Han trycker ner mig när tjejer är runt omkring
Jag har märkt att min kompis gillar att göra narr av mig när tjejer är i närheten. Han själv är i ett förhållande och själv hävdat att han är pålitlig pojkvän. Men ändå verkar han vilja vara alfahanen (eller någon allan) och gör narr av mig. Kommenterar och får mig att se dum ut.
Vid umgänge när tjejer inte är närheten, så går det att skoja m.m, utan att han ger kommentarer att man är dum, snarare tvärtom, då kan han skoja tillbaks, ge ordentliga respons och skratta.
Jag har inte brytt mig om hans attityd tidigare förs nu, när jag är intresserad av en tjej. Han vet själv att jag är intresserad av henne. Ändå väljer han att fortsätta försöka skämma ut mig och/eller försöker själv framstå som allan när hon är i närheten.
Han kan till och med skrika: ''Om du är intresserad, fråga om du vill umgås med henne''.
Det känns oerhört pinsamt och jag får mig att känna mig jättedum. Jag bryr mig särskilt inte om han gör så mot mig inför andra tjejer. Men denna tjej är jag intresserad av och viskade till honom att han skall tagga ner och tona ner sig lite. Medan han sysslade med sina fasoner. Vid ett senare tillfälle tog jag upp det igen och sa att han skämde ut mig. Men då låtsades han som om han bara ville hjälpa till och menade: ''Om jag är intresserad, då skall jag gå fram''. Och en sådan tips gav han när ingen annan tjej var i närheten. Då var han stabil och lugn.
Jag har själv stött på en sådan här beteende under högstadiet, men vid vuxenålder känns det bedrövligt att uppleva det igen.
Det allra viktigaste vad jag tycker är viktigast att veta är: Kan tjejer själva tycka att min kompis skulle vara en alfahanen eller åtminstone tycka att jag var för töntig ''mesig'', på grund av min kompis nedtryckande mot mig?
Hurvida min kompis är en bra kompis eller inte. Är upp till mig. Vi kanske är bara bekanta eller inte. Det vitkigaste jag har i tankarna nu är tjejen som jag är intresserad av. P.g.a min kompis har tendens till att försöka skämma ut mig, skulle tjejen också tycka att jag var ett enda fiasko?