Inlägg från: Anonym (Håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håller med)

Klumpfot, abort eller inte?

Cusoon skrev 2022-03-27 10:37:07 följande:
    Vad har DU med det att göra? Det är inte vad TS tråd handlar om, snacka om att du försöker skammåla TS känslor och åsikter. Vidrigt beteende.
    Ok, vad handlar TS tråd om? Allt jag ser av TS är att hon visste vad hon ville och alla svar som inte håller med är fel och hemska.

Jag tycker att det är frl att abortera ett planerat barn för att det har en åkomma som är behandlingsbar, med åsikten att inga handikappade barn överhuvudtaget är välkomna. Ja.
  • Anonym (Håller med)
    Cusoon skrev 2022-03-27 12:16:04 följande:
    Uppenbarligen är du är ute efter att hetskt diskutera alla möjliga diagnoser en människa kan ha och samtidigt förödmjuka TS som inte önskar ett barn med klumpfot. Så länge TS har laglig rätt att abortera barnet så är det också hennes beslut.

Tyck vad du vill, ingen behöver tycka som dig lika lite som TS behöver gilla alla svar hon får på frågan. Vart står det att TS skrev att inga handikappade barn är välkomna? Är det inte så att du tog jävligt illa vid dig för att TS skrev att hon inte vill ha ett barn med handikapp som går att screena för i förväg? Är det så konstigt tycker du? Varför finns sådana möjligheter att testa då kan man ju fråga sig. Att man inte vill fortskrida en graviditet för att barnet har en åkomma är fullt naturligt, ingen önskar väl att ett barn ska vara sjukt eller lida, det betyder inte att en inte skulle älska ett barn som har en sjukdom ändå. Det finns inga garantier för att barnet är friskt iallafall det vet ju du.
    Ts har skrivit att hon inte vill ha ett barn med handikapp som tar tid från hennes andra barn. Då klumpfot är ett rätt begränsat handikapp jämfört med andra som inte går att se på UL är bakgrumsrn till min fråga. Om TS får ett dövt barn isället, kommer hon ångra det då - hon ville ju inte ha handikapp. Tycker det är relevant att tänka på.

Klumpfot är knappast ett livslångt lidande. Om nästa barn visar sig ha 4 fingrar på varje hand, tar TS samma beslut? Det är ett mindre handikapp i mängd kropp men inte åtgärdbart.
  • Anonym (Håller med)
    Cusoon skrev 2022-03-27 12:16:04 följande:
    Uppenbarligen är du är ute efter att hetskt diskutera alla möjliga diagnoser en människa kan ha och samtidigt förödmjuka TS som inte önskar ett barn med klumpfot. Så länge TS har laglig rätt att abortera barnet så är det också hennes beslut.

Tyck vad du vill, ingen behöver tycka som dig lika lite som TS behöver gilla alla svar hon får på frågan. Vart står det att TS skrev att inga handikappade barn är välkomna? Är det inte så att du tog jävligt illa vid dig för att TS skrev att hon inte vill ha ett barn med handikapp som går att screena för i förväg? Är det så konstigt tycker du? Varför finns sådana möjligheter att testa då kan man ju fråga sig. Att man inte vill fortskrida en graviditet för att barnet har en åkomma är fullt naturligt, ingen önskar väl att ett barn ska vara sjukt eller lida, det betyder inte att en inte skulle älska ett barn som har en sjukdom ändå. Det finns inga garantier för att barnet är friskt iallafall det vet ju du.
    Och vore jag handikappad med ett ickesynligt problem och född till en mamma som aborterat andra foster pga något åtgärdbart som klumpfot, men mitt handikapp inte syntes på UL - det skulle få mig att fundera.
  • Anonym (Håller med)
    Cusoon skrev 2022-03-27 13:08:57 följande:
    Ge dig nu! Du sitter och målar upp en massa antaganden och scenarion helt i onödan! Vad får du ut av att bete dig såhär?
    OK. Så jag har inte rätt till min åsikt i detta? Jag förstår om du blir upprörd om den motsäger din, men den är min. 
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-27 13:35:46 följande:

nej jag har inte läst vad mattias skrivit om PEVA, väljer att ta information från min läkare.
    Ja, det skulle jag göra. För då vet jag att mitt barn inte kommer må bra i livet utan få det jätte tufft och må dåligt. 

Okej. Jag har flera bevis i min omgivning på motsatsen, som levt jättelånga liv, yrkesarbetat, fått familj och barnbarn och barnbarnsbarn och mått bra - trots handikapp.

Samt bevis på folk utan klassade handikapp som mått otroligt dåligt.

Men varför startar du ens en tråd och frågar om åsikter om du till 100% bestämt dig, och inte vill höra motsatsen eller höra från folk som lever efter att ha fötts med det problem du fått beskrivet?

• Anonym (Håller med)
    Cusoon skrev 2022-03-27 13:08:57 följande:
    Ge dig nu! Du sitter och målar upp en massa antaganden och scenarion helt i onödan! Vad får du ut av att bete dig såhär?
    Det som upprör mig är att TS definierar alla handikapp som att man kommer få ett värdelöst liv och må dåligt. Det är inte fallet.

Krasst sett låter det som att TS bara tycker att perfekta människor kan få värdefulla och lyckliga liv, och skulle välja att avbryta allt som inte är ?perfekt?. Och det synsättet upprör mig.
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-27 13:56:18 följande:

jag skapade tråden innan vi bestämt oss, sen började folk skriva att jag är ett monster, att man hoppas att jag aldrig mer kan bli gravid, att jag inte skulle älska min 3åring om han ramlade å fick funktionshinder då känner jag att det är ännu viktigare att skapa en debatt så folk förstår att alla mammor tänker olika. 
    Jag vet allt om klumpfot för jag haft fått all information av min läkare och det han beskriver vill jag inte vara med om.

Nej. Du vet inte ALLT om klumpfot. 
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-27 13:56:18 följande:

jag skapade tråden innan vi bestämt oss, sen började folk skriva att jag är ett monster, att man hoppas att jag aldrig mer kan bli gravid, att jag inte skulle älska min 3åring om han ramlade å fick funktionshinder då känner jag att det är ännu viktigare att skapa en debatt så folk förstår att alla mammor tänker olika. 
    Jag vet allt om klumpfot för jag haft fått all information av min läkare och det han beskriver vill jag inte vara med om.

Och jag står fast vid min åsikt, att abortera ett önskat barn enbart pga misstänkt klumpfot tycker jag är fel. 
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-27 14:04:08 följande:

80-90% av alla blivande mammor väljer att göra flera ultraljud, NIPT, kub.
    I alla gravid trådar ser man oro för dåliga resultat på testerna, ultraljuden för majoriteten mammor vill inte ha ett barn med handikapp, kromosomavvikelse, kroppsliga defekter som fel på armar, ben, fötter.
    Därför görs tester för att man ska kunna upptäcka saker som sedan föräldrarna få ta ställning till om dom vill avsluta eller fortsätta. 
    Som min barnmorska sa som gjorde ultraljudet 
    ?det är ju jätte bra om detta upptäcks nu så tidigt så ni kan ta ett beslut hur ni vill gå vidare?
    så det är inget ovanligt att man väljer att avsluta när fel på fötterna upptäcks.

Det handlar inte om perfektion, jag vill inte sätta ett barn till världen som kommer få det jobbigt när jag kan undvika det.

Men 80-90% skulle knappst göra abort. Du vet att många gör detta för att få veta och kunna förbereda sig med?

Och det handlar till del om perfektion. Du vill bara sätta ett perfekt barn till världen. Skulle barnet ha någon typ av defekt vill du inte ha det. Stå för att du bara vill ha ett barn utan fel åtminstone.

• Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-27 14:34:15 följande:
    Står till 1000% för att jag inte vill sätta ett barn till världen som inte kommer må bra. 

Absolut, men du kan inte veta detta. Ett barn med PEVA kan uppenbarligen må bra. Likaså ett dövt barn, ett barn med fyra fingrar på ena handen eller ett barn med läppspalt. 

Hur kan du veta att ditt barn inte skulle må bra?

humlan00 skrev 2022-03-27 14:28:26 följande:
    Varför skulle jag berätta det?vad skulle barn
    med den infon till?

Om barnet i framtiden står för samma val, och frågar dig - hur skulle du gjort?

Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?