Flicknamn & pojknamn 1-3
Matilda03 skrev 2022-04-05 21:58:44 följande:
Nej det tycker jag inte, Ellen är ett klassiskt namn, fint. Eg är väl inte Emmy ett smeknamn heller men det låter som det. Emmy är också ett smeknamn. Nästan alla engelska namn som slutar på -y är smeknamn, de enda undantagen jag kan komma nu är Anthony och Timothy.
Engelskan bildar smeknamn på ett annat sätt än svenskan. I svenskan strävar vi efter tvåstaviga smeknamn. Smeknamnet blir tvåstavigt både när förnamnet är enstavigt (Bo - Bosse, Karl - Kalle) och när förnamnet är två-, tre- eller fyrstavigt, eller mer (Fredrik - Fredde, Josefin - Jossan, Katarina - Kattis).
I engelskan blir smeknamnet först enstavigt: Pamela - Pam, James - Jim, Kenneth - Ken, Frederick - Fred, Elizabeth - Beth. I nästa steg, om man vill ha ett mer personligt smeknamn, så kan man börja kalla någon som allmänt kallas Pam, Jim, Ken, Fred respektive Beth för ("min") Pammy, Jimmy, Kenny, Freddy, Betty. Namnet förlängs med en stavelse och sista bokstaven blir y (eller ie). Det är så y-namnen har uppstått. Idag förekommer det förstås, att barn direkt döps till både Pam och Pammy, Jim och Jimmy. Men smeknamnsnormer är det lika fullt, och i de etablerade brittiska och amerikanska familjerna förekommer det inte.
Emmy kommer alltså från Em, som kommer från Emma.