• Anonym (Hjälp)

Vad får jag för stöd om jag lämnar?

Hur går jag tillväga för att lämna min man? Jag vill ha allt klart när jag väl ska sticka, men han har koll på alla mina konton, inkomster och utgifter, vad jag gör på dagarna, Kontakter osv. Så jag måste göra det i smyg. Han har aldrig varit våldsam, men väldigt kontrollerande och jag är rädd att han skulle börja jävlas med mig om jag talade om mina planer. 

Jag har bara lägsta föräldrarpenning och barnbidragen. Hur billigt kan man hyra lägenheter? Jag är ung och har aldrig gjort sånna här vuxengrejer själv tidigare. Jag har inte heller något vidare kontaktnät. 

Snälla kom inte med pekpinnar. Jag vet att jag har gjort dåliga val, jag behöver inte höra det mer. 

• Svar på tråden Vad får jag för stöd om jag lämnar?
  • Anonym (.)

Hur billigt man kan hyra beror heelt på vart man bor. Generellt mycket dyrare i storstäder än små samhällen tex. 

Lycka till!!

• Tow2Mater

Har du aldrig jobbat heller? Annars vänta tills du går tillbaka till jobbet med högre inkomst. 

• Anonym (Hjälp)
    Tow2Mater skrev 2022-03-20 23:14:14 följande:

Har du aldrig jobbat heller? Annars vänta tills du går tillbaka till jobbet med högre inkomst. 

Inte på ett riktigt jobb. bara tillfälliga sommarjobb osv när jag var yngre.
  • Anonym (Hitta nån som hjälper dig)

Du verkar vara väldigt vilsen. För att kunna leva själv, måste man kunna klara sig själv och eftersom du inte har gjort några vuxengrejer och verkar så himla....liten? så behöver du någon annan som hjälper dig. En sosstant, en vän, en ny snubbe (i värsta fall)...ja någon som tar hand om dig tills du kan ta hand om dig själv. Precis som ditt barn behöver dig behöver du någon.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hitta nån som hjälper dig) skrev 2022-03-20 23:21:39 följande:

Du verkar vara väldigt vilsen. För att kunna leva själv, måste man kunna klara sig själv och eftersom du inte har gjort några vuxengrejer och verkar så himla....liten? så behöver du någon annan som hjälper dig. En sosstant, en vän, en ny snubbe (i värsta fall)...ja någon som tar hand om dig tills du kan ta hand om dig själv. Precis som ditt barn behöver dig behöver du någon.

Jag kommer kontakta socialen. Men det känns inte som att dom kommer vara så hjälpsamma
  • Anonym (Hitta nån som hjälper dig)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-03-20 23:26:47 följande:
    Jag kommer kontakta socialen. Men det känns inte som att dom kommer vara så hjälpsamma
    Mycket möjligt tyvärr att socialen inte fungerar som den skall....alls. du behöver någon privat tror jag.  En vän du kan prata med, som vet vart du skall vända dig och kan hjälpa dig med att kontakta rätt personer, myndigheter, osv...och kanske kunna ge dig tak över huvudet om maken blir sur. 

Jag har själv noll koll inser jag när jag läser din post, lika lite lite koll som du. Skillnaden är att jag är lycklig och trygg i min relation så jag har inte behövt och hoppas inte behöva tänka på sånt. 

Men i dina skor hade jag inte heller vetat vart jag skulle ta vägen...och verkligen behövt hjälp. Hade inte klarat det själv. 
  • Anonym (Tyui)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-03-20 23:26:47 följande:
    Du kan kontakta kvinnojouren så kan de hjälpa dig. Hur gamla är barnen? Du behöver först skaffa lite kunskap om hur vissa saker funkar så du inte står där sen och får en chock av allt. Jag tänker på att du skriver att du är ung och inte levt själv. Men visst finns det hjälp att få från kommunen, om barnen går i förskola el skola så kan även de kanske hjälpa till med att hitta kontakter där du kan få hjälp. Du säger att han inte är våldsam fysiskt men är han elak mot dig på andra sätt? Kontakta kvinnojour direkt isåfall.
  • Anonym (Försörjning)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-03-20 23:05:00 följande:
    Vad får jag för stöd om jag lämnar?

Hur går jag tillväga för att lämna min man? Jag vill ha allt klart när jag väl ska sticka, men han har koll på alla mina konton, inkomster och utgifter, vad jag gör på dagarna, Kontakter osv. Så jag måste göra det i smyg. Han har aldrig varit våldsam, men väldigt kontrollerande och jag är rädd att han skulle börja jävlas med mig om jag talade om mina planer. 

Jag har bara lägsta föräldrarpenning och barnbidragen. Hur billigt kan man hyra lägenheter? Jag är ung och har aldrig gjort sånna här vuxengrejer själv tidigare. Jag har inte heller något vidare kontaktnät. 

Snälla kom inte med pekpinnar. Jag vet att jag har gjort dåliga val, jag behöver inte höra det mer. 

Hur gamla är barnen? När kan du börja jobba igen? Börja söka jobb nu och ställ er i kö till förskoleplats om ni inte redan gjort det. Du kan också överväga någon sorts studier, du är ung skriver du och har kanske inte så mycket utbildning? Kolla vad du eventuellt skulle kunna läsa till hösten? Din kommun kanske även har studentlägenheter?

Du kan även kontakta familjerådgivningen i din kommun för enskilda samtal om du behöver någon att bolla med. 
  • Anonym (Jenny)

Går du på öppna förskolan? Ett tips kan vara att gå på öppna förskolan i kyrkans regi. Han vet var du är på dagarna ja, men han vet inte vem du pratar med i kyrkan. 

Då kan du be personalen på öppna förskolan att få ett möte med en diakon. Utan att berätta allt kan du be att få mötet när det är öppet på öppna förskolan. Han kommer inte veta att du har mötet där eftersom du officiellt är på öppna förskolan. 

Diakonen kan ge dig tips och hjälp på vad du kan tänka på och göra. 

Sedan är nog ett gott tips att prata med kvinnojouren. 

Ha även en liten hemlig låda/kuvert någonstans där du kan stoppa ner lite extra pengar. Det kan vara pengar du får ut kontant om du pantar era burkar. Köp någon (enstaka) vara och lämna tillbaka den sedan och be att få pengarna kontant och lägg dem i lådan. Eller be att få göra ett litet kontantuttag när du handlar, typ runda upp några gånger då och då. Inte varje gång för det kommer han att se.

Du behöver pengarna för att se till att du kan köpa mat till dig och dina barn första tiden iaf. 

Sedan kan det vara läge att se över vänner/familj. Kanske finns det någon du litar på som kan hjälpa dig? 

Svar på tråden Vad får jag för stöd om jag lämnar?