Inlägg från: Anonym (Vänster är ett skällsord) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Hur ofta följer tingsrätten familjerättens rekommendationer?

Drottningen1970 skrev 2022-04-30 22:18:24 följande:
    Skapligt världsfrånvänt att tro att det är en ekonomisk vinning att ha ett barn boende på heltid.
    Jag genomgick själv en vårdnadstvist för några år sedan.
    När det begav sig räknade jag och min advokat med hjälp av socailtjänst och försäkringskassan ut att barnens andra förälder skulle "vinna" i runda slängar 12-13.000:-/mån netto, efter att man räknat in underhåll och alla olika bidrag som kommer av, eller ökar, pga att man har barnen boende hos sig på heltid..

Detta blir ett otroligt incitament för någon med låg inkomst, går man ändå hemma o drar hela dagarna arbetslös och/eller sjukskriven så påverkar det inte ens vardag speciellt mycket att ha barnen där halva eller hela tiden, men det blir en otrolig skillnad ekonomiskt.

Med risk att få "rasiststämpel" så kan kan man ju också fråga sig varför de flesta långtidsarbetslösa och/eller sjukskrivna relativt unga invandrare har en hel skock barn omkring sig och ständigt år efter år går o släpar runt på en barnvagn...

Det går lätt att hålla sig ekonomiskt "flytande" bara genom att ploppa ur sig ungar med lämpliga mellanrum, detta finns det vissa som sätter i system och missbrukar.
    Drottningen1970 skrev 2022-05-01 17:46:30 följande:
    Om ditt ex hade försörjningsstöd från socialtjänsten kan man aldrig få mer än en viss summa sammanlagdt från alla instanser och den summan är existensminimum. Sannolikt räknade ni fram en massa bidrag som inte ens går att kombinera precis som Sverigedemokrater brukar göra när de ska bevisa hur mycket pengar invandrare får i bidrag. Det man får exempelvis från försäkringskassan, försvinner motsvarande från soc pengar så det där köper jag inte. Den största delen av bidraget är fasta kostnader som exempelvis hyra som kommer att vara samma oavsett om barnen bor där eller ej. Resten av pengarna är personliga kostnader som, som sagt ligger på miniminivå. 
    Bostadsbidraget ökade från 1600 till 4200, barnbidraget plus flerbarnstillägg ökade från 1325 till 2650, underhållsstöd skulle betalas ut med mellan 3346 till 4446 beroende på barnens ålder.
    Det jag radat upp hittills berörs på inget sätt eller vis av förälderns inkomst, o det blir en ökning på 8371:-/mån om det som i mitt fall rör sig om 2 barn mellan 15 och 18år.

8371:- per månad, rakt i näven. Det är betydande summor för den som lever med små marginaler.

I mitt eget fall har jag så pass hög inkomst att jag vid en dom ang underhållsbidrag skulle behövt betala betydligt mer än underhållsstödet, därav den betydligt högre summan jag nämnde tidigare.

Nu löste det sig "bra" för mig ändå, baren fick ett växelvist boende i domen och den gemensamma vårdnaden behölls.
    Idag bor barnen dock heltid hos mig, de är idag båda myndiga och har själva valt detta, samt att ha minimal kontakt med sin andra förälder. 
    Drottningen1970 skrev 2022-05-01 19:46:01 följande:
    Du verkar missa att dessa pengar INTE läggs ovanpå försörjningsstöd utan att pengarna i plånboken blir plus minus noll ÄVEN om bostadsbidrag eller underhåll höjs. Och det är dyrt att ha barn boende hos sig.
    Året innan som tvisten pågick hade exet en deklarerad årsinkomst på 97.000:-

Jag har ingen insikt i vart dessa pengar kom ifrån, förutom att jag kunde se att det försvann föräldradagar lite nu o då eftersom vi hade gemensam vårdnad.

Men detta fungerar ju även på någon mer "normal" låginkomsttagare. 
    En bruttolön på 22.000 ger runt 15.500:- netto i handen, detta är lågt nog för att bli beviljad fullt bostadsbidrag om du har tillräckligt hög hyra (mitt ex satte sig i en nyproducerad och centralt placerad hyresrätt med 12.000:- i hyra, efter tillägg för diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och garage).....
Svar på tråden Hur ofta följer tingsrätten familjerättens rekommendationer?