Hur orkar folk vara förskollärare?
Jag har arbetat som förskollärare i 30 år och har varit sjukskriven i ett par omgångar pga utmattning. Vad jag har förstått så är förskollärare överrepresenterade vad gäller sjukskrivningar pga utmattning.
Jag anser att dokumentationskraven har blivit alldeles på tok för höga. Jag hoppas verkligen inte att man jobbar så här om 10 år. Det är helt galet det som pågår nu.
Om jag jämför verksamheten i förskolan jag hade för ca 10-15 år sedan så hade den högre kvalitet än vad den har idag. Helt galet. För jag måste ägna mer tid åt dokumentation på olika plattformar än tid för reell verksamhet med barnen. Vi måste dokumentera barns läroprocesser för vem...? Föräldrarna eller vad.
Anledningen till att jag har jobbat kvar är barnen. Men efter så här många år så hade jag nog behövt byta yrke för ca 10 år sedan men det gick inte. Hade inte kompetens för något annat. Nu måste jag härda ut till pensionen.
Tyvärr skulle jag råda dig att byta yrke innan du blir för gammal. Efter 40 års åldern är det svårt. Känns hemskt att säga det. Men det är ett stressigt jobb och känns av otillräcklig är ständigt där. Och en hel del av stressen tycker jag inte beror på barnen bara på orimliga krav från ledning och ständiga svängningar i pedagogiska inriktningar.
Känn efter vad din magkänsla säger och följ den.
Nej fy tusan... Det här behöver ändring!