Inlägg från: Minnie36 |Visa alla inlägg
  • Minnie36

Vad tänker ni på när ni hör dessa namn?

Så kul att läsa hur alla upplever olika namn! Vad tänker ni på när ni hör namnen nedan och är namnet fint/fult, hårt/mjukt, gammalt/modernt? Uppskattar alla kommentarer! Det går bra att svara anonymt  

Elvira
    Olivia
    Emilia 
    Alice
    Ella
    Iris
    Maja
    Livia
    Isabelle
    Saga
    Tyra
    Ines
    Estelle
    Eleonora
    Leonore
    Märta
  • Svar på tråden Vad tänker ni på när ni hör dessa namn?
  • Minnie36
    Anonym (Blandat) skrev 2022-04-05 14:01:19 följande:
    Elvira- nja, lite för tantigt, tänker på Elvisa Madigan
    Olivia- jättefint
    Emilia -fint
    Alice- fint även om det är tantnamn
    Ella- nja, lite svårt för de här jättekorta namnen, men fult är det inte
    Iris- tänker bara på gamla tanter, inkl. en släkting
    Maja- uttjatat och kattnamn
    Livia- fint
    Isabelle, nja med a på slutet då istället
    Saga- gillar inte alls
    Tyra- hemskt
    Ines- hemskt, tänker bara på Ines Uhsman
    Estelle- tänker bara på Georges mamma så tyvärr
    Eleonora- fint
    Leonore- heter väl Maddes barn? Gillar inte
    Märta- nja, lite kluven. Tycker det är hårt
    Kul att läsa! Tusen tack för svar  
  • Minnie36
    Anonym (V) skrev 2022-04-05 14:45:36 följande:

Elvira - Tänker på blå läsk/vira-blåtiraläsk och ?virrig?. Tycker namnet är ok men ganska tråkigt.

Olivia - Tänker på oliver, alltså maten, samt Olivia Benson i Law and Order. Tycker namnet är ok. Ser dock framför mig en flicka kvinna med brunt hår, bruna/gröna/melerade ögon och lite naturligt mörkare/?solbränd? hy. Inte en blond blåögd tjej.

Emilia - Tänker på artisten Emilia (Enilia Mitiku). Tycker namnet är ok men även detta tråkigt.

Alice - Tänker ?lice? (löss) samt Alice i Underlandet och Alice Bah Kuhnke. Tycker namnet är ok egentligen men skulle aldrig kunna använda det själv bland annat pga att jag direkt bara ser ?lice?-delen av namnet. Känns också väldigt vanligt och som ett typiskt medelklass-Svenssonnamn som var och varannan tjej under 20 år heter.

Ella - Tänker egentligen ingenting. Kanske på de flickor jag känt till som heter Ella, om något alls. Tycker namnet är ok men aningen tråkigt, intetsägande och än en gång ett väldigt vanligt typiskt Svensson-namn. 

Iris - Tänker ?gamling?, på Gunilla Perssons mamma, blomman och en i min klass i grundskolan som hette så. Nu tänkte jag även på I ris (alltså typ inuti ris). Tycker inte om det särskilt mycket, det är för hårt för min smak. 

Maja - Tänker Maja Gräddnos, biet Maya, Maya Gallo i ?just shoot me?, de flickor jag känt till som heter så, en fd kompis som hette så, maja-baja. Tycker inte om det namnet men kan inte sätta fingret på varför. Tycker också det känns som ett väldigt tråkigt och intetsägande namn. Oerhört Svenssonaktigt (det jag menar med det är för övrigt alltså att det känns som att var och varannan unge i villaområdena runt om i Sverige heter så och har hetat så de senaste typ 10-20 åren), mellanmjölk. 

Livia - Tänker inte så mycket kring detta utan tänker mest bara på ?Olivia? och hur det är en lätt irriterande variation av det namnet (irriterar mig på att det inte är Olivia). Tycker inte det är fult men tråkigt av nån anledning och känns vanligare och mer uttjatat än vad det antagligen är.

Isabelle - Tänker ingenting. Ok namn men inget wow, än en gång lite lätt tråkigt och intetsägande.

Saga - Tänker på nordisk mytologi, sagor, en jag känner till som heter så. Tycker det är ett ok namn men lite ?mellanmjölk?/typiskt Svensson på detta också.

Tyra - Tänker igen vira-blåtira samt på en av mina äldre släktingar som hette så. Tycker det är ganska fint. 

Ines - Tänker på Inez-böckerna av Gull Åkerblom, äldre personer, en person jag känner till som har ett namn som är väldigt likt detta. Tycker inte särskilt mycket om det, tycker det är lite hårt och inte tillräckligt feminint för min smak.

Estelle - Tänker på prinsessan Estelle och Estrella. Gillar namnet. 

Eleonora - Tänker ?Hedvig Eleonora?. Gillar namnet. 

Leonore - Tänker på prinsessan Leonore. Gillar namnet. 

Märta - Tänker på ärtor, ärta-Märta, snärta/flicksnärta, trenden kring ?tant?- och ?gubbnamn? samt en jag känner till som heter så. Tycker det är ett ?sådär? namn. Inte det finaste men inte heller direkt fult.

Wow vilken kul läsning! Tusen tack för dina associationer Är det bara små barn som du känner/träffat som heter Alice och Ella, eller är det även äldre? Tänker om det mest är ett gulligt ?småbarnsnamn? eller om det fungerar lika bra på en vuxen/gamling? 
  • Minnie36
    sextiotalist skrev 2022-04-05 15:41:02 följande:
    Såklart de fungerar på vuxna, samtliga namn har faktiskt burit av vuxna personer. Namnen har funnits länge
    Tack för svar! 
    Du radade upp de flesta namnen ovan, menade du att alla var fina förutom Saga och Livia? Vad är det med Saga och Livia du inte gillar? Kul att höra olika tankar  
  • Minnie36
    Fliselisan skrev 2022-04-05 21:03:05 följande:
    Elvira - fint
    Olivia - fint
    Emilia - lite tråkigt
    Alice - väldigt vanligt
    Ella - mammas papegoja hette så men gulligt 
    Iris - fint 
    Maja - gillar inte
    Livia - lite konstigt, inte fint
    Isabelle - 80 tal
    Saga - väldigt vanligt
    Tyra - lite hårt
    Ines - gulligt
    Estelle - fint, 
    Eleonora- fint, lite gammaldags 
    Leonore, fint
    Märta-gammalt o fult

bara mina spontana tankar om dessa namn-eftersom du frågade!
    Kul att läsa! Tusen tack
  • Minnie36
    Anonym (Livia) skrev 2022-04-05 21:23:23 följande:

Jag tänker inget särskilt. Det är fina namn allihop som passerar utan större reaktion från min sida. Möjligen att jag skulle tänka att någon som heter Estelle har föräldrar som är royalister. 

Haha ja, tack för svar Solig
  • Minnie36
    Aliona skrev 2022-04-05 22:42:10 följande:

De är fina och mjuka allihop - men vanliga aningens tråkiga namn. Jag tror att allihop finns - eller skulle kunna finnas - på sonens förskola där det mest går svenska/halvsvenska medelklassbarn. En del namn som Ella, Iris Saga och Alice (ellet Alicia) finns det dessutom 2-3 barn av på förskolan. Skulle lägga till Wilma och Ilse och Freja i samma katergori. 

Det enda som sticker ut är Märta. Det låter gammeldags och hårt. Inte alls fint tycker jag. Om det ska vara så låter Marta aningens bättre. 

Tack för svar! Tycker du att Tyra är mindre hårt och gammeldags än Märta? 
  • Minnie36
    Minnie36 skrev 2022-04-05 22:46:11 följande:
    Tack för svar! Tycker du att Tyra är mindre hårt och gammeldags än Märta? 
    Får jag fråga i vilken del av Sverige du bor där det är 2-3 Alice och Iris i varje klass? Upplever inte det här nämligen  
  • Minnie36
    Minnie36 skrev 2022-04-05 22:50:43 följande:
    Får jag fråga i vilken del av Sverige du bor där det är 2-3 Alice och Iris i varje klass? Upplever inte det här nämligen  
  • Minnie36
    ElaineBenes skrev 2022-04-06 09:36:04 följande:

Tänker att Saga och Alice är väl extremt vanliga nu. Utan att vara helt säker, men Alice har väl toppat listorna för populäraste namnen de senaste åren. 
    Fint dock och även ett gammalt släktnamn för oss. 

Älskar Iris och Eleonora! 
    Har lite svårt för Estelle och Leonore eftersom prinsessbarnen har de namnen. 

Ines och Maja lite tråkiga men ok.
    Tyra låter som en osympatisk person. 
    Övriga namn fina

Tack för dina tankar om namnen Solig
  • Minnie36
    I Walk The Line skrev 2022-04-06 15:14:26 följande:

Jag gillar Märta! Otroligt fint, och lite coolt. Cool 

Håller med dig!  
  • Minnie36
    Embla twopointoh skrev 2022-04-06 19:39:55 följande:
    Elvira -Associerar till Elvira Madigan. Inget favoritnamn.

Olivia - Jag gillar namnet, kanske mycket för att jag har en nära vän som heter det. Jag tänker på olivgrönt, medelhavsvindar och kall lemonad.

Emilia -Tänker inget speciellt. Lite tråkigt, intetsägande namn.

Alice -Mjukt, men alldeles för vanligt för min smak

Ella -Jag tycker det är för mycket smeknamn, och dessutom för vanligt.

Iris -Jättefint. Associerar till blomman, regnbåge och gudinnan.

Maja -Tänker Baja-Maja. Usch!

Livia -Ståtligt och fint.

Isabelle -Vanligt och tråkigt.

Saga -Mjukt och fint, men kanske lite väl vanligt.

Tyra -Jag gillar i allmänhet fornnordiska namn, men detta är lite tråkigt.

Ines -Gillar inte alls. Tycker faktiskt det är riktigt fult.

Estelle -Tänker såklart direkt på prinsessan. Och chips. Men det är ett fint namn.

Eleonora -Har alltid gillat det namnet, det är så ståtligt, men man får vara beredd på att det blir smeknamn av det, för det är ganska tungt.

Leonore -Också prinsessa. Känns som en mindre fin variant av Eleonora.

Märta -En Märta är pigg och käck. Gillar inte riktigt RT-ljudet, det är så hårt.
    Tusen tack för din associationer
  • Minnie36
    Anonym (Någon med stil) skrev 2022-04-08 05:09:24 följande:
    Elvira - 91:ans fjälla

Olivia - en gammal kollegas mormor (kollegan är 50-talist)

Emilia - tycker ingenting, neutral

Alice - i underlandet

Ella - en fransk låt "Ella ellaaaaaaaaaa ellaaaaaaaa"

Iris - en blomma

Maja - fult namn

Livia - tänker på en blogg jag en gång följde, bloggerskan väntade en Livia men det kom ut en kille.

Isabelle - relativt ok

Saga - trist namn

Tyra - fult

Ines -funkar

Estelle -Victorias unge

Eleonora- jodå, fast långt och svårt för ett barn att lära sig både att säga och att stva

Leonore,rumphugget

Märta- värst av alla. Oerhört gräsligt. Fult
    Tack för dina tankar om namnen. Tycker du att Elvira, Olivia, Ella, Iris och Estelle är fina eller inte?  
  • Minnie36
    mammabitch skrev 2022-04-08 09:11:13 följande:

Många av namnen går det tretton på dussinet av när det gäller personer födda på 2000-talet.

Maja är för mig ett smeknamn för Maria, Marianne etc.

Livia skulle säker få förklara x 1000 att hon inte heter Olivia

Saga är det enda namnet jag själv skulle tänka mig att ge ett barn, men ganska vanligt numera.

Tusen tack för svar! 

Vilka av namnen tänker du på finns många av födda på 2000-talet?  

Ja det kanske lätt blandas ihop med Olivia.. 

• Minnie36
    Minnie36 skrev 2022-04-08 09:45:07 följande:

Tusen tack för svar! 

Vilka av namnen tänker du på finns många av födda på 2000-talet?  

Ja det kanske lätt blandas ihop med Olivia.. 

Svar på tråden Vad tänker ni på när ni hör dessa namn?