Inlägg från: Zakopane |Visa alla inlägg
  • Zakopane

Abort eller inte?

Anonym (Abort?) skrev 2022-03-13 18:24:07 följande:
    Vi har varit tillsammans i 3 år och bor ihop sen i somras. Vi har ju alltid tänkt en framtid. Han ser gärna giftemål och önskar barn hett. Så han vill ju gärna bli pappa. Det jag är fundersam över är om han inser vad som krävs när man har barn. Att han måste anpassa sig och ge avkall på saker. samt att det är jobbigt och tungt många gånger. Mina barn är det jag som tar hand om och fixar allt praktiskt med. Han är ju med oss när vi gör saker osv men inte så att han hämtar eller lämnar i skola/fritids när han är ledig eller har koll på läxor, aktiviteter osv. Så rädd för att jag kommer bli slutkörd med allt ansvar och han kommer stå där och inte fatta nåt typ. Han har inte direkt varit nåt bra stöd nu när jag mått dåligt i början?
    Hur kände du innan du blev gravid, angående att din nuv. sambo skulle vara pappa till ert gemensamma barn?

Min erfarenhet är att män inte fattar nånting av vad det innebär att gå igenom en graviditet. Som nån annan skrev, de blir föräldrar först efter att barnet fötts, kanske inte ens direkt när barnet föds utan det går lite stegvis innan polletten trillar ner. 

Om din sambo är välvilligt inställd till att vara pappaledig så skulle jag se det som en ganska bra garant för att hans ansvarstagande kommer att utvecklas i positiv riktning.

Hur gamla är dina två andra barn?
  • Zakopane
    maengs skrev 2022-03-14 16:56:30 följande:

Jag tänker att det kanske inte främst är barnet som är problemet här utan att ni skulle behöva få hjälp att jobba med er relation? Har ni gått i samtal nån gång? Många par har ju liknande problem som du beskriver men om man kan få hjälp av en tredje part som nån annan skrev så tror inte jag det är omöjligt att både få en bättre relation och samtidigt kunna behålla barnet. Jag och min man går ?äktenskap-alpha? nu via kyrkan men det finns ju säkert många bra ställen man kan få hjälp. tror vi alla behöver hjälp i relationen ibland. 

ja, så tänker jag med. Man behöver inte ha jättestora problem för att ha god nytta av att prata med en familje- eller parterapeut.
Svar på tråden Abort eller inte?