Anonym (Förtal) skrev 2022-04-09 17:01:21 följande:
Jo, det påverkar visst!! Jag har ALDRIG i mitt liv blivit så förbannad och kränkt av att bli anmäld och måsta befinna mig på ett socialkontor. Det är extremt förnedrande för jag hör inte hemma där! Vår familj hör inte hemma där. Utredningen blev ett besök och sen har vi ingen aning vad dom tänkt göra. Jag lever i ständig skräck för soc., drar en lättnadens suck de dagar posten inte kommer, får ångest när telefonen ringer och håller utkik på okända bilar. Det har fått väldigt långtgående konsekvenser och det var det mänskan ville. Jävlas så vi skulle må dåligt. När vi orkar ska vi sätta dit mänskan.
Din upplevelse och dina känslor äger naturligtvis du själv. Men det jag menar är att det inte påverkar konkret saker som jobb eller så att man finns i socialregister eftersom ingen får tillgång till dessa register. Om ni bara haft ett enda besök på socialtjänsten och sedan inte hört mer så låter det inte som om en utredning heller skett, utan att det enbart varit en förhandsbedömning där man sedan beslutat att ej gå vidare med utredning. Då finns heller inga register.
Sen behöver jag dock bemöta detta du skriver om att ni ej hör hemma på socialtjänsten och att kontakt med socialtjänsten är kränkande. Jag har svårt att förstå detta. Socialtjänsten är en instans som många andra, som skola, sjukvård eller polis. Dit kan man komma av många olika skäl. Man kan vara hos polisen för att man mördat någon eller för att man behöver pass. Man kan vara hos sjukvården för att man tvångsvårdas i psykos, eller för att man ska ta ett vaccin. Samma sak gäller socialtjänsten. Man kan vara aktuell för att man våldtar sina barn, eller för att man söker stöd själv då ens barn inte vill gå i skolan. Man kan tillhöra alla samhällsklasser och bredden av problematik är enorm. Det finns ingen särskild kategori som hör hemma där. Vi kan alla nån gång i livet behöva stöd som förälder. Det innebär ingen skam, lika lite som att det är skamligt att gå till doktorn och få vaccin, bara för att samma instans även har ansvar för att tvångsvårdas mördare.
Sen att det är obehagligt att någon anmäler och anklagar en för saker som är falska för att jäklas är såklart hemskt obehagligt. Men själva kontakten med socialtjänsten behöver man inte se som kränkande.