sextiotalist skrev 2022-03-15 14:03:53 följande:
Men många lägenheter som byggdes kring 60-talet är ofta välplanerade, betydligt mer välplanerade än dagens lägenheter.
Min första "riktiga" lägenhet, som jag hade, var en tvåa byggt 1964, bra planerat badrum, med plats för badkar, tvättmaskin och torkskåp. Klädkammare, bra planerat vardagsrum, bra planerat sovrum.
Köket gick att stänga om, fanns bra med arbetsytor, bra med förvaring.
Rymlig hall,
Sambons ena barn har köpt en fantastisk fin lägenhet från 40-talet, också intakt när det gäller planlösningen. Det toppmoderna köket kommer de riva ut och ersätta med ett bättre, mer funktionellt kök och som passar inte. En gigantisk överdimensionerad fläkt, som tydligen låter rätt mycket och tar bort ytor där man kan ha skåp istället, Och lite annat som de irriterar sig, modernt, flott, men opraktiskt, speciellt för två som gillar laga mat tillsammans
Vi kanske inte riktigt snackar samma nivå på inredning, ta bara dagens Ikea pax serie på garderob, billiga men grymt vältänkta slår de flesta tillverkare på fingrar, så det behöver inte vara dyrt att renovera.
Jag byggde ett hus 2001, för denna togs två arkitekter in, dom rita olika delar av huset, ibland bråka dom om fönster placering osv men lyckades komma överens.
Detta hus gick nu i höst för 17,2 milj, jag byggde själv mitt andra hus i Uppsala året innan 00, Gottsunda gipen, vi byggde då i äldre stil, vi behärska inte modern stil då, prisskillnad blev +10 milj till dessa som använde dubbla arkitekter, dom la ner 1.5 milj mer på ideer samt körde modernt hus, husen var lika stora i kvm.
Tar man då värdeutveckling vår hus i mellan, dom hade bara satsa 1,5 milj mer på inredning och detaljer än vad jag gjorde, så fick dom nästan 10 milj mer för deras hus.
Gottsunda gipen huset har pool och stor hög tomt, men 17,2milj huset har inte pool, tar man sedan skillnad på att nästan alla inrednings tidningar hade frågat om dom fick göra reportage om huset, där dom neka att vi vill inte släppa vår ideer gratis, där tidningarna då lägger in annonsprodukter som bord, prydnader, mattor osv, men jagar intressanta hus för detta ändamål. saker jag inte visste om att dom gjorde, men efter dessa så har jag förstått att det är sant, att lägga ut sitt hus handlar då ofta om att jaga uppmärksamhet, detta behövde inte 17,2 milj huset, där kunde folk dyka upp och mäta fasaden, titta in igenom fönster osv, försökte få arkitekterna att sälja ritningarna osv, så stor är skillnaden.
Dessa ideer använder jag än i dag, och dom säljer.