Anonym (Soc.) skrev 2022-04-09 16:31:29 följande:
Fast å andra sidan är detta register inget som kommer att påverka er, eller som någon kan få tillgång till, så varför nån skulle ha som mål att man hamnar i socialregister är svårt att förstå. Det påverkar ju inte något att det finns där. Det är inget som exempelvis arbetsgivare etc någonsin kan få ut.
Det är bara om det faktiskt varit en utredning som man hamnar i socialregistret, om det bara blir en förhandsbedömning där vi beslutar att det ej finns anledning att utreda så försvinner det.
Jo, det påverkar visst!! Jag har ALDRIG i mitt liv blivit så förbannad och kränkt av att bli anmäld och måsta befinna mig på ett socialkontor. Det är extremt förnedrande för jag hör inte hemma där! Vår familj hör inte hemma där. Utredningen blev ett besök och sen har vi ingen aning vad dom tänkt göra. Jag lever i ständig skräck för soc., drar en lättnadens suck de dagar posten inte kommer, får ångest när telefonen ringer och håller utkik på okända bilar. Det har fått väldigt långtgående konsekvenser och det var det mänskan ville. Jävlas så vi skulle må dåligt. När vi orkar ska vi sätta dit mänskan.