Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Föräldrapenningtillägg från förra arbetsgivaren

Det är alltså arbetsgivaren som betalar ut pengarna och inte i form av försäkring via afa?

• Anonym (H)
    Anotherone skrev 2022-03-24 22:47:30 följande:
    Det spelar ingen roll vem det är som betalar ut, villkoren är samma ändå, det är samma försäkring. Men vissa avtalsområden använder AFA för sina utbetalningar, andra (kommuner tex) ordnar det själva, även om många av deras andra försäkringar går via AFA.
    Men TS, vet du om konsultfirman också låg under Handels?
    Eller bara din nuvarande?
    För man räknar anställningar inom avtalet inom en ramtid på fyra år. Så anställd minst ett år inom fyra år ger 60 dagar och anställd minst 2 år inom 4 år ger 180 dagar. Men då krävs förstås att företaget du arbetade för först också räknas in i försäkringen. Villkoren finns på AFA's hemsida. Jag skulle slå dem en signal om jag var osäker.

jag har hos afa fått räkna in två olika arbetsgivare eftersom båda dessa hade försäkring hos afa. Det var därför jag frågade.
    jag uppfyllde inte villkoret i anställningstid på den arbetsplats jag var men fick räkna in tidigare anställning pga att jag även där haft försäkring i afa 

• Anonym (H)

Jag kan ju tillägga att mina anställningar eller inte låg under samma kollektivavtal 

• Anonym (H)
    Anotherone skrev 2022-03-25 09:02:33 följande:
    Däremot är det inte som trådstartaren skriver en fråga om att "ta ut" något hos en tidigare arbetsgivare. Den tidigare arbetsgivaren kommer inte att betala ut något. Däremot kan tiden i anställning hos den tidigare arbetsgivaren räknas med när AFA tar fram underlag för utbetalning.
    Ja har jag sagt annat? Jag frågade ts om det är afa eller arbetsgivaren för att just kunna råda tS att kolla med afa isf? Av någon anledning hade du då behov av att säga att det inte spelar roll om det är afa ellwr arbetskivaren?
    Vilket det uppenbart gör eftersom ts eventuellt faktiskt kan få för arbetad tid i annan anställning om det är så att det är afa hon är försäkrad i?

Helt ärligt förstår jag inte varför du över huvud taget ifrågasätte min fråga med tanke på att du i nästa andetag säger åt ts att kolla villkoren hos afa 
  • Anonym (H)
    Anonym (gravid) skrev 2022-03-25 11:14:48 följande:

Enligt kundtjänst på afa så ska det inte vara några problem att få föräldrapenningtillägg för min tid hos min förra arbetsgivare också. Kan vara bra o veta om någon sitter i samma sits som mig . Tack så mycket för era svarGlad

Skönt för dig!
Svar på tråden Föräldrapenningtillägg från förra arbetsgivaren