• EpicF

Min make vill att jag gör abort..v 19

Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-25 18:02:14 följande:

Har varit på Rul som såg toppen ut och jag väntar en liten pojke..har även meddelat maken att han får sova någon annanstans om han ska fortsätta bete sig såhär..vill inte att han lägger sordin på stämningen mer..det räcker nu.."chock" varar inte i flera veckor så det här är något annat.

Bra att sagt till på skapren om beteendet. Men en chock av ett oväntat långt gånget gravidbesked kan faktiskt vara i flera veckor. Hur länge man är i chock varierar mellan olika individer. 
  • EpicF

Anonym (för sent): Man får inte igångsättning bara för att man egentligen ville göra abort... 

• EpicF
    Anonym (n) skrev 2022-03-26 10:23:56 följande:
    när det har gått så långt är det inte lika olika längre
    Jo, mord och abort är alltid två olika saker. 
  • EpicF
    Anonym (n) skrev 2022-03-26 10:35:55 följande:
    Nej, så svartvitt är det verkligen inte.
    Jo
  • EpicF
    Anonym (Anni) skrev 2022-03-26 11:46:27 följande:
    Absolut, men rätt ska vara rätt.
    Man kan inte bara slänga ut sin partner hur som helst.
    Det var bara det jag vill markera.

I övrigt är jag enig med dig.
    Tekniskt sätt så kan man det och det är många som gör det. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2022-03-26 12:11:37 följande:
    Visst, då är det bara att polisanmäla.
    Hjälper inte så mycket men visst, om man vill så. 
  • EpicF
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 13:23:24 följande:
    Är han utlänning, alltså? Familjen i ett annat, fattigare land? Det är för sent för dig nu, TS, men detta brukar aldrig vara en bra idé, just för att den utländska parten ofta känner att han eller hon måste skicka pengar "hem".

Dessa kulturer har ju en helt annan sed, där man ansvarar för släktingar utanför kärnfamiljen hela livet, och det är ju inte så kul för den svenska parten som kanske skulle vilja ha pengarna till något annat. Köpa hus, ge de egna barnen någon fritidsaktivitet, resa eller upplevelse... och så går inte det, för att man måste betala för partnerns syskonbarns utbildning, eller partnerns farfars privatsjuksköterska. 

Ofta berättar ju inte den utländska parten detta heller, förrän han eller hon fått den svenska parten fast med äktenskap och barn. SEDAN börjar pengaskickandet...
    Att ens partner skickar pengar till sin familj är dock inget som behöver drabba en som partner. Oavsett om man är gifts eller ej. Man kan ha enskild ekonomi även som gifta och då göra vad man vill med de pengarna man har kvar efter att gemensamma utgifter är betalda. 
  • EpicF
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 13:41:44 följande:
    Fast så kan man ju inte tänka, när man är en kärnfamilj med enbart gemensamma barn? Då är det väl självklart att man har alla pengar tillsammans? Om man inte har två mycket höga inkomster, så att det där beloppet som skickas inte spelar någon roll, men så är det ju sällan. Och den utländska parten brukar även tjäna mindre än den svenska (oavsett kön), så i praktiken blir det den svenska parten som sponsrar underhållet till släkten i hemlandet ändå.

Sedan kan det även visa sig att den utländska parten testamenterat pengar till syskonbarnen, så att de egna barnen får mindre. I värsta fall måste man sälja huset för att kunna betala ut arvet (gemensamma barn får ju vänta på sitt arv tills båda föräldrarna har gått bort).

Det här borde man varna mera för. 
    Varför är det så självklart att alla pengar är allas bara för attan är en kärnfamilj? Gemensam eller enskild ekonomi är upp till var och en. 
  • EpicF
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 18:19:55 följande:
    För att man har barnen tillsammans..? Om min (fiktive!) make skickar 1000 kronor i månaden till Irak, så är det ju VÅRA barn som måste få mindre av allting varje månad, till ett värde av tusen kronor. Billigare eller inga fritidsaktiviteter eller sportutrustning, sämre kläder, sämre mat, eller att vi aldrig kan resa någonstans på sommarlovet, eller alternativt längre dagar på dagis och fritids för att jag måste arbeta mer för att kompensera upp...
    Man kan fortfarande ha enskild ekonomi, vilket innebär att du inte drabbas. Så länge inte barnbidraget skickas så drabbas inte barnen. 
  • EpicF
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 20:32:55 följande:
    Nä, för barnbidraget täcker ju ett barns hela månadskostnad på en rimlig nivå..? Inklusive fritidsaktiviteter och sommarsemestrar... Jag förstår inte hur du tänker? Alla pengar som går från familjen till någon utanför familjen, är naturligtvis en förlust för barnen. Sådant måste man varna för! 
    Det kan absolut täcka fritidsaktiviteter och mat, kläder etc. Som det är till för. Tillsammans med bidrag från mor och far. 

Om pappan nu väljer att skicka delar av sina pengar (efter att gemensamma utgifter är betalda) till sin släkt är det dennes val. Precis som man kan välja att lägga på en egen dyr hobby, snus, cigg eller exklusiva klockor. Och kvinnan kan lägga sina pengar på det denne vill; smink, exklusiva väskor, sina barn, sin släkt etc. 
  • EpicF

Ts: Om du har hyrt ut din lägenhet och inte fått betalt så tar du hjälp av kronofogden. 

• EpicF

Anonym (Prata) den paragrafen innebör dock inte att man måste ha gemensam ekonomi och att alla pengarna ska ses som gemensamma. 

Sedan är begreppet familj rätt stort och behöver inte bara innebära kärnfamiljen. 

• EpicF

Anonym (för sent): Jag skrev att begreppet familj inte bara behöver innefatta kärnfamiljen. Kan vara med bonus barn, bonusfamilj, sina egna syskon, föräldrar etc och även ens partners syskon, föräldrar etc. Kusiner, mor- och farföräldrar etc. Det innebär dock inte att man är underhållsskyldig för alla dessa men de kam ingå i begreppet familj. 

Om man är gift med någon där kulturen är att man bidrar ekonomiskt till sin stora familj så vet man förmodligen det innan man gifter sig. 

De flesta gifta har en summa egna pengar att använda till vad de vill. Det är brukligt om man har gemensam ekonomi (som faktiskt inte är ett krav som gift). Dessa pengarna gör man vad man vill med. Vill man ge de till sina föräldrar eller syskonbarn så gör man det. 

• EpicF
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-27 18:11:07 följande:
    Ja OM man kommer överens, ja. Som jag läser det, så är dessa överenskommelser inte för evigt (om de inte beseglats med ett äktenskapsförord, bevittnats och lämnats in på Tingsrätten - i så fall gäller de förstås tills man får den andre att skriva på ett nytt äktenskapsförord).

...utan om jag ser att min man använder sina "egna" pengar till att försörja syskon och syskonbarn i hans hemland, fast jag hela tiden trott att de skulle gå till hans häftiga hobby som gör honom mer attraktiv i mina och andras ögon, och som i förlängningen kanske t.o.m. skulle hjälpa honom att tjäna mer pengar i sitt yrke, så måste jag som äkta maka få lägga in mitt veto. 
    Lägga in ditt veto? Ja, absolut får du det. Men det är hans pengar och han gör vad han vill med dem så länge han bidrar till era gemensama utgifter. Om han väljer att lägga det på sina syskon och syskonbarn istället för sin hobby så gör han det, oavsett vad du tycker. 
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19