Klumpfot, abort eller inte?
Är i v14 och har idag varit på ultraljud, allt såg bra ut förrutom att barnmorskan tyckte sig se en vriden vänster fot.
om det visar sig att det stämmer om 2v vid läkarundersökning hade ni gjort abort då?
Är i v14 och har idag varit på ultraljud, allt såg bra ut förrutom att barnmorskan tyckte sig se en vriden vänster fot.
om det visar sig att det stämmer om 2v vid läkarundersökning hade ni gjort abort då?
Läst alla kommentarer.
tänk vad vi människor tänker olika.
Vi ska på ultraljud om två veckor, konstateras klumpfot då så kommer vi avbryta.
alla defekter på fötter går inte att ordna så lätt som nån här beskrev det, finns ingen garanti att foten är rörlig för behandling utan kan krävas mer än det.
Vill heller inte ha ett liv där man måste gipsa benen på
sin bebis å använda skena tills den kan gå och på natten tills den är 5år och ingen garanti finns att alla blir bra av det heller. Nej tack.
har en frisk son här hemma som jag inte kommer riskera att tids tas ifrån honom för att vårda ett barn som inte är 100% bra.
så tacksam för vården som kan upptäcka sånthär nu i v13 än att det upptäcks på RUL.
Men fy fan alltså du har fått missfall, aborterat ett riktigt sjukt foster och nu när du haft turen att bli gravid igen så ska du abortera för en klumpfot?! Alltså varför inte lyssna till det universum försöker säga dig - skaffa inga fler barn! Du är en svag kvinna som inte är ämnad att hantera flera barn varför du blir gravid med sjuka foster hela tiden.
Sök hjälp istället och ta hand om det barn du lyckats sätta till världen.
Asså jag bara hoppas och ber att TS är ett troll, men tyvärr tror jag ju inte det?.
Vissa kämpar verkligen för att ens lyckas få barn och du ska göra abort pga denna lilla avvikelse?! På ett annars fullt levnadsdugligt barn??
Tack alla Ni vettiga i tråden som påtalar hur galet och egoistiskt detta övervägande än är!
Men snälla, jag har en bekant vars barn har PEVA och dom har kämpat i hela hans uppväxt med fötterna. Senor som inte är medgörliga så varken gips eller skenor hjälpt. Han är fem år nu och har haft så ont i hela sitt liv o åkt in och ut från sjukhuset för olika operationer å gips, skenor osv.
Så att sitta här å skriva att det är en liten avvikelse är helt galet.
Ett tillägg, jag hade också längtat länge och försökt länge innan jag blev gravid. Att få beskedet om Peva på ultraljudet var fruktansvärt jobbigt. Men genom att läsa i den där gruppen på Facebook som jag tipsade om (PEVA (Klumpfot) samt besöka ortopeden för att gå igenom hur behandlingen går till kände jag mig trygg.
Idag i Sverige drabbas inget barn av klumpfot. Klumpfot är obehandlad PEVA. Peva innebär en felställning i senor och muskler i en eller båda fötter. Genom att foten eller fötterna tänjs och gipsas under ca 1-4 månader blir foten eller fötterna helt bra. Sedan behöver vissa en minimal operation vilket ofta görs i lokalbedövning. Operationen innebär att den strama hälsenan (vilket är en del i felställningen) kapas för att foten ska bli helt bra. Därefter behöver barnet en skena som kallas ponsettiskena. Det är som luftiga skor med en pinne mellan. Genom skenan säkerställs att fötterna inte vrids tillbaka till felställningen barnet föddes med. Barnet har ofta denna skena ungefär 23 timmar per dygn i 3-9 månader för att sedan endast ha det vid sömn. Vid 4-5 år får barnet helt sluta med skenan och får då endast gå på återbesök hos ortopeden.
Pevan är allra oftast ett isolerat fel, dvs det finns inga andra fel på barnet. Viktigt att veta är att barnets motorik inte påverkas negativt av skenan. Mitt barn lärde sig krypa och gå i helt normal ålder. Barnen lever allra oftast helt fullgoda liv med jobb och sport. Vissa kan få problem med fötterna såklart, men de flesta får inte det.
Idag kallas inte denna felatällning för klumpfot eftersom en behandlad peva aldrig leder till klumpfot. Klumpfot är obehandlad peva.
Peva är en vanlig missbildning, ca en på 500 till 1 på 1000 drabbas. När man pratar om det med vänner och bekanta så märker man att det är många som aningen haft peva själv eller som känner någon som har eller haft peva. Det är så pass vanligt.
Abort står som jag sagt alla fritt att själv besluta om. Men som en läkare sa till mig så kan man aldrig någonsin veta att ett barn som ser helt välskapt ut på ultraljud kommer födas frisk. Peva är en behandlingsbar missbildning vilket som dessutom är vanlig. Att göra abort enbart pga Peva ger mig personligen kalla kårar. För i så fall skulle min fina 4-åring med nu helt raka fötter inte funnits. Men som sagt jag är för fri abort. Men överväger du abort så läs först på om peva och försök besöka en ortoped som går igenom den mycket effektiva behandling som finns idag. Och glöm inte bort att inget barn som föds i Sverige drabbas av klumpfot, för klumpfot är obehandlad peva.
Hör gärna av dig om du vill bolla mer här eller i DM.
Här har vi kanske en av de tragiska trådarna som personen tidigare syftade på, att du hade ett barn i magen med trisomi 18 och hjärtfel. Inget missfall såklart, värre enligt vissa däremot. Men peva aborterar du för.
www.familjeliv.se/forum/thread/81421920-kub-visade-daliga-odds-har-nagon-insikter/3
Här har vi en tråd där du beskrev ett potentiellt missfall, vilket jag gissar att det blev eftersom du har en son som bara är några år gammal.
www.familjeliv.se/forum/thread/78477468-molande-vark-och-farskt-klar-rott-blod-missfall
För mig är det stor skillnad på att göra abort för att man av något skäl inte vill eller kan ha barn över huvet taget, och att, som TS, vilja ha barn men bara om barnet lever upp till hennes högt ställda krav på perfektion.
Det är inte abort som företeelse jag är emot (förenklat uttryck, för min relation till abort är mer komplicerad än så) utan rangordningen av människor där en människa som har en sned fot av TS inte ens anses värd att leva. Det är inställningen till funktionshinder jag reagerar starkt emot. Den liknar otäcka gamla teorier om rashygien/eugenik från en inte särskilt avlägsen tid där personer med funktionshinder skulle gömmas undan och oönskade individer tvångssteriliserades. Vi får aldrig glömma vad den rörelsen orsakade och aldrig låta den människosynen få en chans att komma tillbaka.
Högt ställda krav på perfektion? Känner du mig? Jag vill inte ha ett barn som måste åka in å ut på sjukhus från födseln och där inga garantier att fötterna blir bra. Det kan varken du eller någon läkare garantera.
jag skulle aldrig vilja ha en funktionhindrat barn, barn med kromosomfel eller liknande. Jag vill inte leva ett sånt liv.
man måste kunna förstå att alla tänker olika I den frågan. och dom som tar illa vid sig kan väll strunta i att läsa denna tråd.