Inlägg från: Anonym (Håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håller med)

Klumpfot, abort eller inte?

Anonym (Ceci) skrev 2022-03-25 12:08:30 följande:

Tanken att göra abort pga en sån sak hade aldrig slagit mig öht. Såg en annan tråd med en som tänkte abort pga att barnet saknade en arm. Helt otänkbart för mig även det. 

Samma här. 
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Blä) skrev 2022-03-26 08:00:16 följande:

Nä usch mår illa av den här tråden. Kan man inte tänka sig ett barn med avvikelser eller ta hand om ett barn med sjukdom eller funktionshinder ska man inte skaffa barn. Alla avvikelser syns inte på ultraljud och barnet kan bli sjukt senare i livet eller funktionshindrad av olyckor och skador eller ha psykisk funktionsnedsättning som visar sig sedan. Om en förälder inte kan tänka sig det, utan bara vill ha ett barn som är "100% frisk" så bör man avstå barn. 

Känner samma. Tänk om man aborterar bebisen med klumpfot och får ett annat barn sen, som visar sig ha autism eller grav dyslexi eller hörselnedsättning. Ska det barnet då lida av vetskapen att mamma hade aborterat mig om hon kunnat se mina fel på ultraljudet?
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-26 08:15:57 följande:
    Hahhaha alltså jag orkar inte :D 
    Fast du kan ju aldrig någonsin vara hundra på att ditt barn i 18 år inte kommer få ett funktionshinder.

Om du aborterar detta barn och nästa barn visar sig ha problem som bara märks efter ett tag, ska det barnet ha med sig att mamma hade önskat att det aborterats pga att det hade en funktionsvariation? Eller dög det för att det inte visade sig på    UL? Hur tänker du kring sånt?
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-26 08:45:54 följande:
    Såklart inte. Men kan jag se via NIPT andra tester, ultraljud att barnet har någon avvikelse som kommer kräva lång läkarvård utan garantier på att det kommer blir bra eller att den inte kommer få en normalt liv då väljer jag att undvika det när man kan. Jag vill inte leva ett liv med ett barn som kräver läkarvård och som inte kan leva som den vill, ta upp tiden från min nuvarande son för att behandla ett barn som inte är friskt. Kan jag så undviker jag det.
    Hade det uppstått vid förlossning eller senare i livet är det en helt annan sak. 

Fast vad är normalt? 

Du menar alltså att samma problem skulle du i ena fallet vara okej med att det tog tid från din son men i andra fallet inte. Förstår du vilken känsla det skulle ge ett barn som fick problem längre fram - att det hade tur som fick skadan eller problemet senare så mamma inte aborterade mig? 

• Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-26 08:49:41 följande:
    ?Sanna? har du barn själv? Med handikapp, funktionsnedsättningar, kromosomavvikelse, Peva, gomspalt?
    Vet inte om Sanna har det men jag har det i min familj. Du hade valt att abortera flera av mina närmsta släktingar med ditt resonemang, människor som levt härliga liv, skaffat lyckliga familjer och bidragit till samhället.
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-26 08:19:35 följande:

Å hur mår ni å vad har ni för liv som orkar lägga tid på att kommentera inlägg med att skriva massa elaka kommentarer å skuldbelägga andra mammor. SKÄMS PÅ ER.

Nej, jag kommer inte skämmas här när du ställer en fråga men inte gillar alla svar du får.

Jag tycker att det är ett väldigt underligt tankesätt att hävda att abort pga klumpfot är helt okej för att der skulle ta massa tid och energi, men om barnet tar massa tid och energi av något du inte ser på UL så är det okej. Då låter det mer som att det inte är tiden och energin i sig som är problemet men att du inte egentligen vill acceptera folk ens med minsta avvikelse. Kan du däremot inte förhindra det så får du väl acceptera det liksom - men hur tror du det barnet kommer må när det förstår din inställning till dess proble?
  • Anonym (Håller med)

Enligt WIKI: ? Prognosen är god, de allra flesta barn med klumpfot utvecklas normalt efter behandlingen: de går, springer och hoppar som sina kamrater och har inte ont.?

• Anonym (Håller med)
    Anonym (Lägg ner) skrev 2022-03-26 11:56:07 följande:
    Känns det bra att läxa upp ts tycker du?
    Tror du att färre gör abort för att skona ett barn från ett livslångt lidande för att du sitter här och gnäller?
    TS frågade vad vi ansåg. Då får man väl svara?

Och vad menar du med livslångt lidande? Barn med klumpfot har i de allra flesta fall knappast ett livslångt lidande nu.
  • Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-26 13:41:07 följande:

Kan förklara för dig, vi har varit på ultraljud och man misstänker att det är fel på fötterna på fostret.
    men vet inte säkert för det är för litet för att fastställa det så vi har återbesök om två veckor.

Jag och min man funderade på hur vi skulle göra om det visade
    sig vara fel på fötterna och jag skrev denna tråd.
    Vi har nu bestämt oss att vi ska avbryta om fel på fötterna upptäcks på nästa ultraljud.

Vi vill inte ha ett barn med någon typ av funktionsnedsättning, vi vill leva ett gott liv med friska barn annars nöjer vi oss gott och väll med våran friska son vi har idag.

Är inget monster för att jag inte vill leva ett begränsat liv med läkarbesök och ett barn som har ont, behöver gipsa fötterna, ha skenor som stör å gör ont, som måste operera senor å flytta på delar i foten, kanske flera operationer, ha ont, inte kunna krypa, springa, gå ordentligt, stöd skor långt upp i ålder.
    NEJ tack, det livet vill jag inte leva och inte heller låta ett barn uppleva.

Läs iaf vad signaturen här som själv haft PEVA säger och prata med vården. Det känns lite som du målar upp PEVA som en extrem funktionsnedsättning. 

• Anonym (Håller med)
    humlan00 skrev 2022-03-27 09:56:55 följande:
    Allt man kan upptäcka i tidigt stadie som gör att barnet inte kommer få ett normalt liv väljer visa att avsluta medans såna som du skulle fortsätta graviditeten fast du inte vet om ditt barn kommer kunna gå och eventuellt ha ont lång tid.
    Alla tänker olika, respektera det istället för att äcklas av andras åsikter.

Läste du svaret från Mattias med PEVA? Kanske bättre än att hitta på dina egna teorier om hur det är.

Vad är normalt liv enligt dig? Skulle du abortera om du visste att barnet var dövt eller hade hörselnedsättning? Kraftigt synfel? Dyslexi? ADHD? Infertilitet i framtiden (tala om sorg för ett barn när det blev vuxet...)? Stamning? 

Att önska perfektion är svårt och en slippery slope.

Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?