Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Det finns inga exakt likadana äldre hus och ofta i storstäderna är det : läge, läge och läge som betyder något.

Och sen när det kommer till prissättning så handlar det väldigt mycket om exakt hur många hus som säljs i området, vilka som "behöver" ett hus och om huset går att bo i, eller om det kräver omedelbara åtgärder.

Folk kanske letar efter hus som de kan flytta in i direkt, men sedan när de står på en visning kan ett sprillans nytt kök eller badrum i "fel stil" faktiskt göra att de inte alls vill köpa huset. Folk vill ofta antingen gilla stilen, eller köpa renoveringsprojekt. Inte renovera "det som bara är yta".

• Lönnsirap
    Anonym (sant) skrev 2022-03-15 14:31:50 följande:
    Ja, det är faktiskt en viktig poäng som du skriver här. Vi har bekanta som rev ut hela köket när de köpte hus för att de inte gillade stilen. Det stackars köket var bara ett par år gammalt. Det är så vidrigt ur klimatperspektiv, jag skulle aldrig kunna göra så.

Så när vi var på visningar var det en betydande faktor att om det fanns något nygjort i huset som vi inte gillade, var det stört omöjligt att köpa. Och precis som andra skriver i tråden, smaken är så olika att det som någon annan har valt nästan aldrig känns tilltalande.  
    Ja, hus med kök eller badrum som är renoverade i en annan smak än de flesta vill ha är svårsålda. Just för att folk faktiskt vill ha dessa delar "på sitt sätt". 
    Det är en balansgång vid husköp. Nu hade jag faktiskt inte brytt mig, eftersom det alltid är något som behöver fixas i ett hus. Troligen hade jag om läget och priset varit tillräckligt bra kunnat köpa, just för att det ofta är tämligen prisvärt. 
    I den stad jag bor kryllar det inte av hus som har allt. Så för mig handlar det mer om avstånd till skola, avstånd till kollektivtrafik, ljudnivå, område, läge, läge, läge. Tak, dränering, el ..... Sen börjar kök och badrum vara viktiga. Och som främst storlek och läge i huset. Inte vitvaror, kakel och luckor.....
Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?