• SandraNivde

Flicknamn & pojknamn 1-3

Hur skulle ni rangordna dessa flicknamn från 1-3 samt pojknamn 1-3 där nr 1 är finast? Tack på förhand  

Ellen

Emilia
    Ella

Emmy

Ebbe

Elliot

Einar

Elmer

• Svar på tråden Flicknamn & pojknamn 1-3
  • SandraNivde
    Xenia skrev 2022-03-22 10:07:00 följande:
    1. Ellen
    2. Ella
    3. Emilia
    4. Emmy

1. Einar
    2. Elmer
    3. Ebbe

4. Elliot (låter för typiskt anglosaxiskt efternamn för mig)
    Håller faktiskt med dig om Elliot! Tvekade om det bara var jag eller någon annan som också tänkte så om namnet Elliot. Tack! 
  • Anonym (S)
    1. Emilia
    2. Emmy
    3. Ellen

1. Elliott
    2. Einar
    3. Ebbe

• SandraNivde
    Anonym (S) skrev 2022-03-22 10:43:01 följande:
    1. Emilia
    2. Emmy
    3. Ellen

1. Elliott
    2. Einar
    3. Ebbe
    Tack för svar
  • Anonym (D)

Emilia
    Ella
    Emmy
    (Ellen)

Ebbe
    Einar
    Elliot
    (Elmer)

• SandraNivde
    Anonym (D) skrev 2022-03-22 11:16:02 följande:

Emilia
    Ella
    Emmy
    (Ellen)

Ebbe
    Einar
    Elliot
    (Elmer)

Tack för svar! :) 
  • SandraNivde
    Stemia skrev 2022-03-27 20:25:47 följande:

Emmy 
    Ella
    Emilia 

Ebbe 
    Elliot
    Einar 

Tusen tack för svar
  • race race
    SandraNivde skrev 2022-03-21 21:40:42 följande:
    Flicknamn & pojknamn 1-3

Hur skulle ni rangordna dessa flicknamn från 1-3 samt pojknamn 1-3 där nr 1 är finast? Tack på förhand  

Ellen

Emilia
    Ella

Emmy

Ebbe

Elliot

Einar

Elmer

1 Emmy
    2 Emilia
    3 Ellen
    1 Einar
    2 Elmer
    3 E?liot
  • LaviniaLetitia

Ellen

Emilia 1
    Ella

Emmy

Jag ser Emilia som det enda möjliga flicknamnet överhuvudtaget. De andra är smeknamnsformer, inte riktiga förnamn. Det värsta av dem är Emmy, eftersom det dessutom är en engelsk form och y-varning.

Ebbe

Elliot 3

Einar 1

Elmer 2

Einar ser jag som det bästa namnet här, gammalt, manligt och rejält, även om jag inte tycker att det är särskilt fint.

Elmer är väldigt ovanligt och lite konstigt därför, en inte nödvändigtvis fel.

Elliot har det stora problemet med sig i engelsktalande länder, att det dessutom är ett efternamn. Tycker också att det känns för ovenskt fortfarande, om ni inte har engelska rötter förstås.

Ebbe tycker jag låter löjligt och gubbigt, samt att det är förstört av Ebbe Carlsson. Men det är förstås möjligt att barn och unga nu aldrig hör talas om honom, och då gör det ju inget. 

(Jag hittar inget sätt att ta bort bakgrundsfärgen, får se om den är kvar när jag trycker iväg inlägget.)

• Matilda03

1. Ellen

2. Emilia
    3. Ella
    1. Ebbe
    Övriga går bort, Elliott pga engelskt namn, Einar pga att döpa ett barn efter en död rappare, ingen bra idé. Elmer aldrig hört. Emmy nej smeknamn o låter amerikanskt. 
  • SandraNivde
    Matilda03 skrev 2022-04-04 06:30:09 följande:

1. Ellen

2. Emilia
    3. Ella
    1. Ebbe
    Övriga går bort, Elliott pga engelskt namn, Einar pga att döpa ett barn efter en död rappare, ingen bra idé. Elmer aldrig hört. Emmy nej smeknamn o låter amerikanskt. 
    Tack för svar! :) Du skrev att Emmy går bort pga smeknamn. Tycker du även att Ellen och Ella är smeknamn som någon ovan skrev? 
  • Anonym (saffran)

1. Ellen
    2. Emmy
    3. Ella
    4. Emilia

1. Elmer
    2. Eliot
    3. Ebbe
    4. Einar

• SandraNivde
    Anonym (saffran) skrev 2022-04-04 23:40:45 följande:

1. Ellen
    2. Emmy
    3. Ella
    4. Emilia

1. Elmer
    2. Eliot
    3. Ebbe
    4. Einar

Stort tack för ditt svar
  • Matilda03
    SandraNivde skrev 2022-04-04 23:35:53 följande:
    Tack för svar! :) Du skrev att Emmy går bort pga smeknamn. Tycker du även att Ellen och Ella är smeknamn som någon ovan skrev? 
    Nej det tycker jag inte, Ellen är ett klassiskt namn, fint. Eg är väl inte Emmy ett smeknamn heller men det låter som det. 
  • Anonym (smeknamn)
    Matilda03 skrev 2022-04-05 21:58:44 följande:
    Nej det tycker jag inte, Ellen är ett klassiskt namn, fint. Eg är väl inte Emmy ett smeknamn heller men det låter som det. 
    Ellen är ett smeknamn för Eleonora/Eleanore och liknande namn, det kan även ibland vara smeknamn för Helena. Att det på senare tid även börjat användas som dopnamn är en annan sak.

Emmy är också ett smeknamn. Nästan alla engelska namn som slutar på -y är smeknamn, de enda undantagen jag kan komma nu är Anthony och Timothy.

Engelskan bildar smeknamn på ett annat sätt än svenskan. I svenskan strävar vi efter tvåstaviga smeknamn. Smeknamnet blir tvåstavigt både när förnamnet är enstavigt (Bo - Bosse, Karl - Kalle) och när förnamnet är två-, tre- eller fyrstavigt, eller mer (Fredrik - Fredde, Josefin - Jossan, Katarina - Kattis). 

I engelskan blir smeknamnet först enstavigt: Pamela - Pam, James - Jim, Kenneth - Ken, Frederick - Fred, Elizabeth - Beth. I nästa steg, om man vill ha ett mer personligt smeknamn, så kan man börja kalla någon som allmänt kallas Pam, Jim, Ken, Fred respektive Beth för ("min") Pammy, Jimmy, Kenny, Freddy, Betty. Namnet förlängs med en stavelse och sista bokstaven blir y (eller ie). Det är så y-namnen har uppstått. Idag förekommer det förstås, att barn direkt döps till både Pam och Pammy, Jim och Jimmy. Men smeknamnsnormer är det lika fullt, och i de etablerade brittiska och amerikanska familjerna förekommer det inte. 

Emmy kommer alltså från Em, som kommer från Emma.
Svar på tråden Flicknamn & pojknamn 1-3