• Cusoon

Klumpfot, abort eller inte?

Anonym (Håller med) skrev 2022-03-27 10:22:40 följande:

Läste du svaret från Mattias med PEVA? Kanske bättre än att hitta på dina egna teorier om hur det är.

Vad är normalt liv enligt dig? Skulle du abortera om du visste att barnet var dövt eller hade hörselnedsättning? Kraftigt synfel? Dyslexi? ADHD? Infertilitet i framtiden (tala om sorg för ett barn när det blev vuxet...)? Stamning? 

Att önska perfektion är svårt och en slippery slope.

Vad har DU med det att göra? Det är inte vad TS tråd handlar om, snacka om att du försöker skammåla TS känslor och åsikter. Vidrigt beteende.
  • Cusoon
    Anonym (Håller med) skrev 2022-03-27 10:52:36 följande:
    Ok, vad handlar TS tråd om? Allt jag ser av TS är att hon visste vad hon ville och alla svar som inte håller med är fel och hemska.

Jag tycker att det är frl att abortera ett planerat barn för att det har en åkomma som är behandlingsbar, med åsikten att inga handikappade barn överhuvudtaget är välkomna. Ja.
    Uppenbarligen är du är ute efter att hetskt diskutera alla möjliga diagnoser en människa kan ha och samtidigt förödmjuka TS som inte önskar ett barn med klumpfot. Så länge TS har laglig rätt att abortera barnet så är det också hennes beslut.

Tyck vad du vill, ingen behöver tycka som dig lika lite som TS behöver gilla alla svar hon får på frågan. Vart står det att TS skrev att inga handikappade barn är välkomna? Är det inte så att du tog jävligt illa vid dig för att TS skrev att hon inte vill ha ett barn med handikapp som går att screena för i förväg? Är det så konstigt tycker du? Varför finns sådana möjligheter att testa då kan man ju fråga sig. Att man inte vill fortskrida en graviditet för att barnet har en åkomma är fullt naturligt, ingen önskar väl att ett barn ska vara sjukt eller lida, det betyder inte att en inte skulle älska ett barn som har en sjukdom ändå. Det finns inga garantier för att barnet är friskt iallafall det vet ju du.
  • Cusoon
    Anonym (Håller med) skrev 2022-03-27 13:03:50 följande:
    Och vore jag handikappad med ett ickesynligt problem och född till en mamma som aborterat andra foster pga något åtgärdbart som klumpfot, men mitt handikapp inte syntes på UL - det skulle få mig att fundera.
    Ge dig nu! Du sitter och målar upp en massa antaganden och scenarion helt i onödan! Vad får du ut av att bete dig såhär?
  • Cusoon
    Anonym (Håller med) skrev 2022-03-27 15:07:11 följande:

Hur kan du veta att ditt barn inte skulle må bra?

Hur kan du veta att att hennes barn inte skulle må dåligt?

Det går inte att svara på, eller hur? Din frågeställning är kort och gott urbota dum och barnslig. Vet du vad Anonym (Håller med)? Jag tycker inte att du diskuterar vad tråden handlar om.

För att svara på ditt tidigare inlägg där du citerade mitt senaste inlägg, så nej, jag tog inte illa vid mig alls faktiskt. Varför skulle jag göra det? Jag har för det första inte uttryckt mitt ställningstagande i fråga och för det andra så tycker jag rent av bara att du inte kan diskutera. Du vet inte hur man gör, du basunerar bara ut dina åsikter om att du tycker TS abortbeslut är fel och det på ett oförskämt sätt också. Av någon anledning verkar du tro att dina inlägg är av sådan betydande vikt att det skulle påverka TS livsavgörande beslut. Det är förbluffande roligt.

Varför inte istället fokusera och reflektera över frågeställningen istället för att försöka skuldbelägga TS? Det vore så mycket trevligare och intressantare tycker jag.
  • Cusoon
    humlan00 skrev 2022-03-27 16:57:46 följande:
    jag vill inte ha ett barn med handikapp eller avvikelser om det går att förhindra.  Om du kallar ett friskt barn som inte behöver någon typ av läkarvård för ?perfektion? ja isåfall är det perfektion jag vill ha i mitt liv.
    Jag resonerar också så att jag önskar mitt barn en frisk hälsa. Jag förstår dock inte resonemanget att en screening ua likställs med perfektion, väldigt märklig parallell. Ingen graviditet eller förlossning för den del ger en garanti på att barn(-en) är 100% friska men den risken man tar verkar många här i tråden inte reflektera över att varje gravid kvinna redan tar. Jag vet inte vilket beslut jag skulle ta om jag var i din situation, det finns inget självklart val för mig. Det absolut viktigaste av allt hade ändå varit att jag hade mått bra i mitt beslut och att det var ett deffinitivt beslut.
Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?