Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Klumpfot, abort eller inte?

Nej, eftersom  "klumpfot" som man sa förr (idag behöver det ju inte ens hinna bli någon klumpfot, man behandlar innan), går så bra att behandla idag, så tycker jag inte att det är skäl för abort. Egentligen tycker jag inte ens att en riktig klumpfot - som det skulle ha blivit för hundra år sedan, när ingen bot fanns - är skäl nog. Inte i ett land där man inte klarar sig utan att vara perfekt i kroppen, frisk och stark.

...men visst kommer det att bli jobbigt innan detta är över, så är det ju. Möjligen kan jag tycka att detta tillstånd är tillräckligt för abort, i kombination med andra faktorer i er familj, som gör att ni kommer att få svårt att orka med dessa behandlingar som barnet måste igenom. Dels praktiskt, och dels att stödja barnet känslomässigt, att inte själv bryta ihop o.s.v..

En väldigt jobbig sits hur-eller-hur. 

• Anonym (...)
    Anonym (Ceci) skrev 2022-03-26 06:43:31 följande:

För mig är det stor skillnad på att göra abort för att man av något skäl inte vill eller kan ha barn över huvet taget, och att, som TS, vilja ha barn men bara om barnet lever upp till hennes högt ställda krav på perfektion.

Det är inte abort som företeelse jag är emot (förenklat uttryck, för min relation till abort är mer komplicerad än så) utan rangordningen av människor där en människa som har en sned fot av TS inte ens anses värd att leva. Det är inställningen till funktionshinder jag reagerar starkt emot. Den liknar otäcka gamla teorier om rashygien/eugenik från en inte särskilt avlägsen tid där personer med funktionshinder skulle gömmas undan och oönskade individer tvångssteriliserades. Vi får aldrig glömma vad den rörelsen orsakade och aldrig låta den människosynen få en chans att komma tillbaka. 

Här tycker jag tvärtom. Det är mycket hemskare att en mamma låter ha ihjäl ett fullt friskt barn, som skulle ha haft alla livets möjligheter om det fått leva, för att hon inte hade festat färdigt än, eller ville komma upp i en viss lönegrad först. Än att man tar bort ett barn som skulle ha blivit gravt handikappat och fått ett svårt liv, som kanske inte varit så mycket värt FÖR INDIVIDEN SJÄLV. 

...och sedan är det ju även så, att om ett par eller en ensamstående mamma inte tror sig om att orka med ett barn till, utan funderar på abort, så blir det inte precis enklare om barnet dessutom är handikappat... Det vore ju också märkligt, om det är tillåtet att ta bort det tredje barnet för att man känner att man inte orkar med ett tredje barn, men hinner man få veta att barnet dessutom har Downs Syndrom eller har ryggmärgsbråck och därför kommer att bli mycket mer arbetskrävande än ett friskt barn - då får man INTE ta bort det..???

...fast vad gäller TS' barn så är det fysiska problemet så relativt litet, eftersom det går att behandla idag, att jag tycker att det inte borde vara en faktor alls. Annat än om det är så att det finns problem hos föräldrarna, så att det blir väldigt svårt för dem att passa tider, att verkligen komma iväg till läkare och sjukhus, att följa råd om bandage som ska bytas, träning av foten o.s.v.. Alla klarar ju inte sådant. De ids inte, de glömmer bort, det blir inte av o.s.v..
  • Anonym (...)
    Anonym (Lägg ner) skrev 2022-03-26 13:17:34 följande:
    Så du tycker att ett barn ska växa upp hos en mamma som skaffar barnvakt var och varannan helg för att hon ska ut och festa, och sen ligga hela dagen efter för att hon inte orkar annat?
    Nej, men då får hon väl rycka upp sig? Och det gör de allra flesta mammor också, när de väl har barnet i famnen. Då får man andra värderingar, andra prioriteter. De som inte känner så när barnet väl är fött, skulle inte ha blivit några bra mödrar om de hade skaffat barn senare i livet heller. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Hejsan) skrev 2022-03-27 22:32:10 följande:

Hej! 

jag gjorde ett sent avbrytandet förra året efter 4 års försök att bli gravid. I vecka 20 upptänktes avvikelser i hjärnan. det var det vidrigaste och mest inhumana jag gjort att ta beslutet att avsluta mitt barns liv. Men jag tänker att jag gjorde det som var minst fel efter dom  förutsättningar jag har. Mitt barn fick aldrig lida utan dog  till ljudet av mitt hjärta. Bry dig inte om vad folk skriver för skit här! Du ska ta beslutet efter hur ditt liv ser ut och vilka förutsättningar du har.  Vi mammor gör det som vi tror är bäst för våra barn, vilket beslut du än tar så ska du veta beslutet tog av ren kärlek till ditt barn. 

Ja men "avvikelser i hjärnan" (jag förutsätter att dessa var allvarliga eftersom de gick att se på RUL), är ju på en helt annan nivå än klumpfot och harmynthet som går att operera och behandla idag, så fint att det inte ens går att se att avvikelsen har funnits där under spädbarnsåret. 
  • Anonym (...)

Nåja, vad man än tycker om abort p.g.a. funktionshinder (även om jag också tycker att abort p.g.a. ett funktionshinder som går att åtgärda så fint idag, som PEVA eller gomspalt, är fel), så är det i alla fall MINDRE omoraliskt än att ta bort ett fullt friskt foster. Jag tycker att vi har kommit fel i tankarna, om vi hackar på Humlan samtidigt som vi inte säger något om att kvinnor tar bort friska foster för att "barnet skulle ha kommit i fel fas i karriären"... Det sistnämnda kräver en större känslokyla. 

• Anonym (...)
    humlan00 skrev 2022-04-06 18:48:08 följande:

En bekant, världens finaste kvinna på alla sätt gjorde abort förra månaden pga att hon fått ett topp jobb som hon pluggat till jätte många år.

Tänker på vilket hat ni måste känna för henne. 
    Man måste kunna respektera att alla känner å tänker olika.

Men - hur kan det komma sig att en så superbegåvad och välutbildad kvinna, inte vet hur man skyddar sig vid samlag? Det är obegripligt. Då har jag större förståelse för att en ung flicka som inte har blivit ordentligt upplyst om dessa ting, gör abort. 
  • Anonym (...)
    humlan00 skrev 2022-04-18 13:47:14 följande:
    sorry att göra er besvikna men plussade igår :)
     Vi är jätte glada här hemma! 
    Jag förstår faktiskt tanken bakom tvångssteriliseringarna på 1930-60-talet, fast de fördömts så mycket. de senaste decennerina. Vissa är inte värda den fruktsamhet de har fått av naturen,,,
Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?