Inlägg från: MammAmma |Visa alla inlägg
  • MammAmma

Otrogen en gång alltid otrogen

Finns ju de som är otrogna en enda gång, blir förskräckta över sig själva, ångrar det djupt och gör aldrig om det.
    Men har det funnits minsta förplaner för otroheten, dvs inte bara att tillfälligheten och kasst tillfälligt omdöme gjorde tjuven, så krävs det otroligt mycket jobb för att förändra sig. De flesta är ärligt talat inte beredda att investera all den tid och energi som detta kräver.
    Så personligen skulle jag aldrig ge en andra chans. Har sett hur det gick för min mamma och bonusmamma. Själv fick jag aldrig chansen att välja ens, för otroheten kom inte fram förrän efter att vi gått isär, ca 10 år senare. Risken för att bli bedragen igen är flerfaldig, själv är jag inte villig att satsa igen på någon som bevisligen är opålitlig. 

• MammAmma
    Anonym (Undrar) skrev 2022-03-19 17:59:36 följande:

Så det är värre om man planerar otrohet ? Typ skriver på vissa sidor och flirtar och bestämmer träff än om det bra råkar hända irl utan nån planering? Förklara gärna varför ni tycker så 

Klart det är värre. Överlagd otrohet kräver en nivå av beräknande och hänsynslöshet gentemot partnern som är direkt obehaglig. Inte den sortens person jag vill ha i min närhet om jag kan hjälpa det. 
  • MammAmma
    Anonym (Really?) skrev 2022-03-19 19:55:14 följande:
    Man kan ju planera att hänga på olika sajter och flirta utan att ha för avsikt att träffa någon. Att flörta runt IRL eller på nätet för att få bekräftelse på om man fortfarande anses attraktiv utan att vilja gå längre är ju väldigt vanligt.
    Ja, men detta är en slippery slope. Processen må ofta börja 'oskyldigt', men personer med svårigheter gällande gränsdragning kommer att förskjuta och rationalisera dessa gränser allt eftersom, tills det eskalerat till fysisk otrohet. 
  • MammAmma
    Anonym (Really?) skrev 2022-03-20 19:52:00 följande:
    Så det slutar otvetydigt med fysisk otrohet? Ok. Tack för facit. Antar att det är bäst att undvika förhållanden helt. 
    Självklart inte. Finns absolut de som håller stenhårt i gränserna. Men risken finns alltid, olika mycket beroende på personlighetstyp. 
  • MammAmma
    Anonym (Really?) skrev 2022-03-20 19:52:00 följande:
    Så det slutar otvetydigt med fysisk otrohet? Ok. Tack för facit. Antar att det är bäst att undvika förhållanden helt. 
    Jag poängterade klart och tydligt att personer med gränssättningssvårigheter är de som kommer att förskjuta dem. Så ditt raljerande är helt överflödigt här. 
  • MammAmma
    Anonym (Really?) skrev 2022-03-20 20:47:55 följande:

Ja, du var också tydlig med att deklarera att det var en slippery slope som slutade där när jag skrev om flörtande i avsikten att flörta. 

Så vad är då din poäng? Hur definierar du problem med gränsdragning? Missuppfattade jag att du syftade på att de som flörtade har dessa problem? Det som du kommenterade? Eller vad är det som är en slippery slope enligt dig?

Det finns inget att tolka eller rader att läsa emellan. Jag var väldigt rak och tydlig med vad jag skrev och menade och ingenstans uttryckte jag mig så kategoriskt och allomfattande som du försöker få det till. Dina debattekniker lämnar en hel del att önska när du läser in sånt i andras inlägg som inte finns. Kommer ignorera dig tills din läsförståelse blivit bättre. 
  • MammAmma
    Anonym (Really?) skrev 2022-03-21 17:11:28 följande:

Så "problem med gränsdragning" är ett verifierat och kvantifierat begrepp? Är det relaterat till det du svarade på?

Nej, det är en subjektiv bedömning och glidande begrepp du hänvisar till. Allt resonemang byggt på det blir följaktligen också det.

Jf...
    Jag skrev vad jag menade med svårigheter gällande gränsdragning flertalet sidor tillbaka: "personer med svårigheter gällande gränsdragning kommer att förskjuta och rationalisera dessa gränser allt eftersom". Ändå kommer du flera sidor senare och frågar vad min definition av detta är. Förstår inte vad det är som är så förvirrande. En människa med bristande förmåga till gränssättning är en person med egna, eller andras, gränser den har att förhålla sig till, men klarar inte av att upprätthålla dem. En vanlig svaghet hos otrogna. 
    Jag kan inte rå för att din läsförståelse brister, men jag har slut på tålamod nu och tackar härmed för mig. Ha så kul med dina halmgubbar och väderkvarnar. 
Svar på tråden Otrogen en gång alltid otrogen