Glesa graviditetskontroller
Hej!
Jag är i v 31+4 med mitt andra barn. Jag har haft komplikationsfria graviditeter (hittills) och följer ett "lågriskprogram" på MVC. Men jag är ändå förvånad och rejält missnöjd över hur otroligt glesa kontroller jag blivit inbokade på.
Jag har hittills haft:
Inskrivningssamtal v 11
KUB v 13
RUL v 19
Videosamtal med barnmorska v 24 (i princip ett samtal där hon frågade hur jag mår, inget annat)
Kontroll v 28 (med kontroll av SF-mått, hjärtljud, BT + blodprover och urinprov)
Nu har jag fått inbokade tider för
v 34
v 36
Videosamtal v 40
Det kommer alltså gå 6 v mellan min första och andra SF-mätning, sedan 2 v, sedan kommer det inte bli någon mer kontroll förrän jag fött barnet. Ffa på slutet känns det ju viktigt att följa hur magen växer och hur barnet mår, och kanske till och med göra en hinnsvepning. Under graviditeten kommer jag alltså ha träffat min barnmorska totalt 4 gånger (jag räknar inte videosamtalen som träffar eftersom de inte ger något mer än jag hade kunnat få genom att skicka meddelande på 1177 om jag undrat över något).
Under min första graviditet kände jag mig sedd och väl omhändertagen, och nu känner jag mig nästan orimligt som vill att vården ska ta även den här graviditeten på allvar. Är det någon annan som upplevt samma skillnad? Det skiljer bara 1.5 år mellan graviditeterna.
Detta gäller region Östergötland.