Inlägg från: Anonym (Xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Xxx)

Klumpfot, abort eller inte?

Är det bara jag som inte fattar grejen? Jag är emot abort eller vad man ska kalla det så nej jag hade inte gjort abort. Men jag utgår ifrån att de flesta av er som skriver är för fri abort eftersom de flesta är det. Varför kan man då inte göra abort på grund av det här? varför är det mer okej att göra abort av vissa anledningar? Antingen så är det okej med abort eller inte?

• Anonym (Xxx)
    Anonym (Ceci) skrev 2022-03-26 06:43:31 följande:

För mig är det stor skillnad på att göra abort för att man av något skäl inte vill eller kan ha barn över huvet taget, och att, som TS, vilja ha barn men bara om barnet lever upp till hennes högt ställda krav på perfektion.

Det är inte abort som företeelse jag är emot (förenklat uttryck, för min relation till abort är mer komplicerad än så) utan rangordningen av människor där en människa som har en sned fot av TS inte ens anses värd att leva. Det är inställningen till funktionshinder jag reagerar starkt emot. Den liknar otäcka gamla teorier om rashygien/eugenik från en inte särskilt avlägsen tid där personer med funktionshinder skulle gömmas undan och oönskade individer tvångssteriliserades. Vi får aldrig glömma vad den rörelsen orsakade och aldrig låta den människosynen få en chans att komma tillbaka. 

Varför är det skillnad? Antingen är det väl ett fullgott liv som inte får avslutas eller så är det bara ett foster och då spelar anledningen ingen roll? 
Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?