• Anonym (Hjälp)

Vad får jag för stöd om jag lämnar?

Hur går jag tillväga för att lämna min man? Jag vill ha allt klart när jag väl ska sticka, men han har koll på alla mina konton, inkomster och utgifter, vad jag gör på dagarna, Kontakter osv. Så jag måste göra det i smyg. Han har aldrig varit våldsam, men väldigt kontrollerande och jag är rädd att han skulle börja jävlas med mig om jag talade om mina planer. 

Jag har bara lägsta föräldrarpenning och barnbidragen. Hur billigt kan man hyra lägenheter? Jag är ung och har aldrig gjort sånna här vuxengrejer själv tidigare. Jag har inte heller något vidare kontaktnät. 

Snälla kom inte med pekpinnar. Jag vet att jag har gjort dåliga val, jag behöver inte höra det mer. 

• Svar på tråden Vad får jag för stöd om jag lämnar?
  • Anonym (Mirelle)

Ställ dig i alla möjliga köer till hyresbostäder på orten där du bor samt kanske även på andra ställen. Överväg att flytta hem till en god vän/släkting en tid? Bara för att landa och ordna en vettig vardag för dig och dina barn.
    Beroende på hur gamla barnen är - sök jobb så att du kommer ut och träffar andra och så att du får en inkomst. Och sök förskola till barnen.
    Att gå till öppna förskolan eller via BVC är smart, där finns ofta kuratorer eller socionomer kopplade till familjecentralen som kan fungera som stöd och guida dig vidare. Men det finns liksom ingen gräddfil i Sverige som kommer att ge dig alla de här sakerna, dvs trygghet jobb och bostad. Du är vuxen och behöver liksom lösa det. Jag förstår att det är svårt men en sån sak som att ställa sig i bostadskö för att ha en plan B om behovet uppstår är något som alla borde göra. Jag hoppas att det löser sig för dig!!

• Anonym (D)

Hur gammal är du? Hur många barn har ni? Har du gått klart gymnasiet?

Utan gymnasieutbildning är det oftast väldigt svårt att få jobb. 

Har du familj i närheten som du skulle kunna bo hos ett tag?

Är ni gifta är han försörjningsskyldig för dig, men i praktiken kan det bli svårt att få honom att betala under betänketiden på 6 månader. Kräver att man stämmer honom i tingsrätten för att få pengar. 

När ni väl är skilda kan du ha möjlighet till ekonomiskt stöd från soc. Innan dess hänvisar de oftast till att han är försörjningsskyldig tills skiljsmässan gått igenom. 

Dock skulle jag rekommendera att fundera på vad du vill göra på längre sikt och börja ta steg i den riktningen så fort som möjligt. 

Du kan ju ju t.ex.  studera och försörja dig på studiebidrag och studielån och bostadsbidrag. Går att studera både på gymnasie- och högskolenivå. Första steget blir givetvis att söka till studier till hösten.

Annars behöver du hitta jobb för att försörja dig.

Viktigt är givetvis att söka förskola för barnet/barnen.

• sextiotalist
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-03-20 23:05:00 följande:
    Vad får jag för stöd om jag lämnar?

Hur går jag tillväga för att lämna min man? Jag vill ha allt klart när jag väl ska sticka, men han har koll på alla mina konton, inkomster och utgifter, vad jag gör på dagarna, Kontakter osv. Så jag måste göra det i smyg. Han har aldrig varit våldsam, men väldigt kontrollerande och jag är rädd att han skulle börja jävlas med mig om jag talade om mina planer. 

Jag har bara lägsta föräldrarpenning och barnbidragen. Hur billigt kan man hyra lägenheter? Jag är ung och har aldrig gjort sånna här vuxengrejer själv tidigare. Jag har inte heller något vidare kontaktnät. 

Snälla kom inte med pekpinnar. Jag vet att jag har gjort dåliga val, jag behöver inte höra det mer. 

Hur ser ditt nätverk ut, föräldrar, syskon, mor/farföräldrar, föräldrars syskon, vänner?
    Även om det verkar vara litet, så kan det finnas stöd.

Kolla även på BVC, för de kanske kan lotsa dig vidare
  • Anonym (Sanna)

Det beror ändå en del på var i landet du bor. I min lilla stad hade du kunnat ha en etta för 2000kr/månad ungefär - inom en månad. Problemet kan vara avsaknad av inkomst, vissa bolag vill att du ska ha en anställning i grunden även om du är föräldraledig. Bor du i en större stad kan den biten vara helt totalkörd om du inte har närmare 15-20 års kötid. Bor du i t.ex. Västerås behöver du ha i alla fall 5-10 års kötid hos mimer om du ska ha en chans. Så litegrann beror det på den biten.

Utöver den lilla föräldrapenningen du får ut så får du också underhåll från exet om du har barnet till störst del, samt barnbidraget. Du kan också ha rätt till bostadsbidrag, går att göra uträkningar hos försäkringskassan.

En tanke är att du kanske ska söka in till högskolan till hösten och ansöka om CSN. Gärna en utbildning som nästan garanterar jobb efter studierna - tänk förskollärare, lärare, sjuksköterska m.fl. välfärdsyrken, snarare än typ grafisk formgivning eller sådant där det är riktigt hård konkurrens på arbetsmarknaden sedan.

Någonstans vore det ju smidigast om du försökte stå ut tills du satt dig in i lite fler grejer. Kanske kommit in på en utbildning, satt barnet på förskola, kanske kan få en studentlägenhet...

• Tow2Mater

Ar ni båda vårdnadshavare kan du inte bara ta barnen och flytta utan hans tillstånd. Men du kan naturligtvis flytta själv (utan barnen) och sen via rätten strida om varannan veckas boende for barnen om han motsätter sig det.

• Anonym (Jenny)

Just det!

Gå in på inkognitoläge när du surfar på mobil, platta eller dator och söker på olika saker. (Tre prickar uppe i högra hörnet på en webbläsare). När du surfat färdigt stänger du ner sidorna så syns det inte att du surfat på de sidor. 

Skaffa en ny mailadress (även det via inkognitoläget). Då kan du använda den för olika bostadsköer osv. Se till att du inte heter nåt lätt att komma på för honom eller har ett allt för enkelt lösenord till den. 

• Anonym (Ystad)

I min stad har kvinnojouren en skåpbil med mörka rutor där de kan möta upp kvinnor i behov av hjälp på ex en parkeringsplats.

• exandthecity
    Anonym (Ystad) skrev 2022-03-22 21:27:45 följande:

I min stad har kvinnojouren en skåpbil med mörka rutor där de kan möta upp kvinnor i behov av hjälp på ex en parkeringsplats.

Jättebra att alla nu vet precis vad som sker om de ser en skåpbil med mörka rutor på parkeringsplats i Ystad.
  • Anonym (Greta Garbo)

Du kan alltid ta kontakt med socialtjänstens relationsvåldshandläggare. De kan hjälpa dig att bena ut det praktiska och så kan du även få samtalsstöd via dem. Kvinnojourer är också bra att kontakta, men de kan inte hjälpa dig med boende utan det är socialen som måste besluta om placering på kvinnojour. Det verkar dock på dig som att du inte är i behov av en placering utan enbart vanligt boende, men det kan ju vara så att din man letar efter dig eller på annat sätt stalkar dig efter uppbrottet. Relationsvåldshandläggarna är vana med att möta personer som lever i förhållanden likt ditt. Det behöver inte vara fysiskt våld inblandat för att du ska kunna få hjälp där.

Och du, jag är helt säker på att du kommer klara det här. Anledningen till att du inte är van med ?vuxensaker? är ju för att din man inte låter dig. Du kommer märka hur mycket du klarar av och hur stark du är när du kommer ifrån honom.

• Anonym (A)
    Anonym (Greta Garbo) skrev 2022-03-23 08:17:56 följande:
    Du kan alltid ta kontakt med socialtjänstens relationsvåldshandläggare. De kan hjälpa dig att bena ut det praktiska och så kan du även få samtalsstöd via dem. Kvinnojourer är också bra att kontakta, men de kan inte hjälpa dig med boende utan det är socialen som måste besluta om placering på kvinnojour. Det verkar dock på dig som att du inte är i behov av en placering utan enbart vanligt boende, men det kan ju vara så att din man letar efter dig eller på annat sätt stalkar dig efter uppbrottet. Relationsvåldshandläggarna är vana med att möta personer som lever i förhållanden likt ditt. Det behöver inte vara fysiskt våld inblandat för att du ska kunna få hjälp där.

Och du, jag är helt säker på att du kommer klara det här. Anledningen till att du inte är van med vuxensaker är ju för att din man inte låter dig. Du kommer märka hur mycket du klarar av och hur stark du är när du kommer ifrån honom.
    Håller med
  • Anonym (Hmm)

Hur kan han ha koll på dina konton, pengar ut och in, vad du gör, dina kontakter mm? Du behöver inte prata med honom om dina planer, kontakta soc och be om hjälp. Förklara situationen. Sök jobb eller utbilda dig om det behövs. Om han blir våldsam kontaktar du kvinnojouren.

Svar på tråden Vad får jag för stöd om jag lämnar?