Inlägg från: Anonym (Sanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sanna)

Klumpfot, abort eller inte?

Nej, det hade jag definitivt inte gjort abort för, och hade nog i hemlighet dömt kvinnor som gjorde abort av det skälet.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Xxx) skrev 2022-03-25 07:50:57 följande:

Är det bara jag som inte fattar grejen? Jag är emot abort eller vad man ska kalla det så nej jag hade inte gjort abort. Men jag utgår ifrån att de flesta av er som skriver är för fri abort eftersom de flesta är det. Varför kan man då inte göra abort på grund av det här? varför är det mer okej att göra abort av vissa anledningar? Antingen så är det okej med abort eller inte?

Jag är inte alls för fri abort så sent, över huvud taget. Då ska det ske för att barnet är så skadat och/eller sjukt att denne inte skulle överleva ändå, m.a.o. INTE ok med abort för klumpfot, downs, läpp-gomspalt, saknar ett finger o.s.v. Ska man göra abort ska man göra det innan vecka 8 helst enligt mig. Helst tycker jag man ska redogöra för skälen till abort även då.
  • Anonym (Sanna)

Ärligt talat tror jag många (i synnerhet personer som redan har barn och vet hur välutvecklade foster är efter vecka 12-någonstans och hur det känns veckorna som följer) tycker det är fel att vi har fri abort ända till vecka 18. Problemet är bara att debatten är så OERHÖRT känslig att ta på, politiskt, så ingen rör abortfrågan. Fatta att 1/3 aborter som godkänns t.o.m. efter vecka 18 är på fullt friska barn, men av sociala skäl. Helt sjukt. I ena salen har man ihjäl ett barn, i andra försöker man rädda ett barn, skillnaden kan vara 1 dag utv.mässigt på dessa två barn. Nej, fy fan. Barbariskt.

• Anonym (Sanna)
    humlan00 skrev 2022-03-25 12:06:36 följande:

Läst alla kommentarer.

tänk vad vi människor tänker olika.
    Vi ska på ultraljud om två veckor, konstateras klumpfot då så kommer vi avbryta.

alla defekter på fötter går inte att ordna så lätt som nån här beskrev det, finns ingen garanti att foten är rörlig för behandling utan kan krävas mer än det. 
    Vill heller inte ha ett liv där man måste gipsa benen på
    sin bebis å använda skena tills den kan gå och på natten tills den är 5år och ingen garanti finns att alla blir bra av det heller. Nej tack.

har en frisk son här hemma som jag inte kommer riskera att tids tas ifrån honom för att vårda ett barn som inte är 100% bra.

så tacksam för vården som kan upptäcka sånthär nu i v13 än att det upptäcks på RUL.

Herre gud. Du borde inte försöka dig på fler barn efter detta i så fall! Tänk om du får ett funktionsnedsatt barn på ett sånt sätt som inte syns på ultraljud, eller som blir p.g.a. förlossningen (cp-skada exempelvis), eller ett barn som blir sjukt efter något eller några år - i diabetes eller leukemi eller något annat. Det skulle också tas tid från ditt befintliga barn. Usch för folk som resonerar så hemskt som du.
  • Anonym (Sanna)

Ett tips, humlan00, är att skriva anonymt på forumet. Vi som varit med länge känner ju igen signaturer, i synnerhet från trådar man deltagit i själv.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Eh) skrev 2022-03-25 16:23:31 följande:
    Nej det du gör är att skuldbelägga de som blir gravida med sjuka barn och kallar de svaga kvinnor som inte är ämnade eller kapabla till att ha barn. Fruktansvärt taktlöst, okänsligt, elakt och direkt falskt.
    Nej, för barn som föds med PEVA är INTE sjuka.
  • Anonym (Sanna)
    humlan00 skrev 2022-03-26 08:49:41 följande:
    ?Sanna? har du barn själv? Med handikapp, funktionsnedsättningar, kromosomavvikelse, Peva, gomspalt?
    Jag har fyra barn - två med funktionsnedsättningar - inget som syns på ultraljud dock - men HADE det gjort det hade jag inte haft ihjäl dem för det.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (B) skrev 2022-03-28 14:27:09 följande:

Men barnet är ej önskat av TS om hen har PEVA.
    Man ska givetvis inte behålla ett barn med PEVA eller DS osv. för att andra tycker att just PEVA och DS är ej giltiga anledningar att göra abort.
    Alla barn bör vara välkomna av sina föräldrar.

Det är irrelevant varför är barnet inte önskat. 

Nej, och det är ju just det folk reagerar på, att ett friskt barn med förkorta hälsenor är oönskat, så pass att man gör abort i vecka 16 (eller senare). Inte alls samma sak som DS, där har ju barnet en extra kromosom på par 21. DÄR har vi ju ett barn som av olika grad kommer behöva hjälp resten av sitt liv, det är ju läskigt på riktigt i synnerhet för en äldre förälder (hur kommer barnet klara sig när man går bort?). I detta samhälle med LSS som skärs ner mer och mer har jag full förståelse för att man inte klarar av att medvetet sätta ett barn med DS till världen. Men att göra abort på ett friskt barn med PEVA är ungefär som att göra abort på ett friskt barn som saknar ett finger eller en tå. Förrutom att PEVA förstås går att åtgärda. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (B) skrev 2022-03-28 16:40:24 följande:
    Men friska barn utan PEVA och 10 fingrar och tår kan man göra abort på utan att någon hackar på personen. 
    I vecka 16 eller senare..? Knappast, brukar bli en stor mängd kritik då. Har ju funnits massor av sådana trådar genom åren.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (...) skrev 2022-04-05 23:57:27 följande:

Nåja, vad man än tycker om abort p.g.a. funktionshinder (även om jag också tycker att abort p.g.a. ett funktionshinder som går att åtgärda så fint idag, som PEVA eller gomspalt, är fel), så är det i alla fall MINDRE omoraliskt än att ta bort ett fullt friskt foster. Jag tycker att vi har kommit fel i tankarna, om vi hackar på Humlan samtidigt som vi inte säger något om att kvinnor tar bort friska foster för att "barnet skulle ha kommit i fel fas i karriären"... Det sistnämnda kräver en större känslokyla. 

Fortfarande väldigt få som gör abort så sent, annat än vid allvarliga fel.
  • Anonym (Sanna)
    humlan00 skrev 2022-04-06 19:09:29 följande:
    Nej hon visade statistik på aborter under 2019-2021, och det var jätte många procent som gjorde abort av samma anledning som jag.
    6 procent av aborterna sker mellan v. 12 och 17, dock får man inte föra statistik på anledning, men att anta att en stor andel av dessa skulle vara p.g.am PEVA är ganska orimligt.
  • Anonym (Sanna)

...men som sagt. Hon sa säkert det för att du inte skulle bli ledsen över det genomvidriga valet du gjorde.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (...) skrev 2022-04-07 03:17:04 följande:
    Men - hur kan det komma sig att en så superbegåvad och välutbildad kvinna, inte vet hur man skyddar sig vid samlag? Det är obegripligt. Då har jag större förståelse för att en ung flicka som inte har blivit ordentligt upplyst om dessa ting, gör abort. 
    Och så pass sent som i vecka 16, utgår jag ifrån, annars är det ju ganska irrelevant att dra upp den kvinnan. De flesta aborterna sker ju innan vecka 7 annars.
  • Anonym (Sanna)
    sigridgunnar skrev 2022-04-07 08:40:51 följande:

tycker det är fruktansvärt att läsa i denna tråden, jag tycker vi ska vara stolta över att vi får ha en egen vilja i Sverige. Stå på dig ingen annan har något att säga till om när det kommer till dina val. Jag blir på uppriktigt ledsen över hur folk kan hoppa på en för val man gör.  

Sköt er själva och skit i andra.

Klart vi ska vara glada lver att få ha egna viljor i Sverige, men många anser ändå att våra abortlagar är alldeles för generösa. På samma sätt som andra länder skulle tycka att vi är för strikta, eftersom man tycker att det är rimligt att göra abort i 40 veckor. Andra länder tycker att vi är barbariska som tillåter aborter på friska barn så länge som vi gör. Jag ser absolut inget att vara stolt över när det gäller Sveriges alldeles för generösa abortlag.
  • Anonym (Sanna)
    Kexsmula skrev 2022-04-07 14:39:45 följande:
    Håller med allt du skrev så jävla mycket!
    TS kan verkligen inte räkna med att få ett till barn så jävla lätt heller. Kanske har aborten gjort att hon får svårare att få barn, det kan man inte veta.
    Nej, man får ju verkligen hoppas det. TS bör inte vara förälder till ett enda barn egentligen, men absolut inte till fler nu.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Tror) skrev 2022-04-18 13:59:08 följande:
    Grattis, hoppas du inte får ett till missfall eller trisomi 18 eller klumpfot denna gång. 
    Blir säkert läppspalt och mord även denna gång.
Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?