Inlägg från: Anonym (Johanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johanna)

Soc tagit barn. Anhörig?

Hej!
    Har ett par frågor som anhörig. 

Soc har omhändertagit ett barn som jag står väldigt nära (familj/släkt). Mitt hjärta har gått sönder och jag är så otroligt ledsen. Finns det inte någon form av anhörigstöd eller liknande? Det är inte bara familjen som splittras utan hela familjen/släkten runt om med.
    Får en nära anhörig vara familjehem åt barnet eller är det kanske bäst att barnet bor hos en helt okänd familj?
    Brukar dem placera barnet väldigt långt bort eller helst nära sina föräldrar?
    Får vi anhöriga hälsa på och hur gör man bäst då för att få besöka? 
    Ingen missahandel, alkohol drogproblematik utan psykiskt mående / diagnos hos föräldrarna om det påverkar något. 

• Svar på tråden Soc tagit barn. Anhörig?
  • Anonym (Johanna)

Tack för era svar.

Det är mer att jag blir så ledsen för att man inte kan ses som familj / släkt mer, och inte ha just den nära kontakt vi har haft innan. Mina ungar som mister en så nära liten person på ett sätt liksom. Och barnet dem och inte ha sin släkt på samma sätt. Som den har vuxit upp med. Ja en familj. Vi saknar barnet så mycket och känns konstigt att den inte kommer finnas hos oss på samma sätt, och inte växa upp med sina föräldrar :(

Jag behöver inte hjälp med förälderns diagnos. Tror inte heller jag behöver hjälp att prata ut heller. Det är bara att acceptera att barnet inte finns där på samma sätt som innan och kommer att bo i en helt annan familj. Vet att barnet kanske kommer ha det bra där men vet också att ena föräldern är kapabel till att vara mor/far åt barnet och att de mår bäst av detta. Men ja bara acceptera som sagt. En pusselbit som alltid kommer att saknas i våra hjärtan. 

Vi kan säkert vara familjehem men det skulle samtidigt skära i hjärtat ändå att de inte får bo hos sin egna familj. Men vi får fundera hur vi gör. 

• Anonym (Johanna)

#4 Mellan 3-5 år och har en outredd diagnos (alltså det utreds sedan någon månad nu). Ena föräldern har en diagnos ja och den andra har brutits ner totalt av partnern / psykisk misshandel så ja. Ingen diagnos men är så totalt nere på botten som det bara går och kan därför inte ta hand om barnet. Så alltså det är pga förälderns diagnos som den ena föräldern inte på något sätt i världen får ta hand om barnet, varken nu eller senare och samtidigt behöver barnet extra hjälp och stöd pga diagnos. Den andra föräldern är så deprimerad så den tror inte att det skulle fungera senare heller. 

Svar på tråden Soc tagit barn. Anhörig?