• Vittring89

Glesa graviditetskontroller

Hej!
    Jag är i v 31+4 med mitt andra barn. Jag har haft komplikationsfria graviditeter (hittills) och följer ett "lågriskprogram" på MVC. Men jag är ändå förvånad och rejält missnöjd över hur otroligt glesa kontroller jag blivit inbokade på. 

Jag har hittills haft:
    Inskrivningssamtal v 11
    KUB v 13
    RUL v 19
    Videosamtal med barnmorska v 24 (i princip ett samtal där hon frågade hur jag mår, inget annat)
    Kontroll v 28 (med kontroll av SF-mått, hjärtljud, BT + blodprover och urinprov)

Nu har jag fått inbokade tider för
    v 34
    v 36
    Videosamtal v 40

Det kommer alltså gå 6 v mellan min första och andra SF-mätning, sedan 2 v, sedan kommer det inte bli någon mer kontroll förrän jag fött barnet. Ffa på slutet känns det ju viktigt att följa hur magen växer och hur barnet mår, och kanske till och med göra en hinnsvepning. Under graviditeten kommer jag alltså ha träffat min barnmorska totalt 4 gånger (jag räknar inte videosamtalen som träffar eftersom de inte ger något mer än jag hade kunnat få genom att skicka meddelande på 1177 om jag undrat över något).

Under min första graviditet kände jag mig sedd och väl omhändertagen, och nu känner jag mig nästan orimligt som vill att vården ska ta även den här graviditeten på allvar.  Är det någon annan som upplevt samma skillnad? Det skiljer bara 1.5 år mellan graviditeterna.

Detta gäller region Östergötland.

• Svar på tråden Glesa graviditetskontroller
  • fjanten

Jag föredrar ju att gå så lite som bara möjligt, hos MVC blir det:
    - Inskrivning
    - Besök v. 24
    - Besök v. 28
    - Besök v. 34

Utöver det har jag gjort KUB på spec.mödravården, ska göra RUL där, ska göra glukosbelastning på labb här i staden i v. 24 (är p.g.a. tidigare stora barn) och något-några tillväxtultraljud på spec.mödravården mot slutet (igångsättning v. 37+0, om inte denna också kommer prematurt).

Tycker det är så onödigt att springa på MVC mer än nödvändigt, så för mig känns denna plan rimlig. Känner mig inte "osedd".

• nomina

Jag väntar iofs mitt första barn nu, vet inte om de gör skillnad på graviditeter om man redan fött en gång?
    Jag hade inskrivning v 11 + urinprov/blodprov, tidigt UL v 12, RUL v 20, bm v 21 med moderskapsintyg, lyssna på hjärtljud. 
    Sedan följer v 25, 29, 32, 35, 37, 39 och 40. 
    Med provtagning, mätning och lyssna på hjärtljud. 
    Känns som en trygghet och jag hade gärna gått oftare om jag blivit erbjuden. Hör till västra götalands region.

• Vittring89
    fjanten skrev 2022-04-13 15:39:44 följande:

Jag föredrar ju att gå så lite som bara möjligt, hos MVC blir det:
    - Inskrivning
    - Besök v. 24
    - Besök v. 28
    - Besök v. 34

Utöver det har jag gjort KUB på spec.mödravården, ska göra RUL där, ska göra glukosbelastning på labb här i staden i v. 24 (är p.g.a. tidigare stora barn) och något-några tillväxtultraljud på spec.mödravården mot slutet (igångsättning v. 37+0, om inte denna också kommer prematurt).

Tycker det är så onödigt att springa på MVC mer än nödvändigt, så för mig känns denna plan rimlig. Känner mig inte "osedd".

Men då har ju du redan betydligt fler kontroller än mig. Jag har alltså besök inskrivning, v 28, v 34, och v 36, och sen ingenting mer. De har ju koll på din graviditet med tillväxtultraljud, och du kommer dessutom bli igångsatt v 37+0. 
  • Vittring89
    nomina skrev 2022-04-13 15:51:01 följande:

Jag väntar iofs mitt första barn nu, vet inte om de gör skillnad på graviditeter om man redan fött en gång?
    Jag hade inskrivning v 11 + urinprov/blodprov, tidigt UL v 12, RUL v 20, bm v 21 med moderskapsintyg, lyssna på hjärtljud. 
    Sedan följer v 25, 29, 32, 35, 37, 39 och 40. 
    Med provtagning, mätning och lyssna på hjärtljud. 
    Känns som en trygghet och jag hade gärna gått oftare om jag blivit erbjuden. Hör till västra götalands region.

De har tätare kontroller under första graviditeten, vilket jag tycker känns rimligt. Men jag hade ändå förväntat mig kontroll var 4-5 v efter RUL och sedan kanske var 3 v på slutet. Känner inget behov av att springa dit hela tiden, men jag tänker att det blir svårt att upptäcka om magen växer för snabbt eller för långsamt om de bara har gjort 3 mätningar totalt.
  • fjanten
    Vittring89 skrev 2022-04-13 15:56:08 följande:
    Men då har ju du redan betydligt fler kontroller än mig. Jag har alltså besök inskrivning, v 28, v 34, och v 36, och sen ingenting mer. De har ju koll på din graviditet med tillväxtultraljud, och du kommer dessutom bli igångsatt v 37+0. 
    Fast det beror på att tre av mina tidigare barn hade makrosomi (var extemt stora, en fastnade och fick plexusskada), och en kom prematurt. Jag har inte en enda normal graviditet i bagaget egentligen - då hade jag gärna sluppit massa besök. Och sluppit igångsättning.
Svar på tråden Glesa graviditetskontroller