Elvira - har jag aldrig gillat. Bonnigt, pigaktigt, även lite bohemiskt
Olivia - gillar jag inte, men kan inte sätta fingret på varför
Emilia - det är feminint och fint!
Alice - också fint, feminint, lite sagoaktigt... men alldeles för vanligt
Ella - är ett smeknamn, inte ett riktigt namn
Iris - det är möjligt att detta namn har kommit tillbaka utan att jag märkt det, men för mig är Iris en tant. Dessutom konstigt uppbyggt, jag tycker att flicknamn ska sluta på -a eller -e.
Maja - väldigt olämpligt p.g.a. alla negativa uttryck med det namnet i slarvmaja, grinmaja, lortmaja o.s.v.. Och nu även Baja-maja...
Livia - är ett flera tusen år gammalt romerskt namn, alltså ordentligt etablerat i Europa. Även fint ljudmässigt. MEN jag har en känsla av att de som tar det namnet oftast är Svensson eller WT. De känner inte till det uråldriga ursprunget, de tror att det är någon variant på Liv. Syskonen heter ofta Tindra, Liam och liknande. Det har dragit ner namnet (på samma sätt som Saga och Thor).
Isabelle - fint, feminint, ljuvt... men fruktansvärt vanligt
Saga - se "Livia" ovan, utom att Saga är ett gammalt fornnordiskt namn, då
Tyra - tänker på Tyra Trollpacka med kärringprofil och vårta på näsan i "Kalle Anka". Nä.
Ines - för mig ett tantnamn, dessutom ett lite konstigt uppbyggt namn. Tycker att flicknamn ska sluta på -a eller -e.
Estelle - flickaktigt, ljuvt och fint, men för puttenuttigt för min smak. Inte ett namn att bli vuxen i. Förstår inte hur Victoria tänkte där...
Eleonora - ståtligt, vackert, drottninglikt. Kanske till och med lite "för" mycket, men det beror på ert efternamn också. Eleonora Jönsson låter rätt löjligt, men Eleonora Gordon blir väldigt fint. Heter ni Bergström, Lundbladh eller liknande så är det mittemellan-OK.
Leonore - också väldigt vackert, snäppet bättre än Eleonora (och kräver inte ett lika högtravande efternamn)
Märta - är väl OK, men jag tycker att det är ljudmässigt fult (både ä-ljudet och rt-kombinationen är fula), och dessutom är det rätt bonnigt. Kräver nästan att man har två tilltalsnamn, varav det andra är stiligare, som Märtha Louise. DET kan du inte ta, för då härmar du efter den norska prinsessan, men kanske något annat andra tilltalsnamn? Märta Sophie kanske?