Inlägg från: Anonym (snyggt.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snyggt.)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Har man en bra känsla för inredning så ska man renovera, detta skjuter upp priset enormt, många vill inte starta med att renovera, många har inte kunskap om renovering, lika många har inte känslan heller hur man gör ett snyggt hem.

Jag har byggt många hus, jag älskar inredning, varje hus jag sålt har fått budgivning, även lägenheter jag rivit ut det gamla och lagt en personlig prägel.

Men som sagt, många köper ut 50 liter vitfärg och billiga laminat golv, pustar sedan ut, vilken renovering vi gjort? eller det är vad dom flesta gör och är nöjda där, sedan finns det dom som kan ta det till en annan nivå, och dom får även bra betalt ifall man vill sälja eller byta upp sig.

Med andra ord är man duktig och är riktigt intresserad av inredning, man håller sig uppdaterad så får man bra betalt för det man gör. gör bara ett proffsigt jobb så syns resultatet, mycket få klarar av det.

• Anonym (snyggt.)
    sextiotalist skrev 2022-03-15 13:10:16 följande:
    Men finns det ett fungerande badrum och kök, även om det inte är toppmodernt, så behöver man inte börja med att renovera.
    Det finns betydligt viktigare saker att tänka på när man köper hus. 
    Egentligen är det väldigt smart att inte börja med att renovera det första man gör. bättre att bo in sig och märka vad som behövs.
    De som köpte mina föräldrars hus, de rörde inte köket förrän efter 10 år. Däremot så var de tvungen att riva ut badrummet, som ägaren mellan hade renoverat, då det kom fuktskador. 
    Fast samtidigt ska man förstå att skatteverket gillar inte det jag gör, ta bara sista bostadsrätten, den var hafsigt renoverad av tidigare ägare, vitfärg och laminat golv, den fick knappt budgivare,  jag rev ut rubbet ner till betongen, har bara lagt ner 110k på nya väggar o golv och nytt badrum, köket var bytt av tidigare ägare, mäklare värdera den direkt 800k högre om jag vill sälja, har bara gått 1 år, om det beror på pandemi effekten så fick jag svaret att det bara utgjorde halva höjningen då grannen just sålt, men hade bara en någorlunda renovering, här hänvisa mäklaren att den blivit i ny skick och garanterar 800k i vinst.

Samma har jag haft med hus, mäklare nej renovera inte, men har ändå renoverat och fått budgivning direkt, även dubblat värdet på vissa. Mäklare vet om att det finns säljare som till min lägenhet som gör ett halv hafsigt jobb inte betalar sig, varav dom inte rekommenderar renovering, men jag som går in som proffs så rekommenderas renovering.
  • Anonym (snyggt.)
    Anonym (.) skrev 2022-03-15 13:30:45 följande:
    Som någon säger: att det lätt skyfflas in skit och att saker puttas bakåt i hyllorna och blir ståendes. Man måste gillar ordning för att det ska fungera. Jag tar hjälp av dymo och märker upp på hyllkanterna så att saker hamnar på rätt plats.

Det bästa är att det är LUFT! Saker behöver inte trängas på fåtaliga hyllor utan man får överblick och kan se allt. (Med hjälp av en liten kökspall eftersom jag är kort). Skrattande
    Vad man kan gå in och titta på så brukar dom flesta arkitektritade hus har ett skafferi, nu kräver detta oftast att husen har någorlunda med kvm för att allt ska bli lyckat, kataloghus för den stora massan har sällan dessa detaljer eller lösningar, ta bara ett hus jag sålt för 2 år sedan, byggde en villa dast.se, kicka in Helsingör, redan första bilden på deras hus typer är från köket i Helsingör, den har det mesta ett kataloghus inte har, skillnad på arkitekter helt klart. bara walk in closet, eget badrum med både bastu och dubbeldusch o badkar, gäst toa på entreplan så gäster ej behöver använda den personliga, osv 
  • Anonym (snyggt.)
    sextiotalist skrev 2022-03-15 13:42:52 följande:
    Motsäger det jag skrev. Men jag är rätt sorgsen över renoveringsepidemin som rått (och kanske är kvar fortfarande). Man har förstört massor. Ett äldre kök, har ofta mycket högre kvalitet än de nya köken och fungerar även bra med husets stil.
    En rolig sak, den lägenheten, som jag bodde som barn (tills jag var 9-10 år) såldes för ett tag sedan och jag kollade igenom bilderna. Köket var exakt detsamma som när jag var liten, uppfräschat ja, men luckorna såg likadana ut. Tom glasbehållarna under skåpen satt kvar. Planlösningen var intakt. 
    Det var ägare som hade förbättrat lägenheten med känsla och varsamt.
    Om man behöver riva ut till betongen, så innebär det endast att man tidigare förstört lägenheten genom dåliga renoveringar.
    Men tar man mig som börja bygga tidigt, vid 23 år ålder första huset, det var gammal stil som gällde, huset byggdes efter gammal stil och vi var nöjda, men med åren förändras smaken, vi spyr nu åt gamla hus, dessa är sällan praktiskt byggda, små badrum osv, sällan har dom takhöjd, stora fönster, välplanerade kök, ja listan kan göras lång.
    Nu älskar jag modernt och praktiskt, gillar stora badrum, blir som en spa kväll, dusch man inte behöver tränga sig i, gärna dubbel så slipper man köa även om man har ännu ett badrum och ännu en toa, totalt 3 st 2 med dusch.

Nu skulle jag inte klara av eller ens köpa ett gammalt hus, ännu mindre vilja bo så opraktiskt, spec nu när man är van vid det praktiska.
  • Anonym (snyggt.)
    sextiotalist skrev 2022-03-15 14:03:53 följande:
    Men många lägenheter som byggdes kring 60-talet är ofta välplanerade, betydligt mer välplanerade än dagens lägenheter.
    Min första "riktiga" lägenhet, som jag hade, var en tvåa byggt 1964, bra planerat badrum, med plats för badkar, tvättmaskin och torkskåp. Klädkammare, bra planerat vardagsrum, bra planerat sovrum. 
    Köket gick att stänga om, fanns bra med arbetsytor, bra med förvaring.
    Rymlig hall,
    Sambons ena barn har köpt en fantastisk fin lägenhet från 40-talet, också intakt när det gäller planlösningen. Det toppmoderna köket kommer de riva ut och ersätta med ett bättre, mer funktionellt kök och som passar inte. En gigantisk överdimensionerad fläkt, som tydligen låter rätt mycket och tar bort ytor där man kan ha skåp istället, Och lite annat som de irriterar sig, modernt, flott, men opraktiskt, speciellt för två som gillar laga mat tillsammans
    Vi kanske inte riktigt snackar samma nivå på inredning, ta bara dagens Ikea pax serie på garderob, billiga men grymt vältänkta slår de flesta tillverkare på fingrar, så det behöver inte vara dyrt att renovera.
    Jag byggde ett hus 2001, för denna togs två arkitekter in, dom rita olika delar av huset, ibland bråka dom om fönster placering osv men lyckades komma överens.

Detta hus gick nu i höst för 17,2 milj, jag byggde själv mitt andra hus i Uppsala året innan 00, Gottsunda gipen, vi byggde då i äldre stil, vi behärska inte modern stil då, prisskillnad blev +10 milj till dessa som använde dubbla arkitekter, dom la ner 1.5 milj mer på ideer samt körde modernt hus, husen var lika stora i kvm.

Tar man då värdeutveckling vår hus i mellan, dom hade bara satsa 1,5 milj mer på inredning och detaljer än vad jag gjorde, så fick dom nästan 10 milj mer för deras hus.
    Gottsunda gipen huset har pool och stor hög tomt, men 17,2milj huset har inte pool, tar man sedan skillnad på att nästan alla inrednings tidningar hade frågat om dom fick göra reportage om huset, där dom neka att vi vill inte släppa vår ideer gratis, där tidningarna då lägger in annonsprodukter som bord, prydnader, mattor osv, men jagar intressanta hus för detta ändamål. saker jag inte visste om att dom gjorde, men efter dessa så har jag förstått att det är sant, att lägga ut sitt hus handlar då ofta om att jaga uppmärksamhet, detta behövde inte 17,2 milj huset, där kunde folk dyka upp och mäta fasaden, titta in igenom fönster osv, försökte få arkitekterna att sälja ritningarna osv, så stor är skillnaden.

Dessa ideer använder jag än i dag, och dom säljer.
  • Anonym (snyggt.)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-15 22:03:45 följande:

Tack för alla svar, mycket intressant läsning!! Bakgrunden till tråden är att jag hade en intressant diskussion med en mäklare häromdagen som sa att var och en av större renoveringar höjer / sänker värdet på ett hus här med en HALV MILJON. Ja ni läste rätt. 

Han nämnde badrum, kök, tak som exempel. Ett hus med det fixat tingar alltså 1.5 miljon mer på budgivningen än ett orenoverat likadant. Allt enligt denna mäklare då. Husen här går för runt 5-6 miljoner, Stockholmskommun men inte något flådigt område.

Din mäklare har helt rätt, jag som hållit på några år med detta kan berätta att före 2005 så gick renoveringsobjekten grymt billigt på bostadsmarknaden, jag kunde fynda hus 00 till 05 ingen ville nästan renovera själva, sedan har bostadsmarknaden ökat i pris, dom som inte har råd att köpa ett finare hus börja vända sig till renoveringsobjekten, priserna där börja då och skena även på dessa.

Men vad som tydligt framkommer på tråden är just dessa som inte riktigt kan renovera eller har rätta känslan för inredning o stil, många berättar om kök, bara riva ut direkt, det är tydliga tecken på detta, varav jag berättar om vikten att anlita en bra arkitekt, på så sätt lyckas man.
    Samma gör jag om jag köper ett gammalt minder hus, jag tar hjälp av en bra arkitekt,(finns uppsjöar av dåliga arkitekter, välj med referens) kan handla om mindre utbyggnader som förändrar hela huset, men det skickar hela huset till en annan nivå o prisbild.

Att som oerfaren tro man ska lyckas med inredning som faller dom flesta i smaken är chansen nästan lika med 0, som dessa köks folk berättar, blir bara riva och börja om, då har man tappat pengar istället.
Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?