Inlägg från: Anonym (Pevabarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pevabarn)

Klumpfot, abort eller inte?

humlan00 skrev 2022-03-26 13:47:42 följande:
    Klumpfot kan göra hemskt ont, vissa fötter går inte att ändra lätt utan det kräva flera operationer å gips, skenor upp i hög ålder och ibland går det inte ens att rätta till då senor annat är otöjbara. Kan ge barnet stort lidande, min 3åring skulle tycka det var Hemskt att behöva ha skenor, inte kunna springa med sina kompisar, opereras och gipsas kanske flera gånger.
    Så klumpfot kan ge stort lidande och ständig vård..
    Kan bara att säga att när mitt barn skulle sluta med sin skena så ville han inte det. Den blev en del av hans rutin och han kunde inte sova utan den. Min fyraåring kan springa och leka precis som sina jämnåriga barn. Och han började gå vid ett år ungefär. Hans vård innebar kort och gott besök hos ortopeden en gång i veckan eller varannan vecka i kanske två månader  och sedan återbesök vartannat år när han fick skena. Och vi får ta vabb för dessa besök. 

Undrar vart du har läst på om att peva kan ge ständig vård? Jag undrar inte för att jag dömmer dig, för det gör jag inte. Vi har fri abort i Sverige och du behöver inte förklara dig. Men som mamma till ett barn med peva vet jag att en solklar majoritet faktiskt inte får några problem eller eventuellt minimala problem när de blir vuxna. Och undrar därför vart du läst det. 

Jag rekommenderar dig att kontakta en ortoped där du bor för att i detalj ta reda på vad behandlingen innebär just där du bor innan du bestämmer dig. Men som sagt valet är ditt och du behöver inte känna någon skam vad du än bestämmer. 
  • Anonym (Pevabarn)
    humlan00 skrev 2022-03-27 14:04:08 följande:

80-90% av alla blivande mammor väljer att göra flera ultraljud, NIPT, kub.
    I alla gravid trådar ser man oro för dåliga resultat på testerna, ultraljuden för majoriteten mammor vill inte ha ett barn med handikapp, kromosomavvikelse, kroppsliga defekter som fel på armar, ben, fötter.
    Därför görs tester för att man ska kunna upptäcka saker som sedan föräldrarna få ta ställning till om dom vill avsluta eller fortsätta. 
    Som min barnmorska sa som gjorde ultraljudet 
    ?det är ju jätte bra om detta upptäcks nu så tidigt så ni kan ta ett beslut hur ni vill gå vidare?
    så det är inget ovanligt att man väljer att avsluta när fel på fötterna upptäcks.

Det handlar inte om perfektion, jag vill inte sätta ett barn till världen som kommer få det jobbigt när jag kan undvika det.

Jag har hört att vissa läkare och barnmorskor i Sverige fortfarande rekommenderar abort efter upptäckt av peva. De flesta däremot gör inte det längre eftersom det numera finns en mycket bra behandling som gör att de absolut flesta lever ett normalt liv utan smärta eller komplikationer. 167 barn föddes med peva 2016 och 3 foster aborterades pga peva samma år enligt Socialstyrelsen. Så ja, det förekommer att man väljer abort men det är inte särskilt vanligt.

Jag håller tummarna att det visar sig att ditt barn inte har peva på ultraljudet hos läkaren om några veckor.
Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?