Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Anonym (.) skrev 2022-03-15 10:41:04 följande:

Vi tar det som inte renoverats alla dagar i veckan.

Mycket beror på att maken och halva hans släkt är snickare, plåtslagare, elektriker och andra yrkesgrupper som man nyttjar i husrenoveringar.
    Och det leder ofelbart till det faktumet att när folk renoverar så blir det ofta halvdant gjort, utan vettig planering och alltför ofta är det fuskbyggt.

Sedan har jag speciella krav på just köket och badrummet; det är ytterst få kök som är planerade som jag vill ha det;: utan ett enda överskåp och endast utdragbara hyllor i underskåpen, walk-in skafferi, smeg-spis mm.
    I badrum är badkar och separat dusch ett minimum anser jag och det ser man sällan idag utan badkaren är nästan alltid borttagna i renoveringar.

Därför tar jag hellre renoveringsobjektet än det redan renoverade för människor renoverar oftast sönder sina hus till ett tragikomiskt sammelsurium.

Jag funderar på att ta bort alla överskåp i kommande renovering och sätta in mer fönster istället. Men är rädd att jag kommer sakna överskåpen, just nu har jag glas och koppar där.  Vet inte om det kommer finnas plats till allt under och det blir inte praktiskt att ha det i skafferiet för det är på andra sidan köket. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (?) skrev 2022-03-15 12:20:21 följande:
    Vad tycker du är nackdelen med walk in-skafferi? Mina svärföräldrar har det och jag tycker det känns så otroligt praktiskt så det är en av sakerna jag haft lite på min önskelista. Vore intressant att höra lite nackdelar. 
    Det är väldigt bra med walk-in skafferi. Den enda nackdelen jag kan komma på är att det är lätt att bara skyffla in en massa skit där men är man organiserad så är det ju inga problem alls. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (snyggt.) skrev 2022-03-15 13:53:03 följande:
    Men tar man mig som börja bygga tidigt, vid 23 år ålder första huset, det var gammal stil som gällde, huset byggdes efter gammal stil och vi var nöjda, men med åren förändras smaken, vi spyr nu åt gamla hus, dessa är sällan praktiskt byggda, små badrum osv, sällan har dom takhöjd, stora fönster, välplanerade kök, ja listan kan göras lång.
    Nu älskar jag modernt och praktiskt, gillar stora badrum, blir som en spa kväll, dusch man inte behöver tränga sig i, gärna dubbel så slipper man köa även om man har ännu ett badrum och ännu en toa, totalt 3 st 2 med dusch.

Nu skulle jag inte klara av eller ens köpa ett gammalt hus, ännu mindre vilja bo så opraktiskt, spec nu när man är van vid det praktiska.
    jag tycker om gammal stil men vill ha det praktiskt, många hus som byggs nu i gammal stil har en mer praktisk design på insidan. Så man kan få både och. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Mia) skrev 2022-03-15 13:50:54 följande:
    Som säljare med en renoveringsbudget på ett par hundratusen skulle jag i första hand lägga pengarna på tex taket, om det behövs, och i andra hand på en pool, en mysig uteplats med spa-bad eller liknande. Här kan ett hus kosta alltifrån 1-10 miljoner (!!) extra pga tex uterum + uteplats med pool. 
    Oj! Där jag bor får man inte mer för huset om det har pool eftersom många inte vill ha det som har yngre barn och försäkringen blir också väldigt dyr. Plus vi har bara sommar maj-september, så inte värt med pool.
Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?