Anonym (V) skrev 2022-04-05 14:45:36 följande:
Elvira - Tänker på blå läsk/vira-blåtiraläsk och ?virrig?. Tycker namnet är ok men ganska tråkigt.
Olivia - Tänker på oliver, alltså maten, samt Olivia Benson i Law and Order. Tycker namnet är ok. Ser dock framför mig en flicka kvinna med brunt hår, bruna/gröna/melerade ögon och lite naturligt mörkare/?solbränd? hy. Inte en blond blåögd tjej.
Emilia - Tänker på artisten Emilia (Enilia Mitiku). Tycker namnet är ok men även detta tråkigt.
Alice - Tänker ?lice? (löss) samt Alice i Underlandet och Alice Bah Kuhnke. Tycker namnet är ok egentligen men skulle aldrig kunna använda det själv bland annat pga att jag direkt bara ser ?lice?-delen av namnet. Känns också väldigt vanligt och som ett typiskt medelklass-Svenssonnamn som var och varannan tjej under 20 år heter.
Ella - Tänker egentligen ingenting. Kanske på de flickor jag känt till som heter Ella, om något alls. Tycker namnet är ok men aningen tråkigt, intetsägande och än en gång ett väldigt vanligt typiskt Svensson-namn.
Iris - Tänker ?gamling?, på Gunilla Perssons mamma, blomman och en i min klass i grundskolan som hette så. Nu tänkte jag även på I ris (alltså typ inuti ris). Tycker inte om det särskilt mycket, det är för hårt för min smak.
Maja - Tänker Maja Gräddnos, biet Maya, Maya Gallo i ?just shoot me?, de flickor jag känt till som heter så, en fd kompis som hette så, maja-baja. Tycker inte om det namnet men kan inte sätta fingret på varför. Tycker också det känns som ett väldigt tråkigt och intetsägande namn. Oerhört Svenssonaktigt (det jag menar med det är för övrigt alltså att det känns som att var och varannan unge i villaområdena runt om i Sverige heter så och har hetat så de senaste typ 10-20 åren), mellanmjölk.
Livia - Tänker inte så mycket kring detta utan tänker mest bara på ?Olivia? och hur det är en lätt irriterande variation av det namnet (irriterar mig på att det inte är Olivia). Tycker inte det är fult men tråkigt av nån anledning och känns vanligare och mer uttjatat än vad det antagligen är.
Isabelle - Tänker ingenting. Ok namn men inget wow, än en gång lite lätt tråkigt och intetsägande.
Saga - Tänker på nordisk mytologi, sagor, en jag känner till som heter så. Tycker det är ett ok namn men lite ?mellanmjölk?/typiskt Svensson på detta också.
Tyra - Tänker igen vira-blåtira samt på en av mina äldre släktingar som hette så. Tycker det är ganska fint.
Ines - Tänker på Inez-böckerna av Gull Åkerblom, äldre personer, en person jag känner till som har ett namn som är väldigt likt detta. Tycker inte särskilt mycket om det, tycker det är lite hårt och inte tillräckligt feminint för min smak.
Estelle - Tänker på prinsessan Estelle och Estrella. Gillar namnet.
Eleonora - Tänker ?Hedvig Eleonora?. Gillar namnet.
Leonore - Tänker på prinsessan Leonore. Gillar namnet.
Märta - Tänker på ärtor, ärta-Märta, snärta/flicksnärta, trenden kring ?tant?- och ?gubbnamn? samt en jag känner till som heter så. Tycker det är ett ?sådär? namn. Inte det finaste men inte heller direkt fult.
Är det bara små barn som du känner/träffat som heter Alice och Ella, eller är det även äldre? Tänker om det mest är ett gulligt ?småbarnsnamn? eller om det fungerar lika bra på en vuxen/gamling?