Inlägg från: Anonym (Håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håller med)

Klumpfot, abort eller inte?

Anonym (Ceci) skrev 2022-04-03 07:58:16 följande:

Peva är ett lindrigt funktionshinder, inte en sjukdom. 

Jag reagerar starkt på hur du resonerar eftersom ditt resonemang innebär en så märklig syn på människor - som att bara perfekta och 100% välfungerande personer skulle leva värdiga, lyckliga liv. Runt omkring mig så har de flesta små eller stora skavanker. Någon ser bara på ett öga, en är reumatiker, en annan halvdöv, en annan får lätt ångest, jag har en förlossningsskada, mitt barn har astma, min man dålig rygg, någon har olika långa ben som ger ryggvärk, en har celiaki en annan svår nötallergi, en har diabetes, en annan leukemi, en saknar ett underarmsben, en annan några fingrar, alltså, jag kan fortsätta hur länge som helst. Kort sagt, det är väldigt få av de som lever helt vanliga liv som är helt friska och utan större eller mindre funktionshinder. Och därtill kommer de som har stora problem (vilket jag inte räknar peva som) och även de lever värdiga, lyckliga liv.

Livet kommer inte utan prövningar för någon - antingen man kunde se det redan innan födseln eller inte. Du kan aldrig välja bort de jobbigare delarna av att leva. Det barn du nu väljer bort kanske hade levt ett i övrigt friskt och långt liv. Det barn du istället får kanske har dyslexi, är döv eller dör innan han/hon ens blivit vuxen. Du kan aldrig gardera dig helt mot sorg och bekymmer. Det är en del av att leva. 

Så väl beskrivet. Jag kan nästan inte hitta nån helt perfekt människa kring mig heller - finns de verkligen i vuxen ålder? Folk har synfel, tinnitus, celiaki, allergier, adhd, GAD, diabetes, skolios, olika långa ben, dyslexi. 

Jag ser det som en del av livet, man har lite olika utmaningar.

Tror det är det jag reagerar på så starkt i TS tråd. Hon vill ha ett barn, men minsta problem på barnet så duger det inte?

• Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-03 22:04:16 följande:

Nu är graviditeten avslutad. Det känns toppen bra och verkligen helt rätt beslut för oss. Tack för allas engagemang.
    Nu ska jag njuta av en fantastisk vår och sommar i vårat nya hus på Mallorca med mannen och sonen och vem vet kanske försöker vi igen i höst eller så njuter vi av livet bara vi tre :) time will tell .

Jag blir faktiskt sorgsen av ditt inlägg. 

Du har avslutat en graviditet för något som högst sannolikt hade gått att åtgärda. För en jakt på det perfekta barnet.

Den här tråden har provocerat mig mer än någon annan tråd gjort på Familjeliv, någonsin. Just detta synsätt att man vill ha barn, men bara om de inte kommer med något slags problem. Det är just synen på liv och människor du framfört i den här tråden som kraftigt provocerat mig. Skulle jag känna dig skulle jag ju se att du skulle se folk i mitt liv, som jag älskar så högt och som bidragit otroligt fint med kärlek och värme till världen (och för den del skaffat sig lyckliga familjer) som människor du hade valt bort och aborterat pga smärre funktionshinder. Du hade dömt ut deras liv som värdelösa.

Det kanske inte är vad du vill höra, men det är min reaktion på dina handlingar. 

• Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-05 16:02:18 följande:

Alla kvinnor väljer själva hur man vill leva sina liv och jag väljer att leva dom med friska barn, utan funktionsnedsättning om jag kan se det i god tid, som denna gång.
    Jag ser det inte på samma sätt som du, jag ser att jag gör en tjänst som inte sätter ett barn till värden som kommer tycka att sitt liv är mindre bra än barn utan funktionsnedsättning tycker.  Som kommer må dåligt, ha ont, bli mobbad, kanske inte kunna gå, inte vill sova hos kompisar pga natt skenor, operationer, gips, skenor, stödskor...
    Ser du det som något enkelt så får det stå för dig, jag tycker det är mer hemskt att låta ett barn genomgå det. 

Hur många med små funktionshinder känner du? 

Jag stör mig mest just då jag levt med flera i min absoluta närhet som  du hade aborterat, och som verkligen inte haft dåliga liv utan haft massor med kul, vänner, rest runt jorden, skaffat familj mm. Därför tycker jag din syn är inskränkt.

• Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-05 15:55:29 följande:
    Det spelar tyvärr ingen roll för mig hur du känner och vad du tycker och tänker :)

Att du avslutar det med en smiley säger mycket. 

Tänk om din son träffar en kvinna som är född med PEVA. Eller sitter i rullstol. Kommer du anse att han valt att leva med någon som är lite sämre eller som har ett sämre liv?

• Anonym (Håller med)
    Anonym (Tror) skrev 2022-04-05 16:20:52 följande:

Det är bara att lägga ner och ge upp.

du har uttryckt din åsikt och TS tar inte till sig din åsikt (jag för övrigt håller med dig) men lägg inte ner mer energi på en död tråd där TS redan har gjort aborten, det tar bara mer energi från dig. 

vissa människor värderar helt enkelt inte alla liv lika mycket och om än tragiskt och för jävligt så är det vad det är.

vi får väl iaf vara tacksamma att det är 2022 och att hon gjorde abort och inte 1722 och lade ut barnet i skogen 

Tack. Det berörde mig bara så starkt, den människosyn TS uttryckte. 
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-06 19:09:29 följande:
    Nej hon visade statistik på aborter under 2019-2021, och det var jätte många procent som gjorde abort av samma anledning som jag.
    humlan00 skrev 2022-04-06 19:28:29 följande:
    ÄLSKAR mitt beslut, så otroligt nöjd och lycklig över det.
    så dina ord betyder tyvärr noll för mig :)

Jättemånga procent, så vanligt är det inte.

Och hur du kan känna dig lycklig över en abort, känslokall är du då.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Tror) skrev 2022-04-06 23:08:00 följande:

Ja vissa slår hårdare än andra men det är bara att acceptera att TS syn är som den är, så avprenumerera tråden så man slipper haka upp sig. 

förhoppningsvis så där tråden ut, men avfölj istället, inte värt din tid 

Jo, jag ska göra det. Får inse att människor som TS finns, som anser att folk med små medfödda funktionshinder/variationer har sämre liv och inte är lika mycket värda. 

• Anonym (Håller med)
    sigridgunnar skrev 2022-04-07 08:40:51 följande:

tycker det är fruktansvärt att läsa i denna tråden, jag tycker vi ska vara stolta över att vi får ha en egen vilja i Sverige. Stå på dig ingen annan har något att säga till om när det kommer till dina val. Jag blir på uppriktigt ledsen över hur folk kan hoppa på en för val man gör.  

Sköt er själva och skit i andra.

TS frågade ju dock. Är din åsikt att man inte bör svara i trådar?
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-18 13:49:15 följande:

Jag är gravid igen, plussade igår :) :)

Vi är så otroligt glada här hemma!

Jag tror du ljuger.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Tror) skrev 2022-04-18 13:59:08 följande:
    Grattis, hoppas du inte får ett till missfall eller trisomi 18 eller klumpfot denna gång. 
    Eller att barnet (om ts nu inte bluffar, vilket jag tror) har ett osynligt funktionshinder. Kul att inse att mamma hade aborterat en om hon vetat att man inte var perfekt.,,
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-19 10:43:59 följande:
    jämför du att fötterna är vridna och eventuellt defekter på benen med att man har ett talfel/dysleksi ?!!
    eh hallå därinne är det någon hjärncell hemma??:)
    Båda är ju medfödda funktionshinder.
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-19 11:27:28 följande:
    men snälla!!
    Men snälla vadå? Ett talfel är inte mindre stigmatiserande än en sned fot för ett barn om du tror det.

Kan du förklara resonemanget där, är det baa synliga funktionsvariationer du är anti? Är de osynliga mindre besvärande?
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-19 19:15:34 följande:

Hur vet du att det är 15dagar ? 

tror du jag sitter exakt den dagen å skriver det här?

28mars gjorde jag aborten, så jo jag är gravid igen :)

Så du for med ossnning i trådstarten? Du startade tråden 24 mars och sa att du skulle få ett andra UL 2 v efter detta.
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-19 14:31:29 följande:
    Jag å min man driver ett eget företag, jag är utbildad civilingenjör i grunden men jobbar inte med det idag utan valde att starta eget för att få mer fritid och kan åka iväg då å då som nu när vi är 2månader i spanien :)
    du själv då? Har du nån utbildning? Jobb? ;)
    Jo tjena. Starta eget och få massor av fritid. Tillåt mig le.
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-19 20:04:20 följande:
    Framgångsrikt med 36 anställda :D
    Så vi kan ha hur mycket fritid vi vill å känner för!
    Sannolikt inte då ett företag med 36 anställda kräver en hel del av chefer.
    Anonym (Nu slutar vi va?) skrev 2022-04-19 20:46:26 följande:

Du har ju skrivit i tidigare trådar att du jobbar i butik. Ett hederligt arbete så gott som något, men rimmar inte jätteväl med dina påståenden om civilingenjörsutbildning, eget företag och hus i Spanien. Absolut inget att skämmas för dock. 

Föreslår dock att du kliver ner från din imaginära solstol nu och leker bygga tåg med din son istället. Han behöver dig. 

Verkligen. TS verkar ha hamnat i någon form av stressreaktion.
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-19 21:40:53 följande:
    Stressreaktion?!! ehh?? :) 
    stör det dig att jag är lycklig och mår bra efter min abort??
    att jag inte sitter och gråter å är förtvivlad?

är så otroligt nöjd över vårat val vi gjort, ångrar ingenting så jag är okej jag lovar.. du behöver inte oroa dig :)
    Nej, men du ljuger rätt friskt nu i tråden med extremt stor sannolikhet. Att starta ett företag som du beskriver och expandera så är inte bågot du gör samtidigt som du susar iväg på långsemester och dessutom arbetar extra i butik. De datum och tider du skriver här stämmer heller inte.

Och att uttala sig kring en abort som du gör tyder också på en  krisreaktion rent psykologiskt. Det är nog inte helt ovanligt, det äf ändå rn belastning för kropp och psyke.
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-04-20 12:20:55 följande:
    Hahah men snälla människa ge upp :D

Du startar en tråd, ljuger om datum, skrattar åt aborter och skämtar om att adoptera bort kommande barn med funktionshinder. Börjar sväva ut om ditt fina hus i Spanien, ditt framgångsrika företag (som du ändå kan vara ledig från massvis utan problem), att du jobbari affär lite sådär på sidan av. Blir gravid igen med en tidsrymd som är i princip omöjlig. Och allt besvaras med lite smileys och skratt.

Ja, det låter som en krisreaktion.

Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?