjort att jag börjat träffa en annan, inte haft sex eller så bara blivit intresserad och jag har insett att jag kan få det så mycket bättre än vad jag har det nu. Jag vet att jag gör fel så det behöver ni inte påtala. Jag vill stoppa detta innan det går för långt.

Om inte annat så borde jag väl lämna honom eftersom jag inte verkar kunna hålla mig till enbart honom.

Snälla snälla kom med råd. hur ska jag tänka o göra???

• Svar på tråden Jag borde lämna men kan inte??
  • Anonym (Bizz)

Bara säg att du vill gå vidare?..Eller som min kompis gjorde, var otrogen och berättade för partnern. Hon vågade inte lämna så hon gjorde så att hsn lämnade henne för det var det hon ville.

• Anonym (Livet är kort)

Lämna sjysst gör man genom att INTE träffa andra killar bakom hans rygg! Annars vet han ju vad du vill så det är inte mer med det, bara lämna honom. Sök eget boende och meddela att du ska flytta ut när du har kontraktet underskrivet. Du nämner inget om barn så det gör saken oerhört mycket lättare. Bara gör det.

• Anonym (bara gör det)

Du vet redan vad du måste göra, du har redan lämnat honom mentalt. Var schysst och säg det innan du är otrogen. Om det känns svårt att säga att du tänker lämna honom, börja lite försiktigt och säg att du inte vet om du vill att ni ska fortsätta tillsammans. Nästa steg blir att tala om att du bestämt dig.

• Anonym (Borde)

Barn finns i bilden. Vilket gör det hela svårare.
    Det som gör att jag tvekar tror jag.

Han säger att jag inte får träffa barnen om jag lämnar. Han ska flytta till en annan stad säger han och ha barnen på heltid.

• sextiotalist
    Anonym (Borde) skrev 2022-04-20 11:06:09 följande:

Han säger att jag inte får träffa barnen om jag lämnar. Han ska flytta till en annan stad säger han och ha barnen på heltid.

Det där sista är bara tomma hot. Se till att interimistiskt beslut på boendet och han kan inte flytta barnen utan ditt medgivande, inte heller kan han hindra dig att träffa barnen. 
    Men börja med att ta kontakt med en jurist så att du har på fötterna. 
  • Anonym (Matilda)

Men vad blir det för framtid? Du stannar i förhållandet för att han hotar dig? Vill han verkligen ha ett sådant förhållande? Vill man inte att den andra stannar för att hen vill? Har han verkligen tänkt igenom det? Har ni provat familjeterapi? Gratis eller mot en mindre kostnad via de flesta kommuner.

• Anonym (Livet är kort)

Inte alls, han har inget att komma med. Han kan inte hindra dig från att träffa barnen, det räknas som att han försöker försvåra umgänget och kan vara en stark orsak till att du skulle kunna få enskild vårdnad, och om han tror att han kan ta med sig barnen så kallas det egenmäktighet med barn, och det är en brottslig handling. Då är det polisanmälan som gäller. Men, han kommer inte göra det. Det är ett sätt för honom att försöka kontrollera dig. Spela in era samtal, spara sms med hot. Planera t ex att du ska prata med honom om att lämna honom, sätt igång inspelningen precis innan. Det är helt lagligt att göra så!
  • Drottningen1970

Fast så funkar det såklart inte.
  • Anonym (A)
    Anonym (Matilda) skrev 2022-04-20 11:27:25 följande:
    Men vad blir det för framtid? Du stannar i förhållandet för att han hotar dig? Vill han verkligen ha ett sådant förhållande? Vill man inte att den andra stannar för att hen vill? Har han verkligen tänkt igenom det? Har ni provat familjeterapi? Gratis eller mot en mindre kostnad via de flesta kommuner.
    +1
  • Anonym (lll)

Fast DET bestämmer inte han. 
    Det handlar om barnens rätt till sina föräldrar, inte tvärtom.

Om han flyttar och du bor kvar är det till din fördel. Man brukar då låta barnen vara skrivna på ursprungsadressen, om en bor kvar. Om han tex skulle skicka in adressändring för sig och barnen så kommer du behöva skriva under på det och gör du inte det, så startar en utredning om var barnen ska vara skrivna. Flyttar ni båda blir oftast barnen skriva på den adress som är närmast ursprungshemmet. 

Han kan försöka skrämma dig bäst han vill. Ta kontakt med en jurist för jag tror du kommer behöva det stödet. 
  • Anonym (jaha)

Ok, så du vet att du gör fel men vill inte att vi påtalar det. Så på vilket sätt menar du att vi ska övertyga dig om att inte göra fel om vi inte får påpeka för dig att det du gör är fel?

Ska vi klappa dig på ryggen och säga att du inte alls gör fel?

Ska vi visa dig förståelse och empati för det du gör?

Ska vi uppmuntra dig att fortsätta göra fel?

Om vi bara visar dig förståelse, empati och pepp för det du gör, hur ska du då förstå att du gör fel? Och varför skulle du sluta med det om du enbart bemötas av förståelse, empati och pepp för det du gör?
  • Anonym (Ä9Ö8TRYH5)

Nu ska jag vara lite motvalls. Du har ingen aning om ifall det blir bättre med den andre killen. 

Givetvis känns det så eftersom du tappat känslorna för din man, men det blir vardag med den nye mannen också. 

Om du verkligen till 100% är säker på att ni ska gå isär så börja i rätt ände. 

Avsluta med den nye mannen och tala om att ni får höras igen när du avslutat den relationen du är i helt och hållet. Dvs bor själv, det har ordnat sig med umgänge och allt.

Hur tänker du kring boendet? Ska du flytta? Ska han flytta? Båda? Den som får boendet för barnet, dvs där barnen är skrivna, även om de sen bor lika mycket hos båda, har rätt till bostadsbidrag om kriterierna uppfylls. 

Om ni äger boendet och det är köpt med tanke att ni ska bo där tillsamman och inte har något skrivet så har du rätt till halva värdet av bostaden och bohaget oavsett vem som har betalat. 

Ställ dig i bostadskö överallt om du ska försöka hyra något, kolla annonser på kvalster.se, ring de privata värdarna, en del av dem har inget kösystem utan de väljer den de vill ha som hyresgäst själva. Förklara din situation så kanske du får förtur. 

Ställ honom i bostadskö om han är den som ska flytta (om han inte gör det själv) och ge honom ett uppsägningskontrakt (3 månader har han rätt till) 

Gör ett förslag på umgängesavtal med tid för hämtning/lämning, vem som hämtar/lämnar, hur ni ska göra med lov etc. 

Var stark och rakt på sak. Jag vill inte mer. Det finns ingen chans till återförening. Tänk på att du har redan sörjt klart, han börjar sitt sorgearbete kring förhållandet när han får definitivt besked så var absolut vänlig, men saklig så att han inte får falska förhoppningar. Soc tex inte i samma säng osv. 

• Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Ä9Ö8TRYH5) skrev 2022-04-20 18:49:08 följande:

Nu ska jag vara lite motvalls. Du har ingen aning om ifall det blir bättre med den andre killen. 

Givetvis känns det så eftersom du tappat känslorna för din man, men det blir vardag med den nye mannen också. 

Om du verkligen till 100% är säker på att ni ska gå isär så börja i rätt ände. 

Avsluta med den nye mannen och tala om att ni får höras igen när du avslutat den relationen du är i helt och hållet. Dvs bor själv, det har ordnat sig med umgänge och allt.

Hur tänker du kring boendet? Ska du flytta? Ska han flytta? Båda? Den som får boendet för barnet, dvs där barnen är skrivna, även om de sen bor lika mycket hos båda, har rätt till bostadsbidrag om kriterierna uppfylls. 

Om ni äger boendet och det är köpt med tanke att ni ska bo där tillsamman och inte har något skrivet så har du rätt till halva värdet av bostaden och bohaget oavsett vem som har betalat. 

Ställ dig i bostadskö överallt om du ska försöka hyra något, kolla annonser på kvalster.se, ring de privata värdarna, en del av dem har inget kösystem utan de väljer den de vill ha som hyresgäst själva. Förklara din situation så kanske du får förtur. 

Ställ honom i bostadskö om han är den som ska flytta (om han inte gör det själv) och ge honom ett uppsägningskontrakt (3 månader har han rätt till) 

Gör ett förslag på umgängesavtal med tid för hämtning/lämning, vem som hämtar/lämnar, hur ni ska göra med lov etc. 

Var stark och rakt på sak. Jag vill inte mer. Det finns ingen chans till återförening. Tänk på att du har redan sörjt klart, han börjar sitt sorgearbete kring förhållandet när han får definitivt besked så var absolut vänlig, men saklig så att han inte får falska förhoppningar. Soc tex inte i samma säng osv. 

Nu ska vi reda ut ett och annat här.... För det första ska ts lämna sin man oavsett för han hotar henne när hon försöker göra det.

Bostaden har ts inte automatiskt rätt till halva värdet av bara för att det var inköpt för bådas skull, om man är sambos ska man ha varit tillsammans några år först. Minns inte om de är gifta eller bara sambos men det är skillnad där, och inte ens som gifta är det automatiskt från dag ett av äktenskapet som räknas. Lita på att mannen lär ta till advokat för att se till den saken!

TS har ingen rätt att ställa mannen i bostadskö, det måste han göra själv. TS kan inte heller kasta ut honom från hans eget hem om de båda två äger bostaden eller står på hyreskontraktet. Även om det bara är ts bostad på papper så måste hon sedan gå via Kf för att vräka karln, för som han visat sig hittills är det troligt att han kommer att bråka om det också.

Falska förhoppningar, sorgearbete....? Han hunsar ts och försöker köra över henne, det är inte sorg utan psykisk misshandel. Han sitter knappast och gråter i ett hörn om han blir lämnad.
Svar på tråden Jag borde lämna men kan inte??