• Drottningen1970

Hur ofta följer tingsrätten familjerättens rekommendationer?

Anonym (V) skrev 2022-04-01 10:33:43 följande:
    Glömde nämna hur många brukar göra för att just vinna i detta läge.

Vad många gör är att utnyttja socialtjänsten, man pratar med sitt barn, man nämner att barnet har rätt att välja förälder, för vilket barn tycker inte ett varannan veckas liv är tungt att leva o växa upp i, man utnyttjar läget, samt ger barnet kunskap, sedan ber man barnet gå till skolans kurator, där barnet berättar det man lärt barnet, att dom hamnar efter och har svårt att koncentrera sig på skolan, är oftast trött av miljöombyte, börja känna sig tillbaka draget osv.

I detta läge måste socialtjänsten agera, skolan har då lämnat in en oros anmälan och följt sina måsten.
    Nu har man soc på sin sida och vinner då vårdnadstvisten, av den enkla anledning att barnet far uppenbart illa av vv-liv, sedan hur man uppnått vinsten spelar ingen roll, man vet hur man ska dra nytta av systemet dom blir oftast vv-helg för den andra som sedan även måste betala fulla underhåll, samt man behåller även barnbidraget, avdrag för vv-helg är små pengar. man har då även en ekonomisk vinning, hjälper inte den andra förälder med kläder,cyklar osv så tappar dom ännu mer mark med sina barn.
    Skapligt världsfrånvänt att tro att det är en ekonomisk vinning att ha ett barn boende på heltid.
  • Drottningen1970
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-05-01 16:59:23 följande:
    Jag genomgick själv en vårdnadstvist för några år sedan.
    När det begav sig räknade jag och min advokat med hjälp av socailtjänst och försäkringskassan ut att barnens andra förälder skulle "vinna" i runda slängar 12-13.000:-/mån netto, efter att man räknat in underhåll och alla olika bidrag som kommer av, eller ökar, pga att man har barnen boende hos sig på heltid..

Detta blir ett otroligt incitament för någon med låg inkomst, går man ändå hemma o drar hela dagarna arbetslös och/eller sjukskriven så påverkar det inte ens vardag speciellt mycket att ha barnen där halva eller hela tiden, men det blir en otrolig skillnad ekonomiskt.

Med risk att få "rasiststämpel" så kan kan man ju också fråga sig varför de flesta långtidsarbetslösa och/eller sjukskrivna relativt unga invandrare har en hel skock barn omkring sig och ständigt år efter år går o släpar runt på en barnvagn...

Det går lätt att hålla sig ekonomiskt "flytande" bara genom att ploppa ur sig ungar med lämpliga mellanrum, detta finns det vissa som sätter i system och missbrukar.
    Om ditt ex hade försörjningsstöd från socialtjänsten kan man aldrig få mer än en viss summa sammanlagdt från alla instanser och den summan är existensminimum. Sannolikt räknade ni fram en massa bidrag som inte ens går att kombinera precis som Sverigedemokrater brukar göra när de ska bevisa hur mycket pengar invandrare får i bidrag. Det man får exempelvis från försäkringskassan, försvinner motsvarande från soc pengar så det där köper jag inte. Den största delen av bidraget är fasta kostnader som exempelvis hyra som kommer att vara samma oavsett om barnen bor där eller ej. Resten av pengarna är personliga kostnader som, som sagt ligger på miniminivå. 
  • Drottningen1970
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-05-01 19:03:17 följande:
    Bostadsbidraget ökade från 1600 till 4200, barnbidraget plus flerbarnstillägg ökade från 1325 till 2650, underhållsstöd skulle betalas ut med mellan 3346 till 4446 beroende på barnens ålder.
    Det jag radat upp hittills berörs på inget sätt eller vis av förälderns inkomst, o det blir en ökning på 8371:-/mån om det som i mitt fall rör sig om 2 barn mellan 15 och 18år.

8371:- per månad, rakt i näven. Det är betydande summor för den som lever med små marginaler.

I mitt eget fall har jag så pass hög inkomst att jag vid en dom ang underhållsbidrag skulle behövt betala betydligt mer än underhållsstödet, därav den betydligt högre summan jag nämnde tidigare.

Nu löste det sig "bra" för mig ändå, baren fick ett växelvist boende i domen och den gemensamma vårdnaden behölls.
    Idag bor barnen dock heltid hos mig, de är idag båda myndiga och har själva valt detta, samt att ha minimal kontakt med sin andra förälder. 
    Den summan du nämner kan man inte leva på. Således så skulle personen samtidigt ha behövt komplettera med försörjningsstöd för att nå upp till existensminimum som sagt. Så dessa pengar du räknar upp hamnar aldrig i hennes ficka utan dras av på det hon annars hade fått från försörjningsstöd.

Du verkar missa att dessa pengar INTE läggs ovanpå försörjningsstöd utan att pengarna i plånboken blir plus minus noll ÄVEN om bostadsbidrag eller underhåll höjs. Och det är dyrt att ha barn boende hos sig.
  • Drottningen1970
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-05-01 19:03:17 följande:
    Bostadsbidraget ökade från 1600 till 4200, barnbidraget plus flerbarnstillägg ökade från 1325 till 2650, underhållsstöd skulle betalas ut med mellan 3346 till 4446 beroende på barnens ålder.
    Det jag radat upp hittills berörs på inget sätt eller vis av förälderns inkomst, o det blir en ökning på 8371:-/mån om det som i mitt fall rör sig om 2 barn mellan 15 och 18år.

8371:- per månad, rakt i näven. Det är betydande summor för den som lever med små marginaler.

I mitt eget fall har jag så pass hög inkomst att jag vid en dom ang underhållsbidrag skulle behövt betala betydligt mer än underhållsstödet, därav den betydligt högre summan jag nämnde tidigare.

Nu löste det sig "bra" för mig ändå, baren fick ett växelvist boende i domen och den gemensamma vårdnaden behölls.
    Idag bor barnen dock heltid hos mig, de är idag båda myndiga och har själva valt detta, samt att ha minimal kontakt med sin andra förälder. 
    Och självklart är bostadsbidraget inkomstprövat om man har egna inkomster från förvärvsarbete.
Svar på tråden Hur ofta följer tingsrätten familjerättens rekommendationer?