• HeaW

Att bara kunna vänta

Egentligen ingen diskussion kanske.
    Har funderat på att starta tråd länge bara för att få skriva av mig.

"Det är inte länge"
    "Slappna av och sluta tänk"
    "Stressa inte"

Well. Inte länge: 7 månader känns långt. 7 gånger negativt.
    Jag är snart 35, så 7 gånger räknades som giltigt själ att komma in till fertilitetsenheten. 
    Vi fick brevet igår...
    Dessutom har han barn sen innan, jag inga barn.

Slappna av och sluta tänka: säger man kanske inte till en person man vet kan börja tänka på saker som hände 10 år sen och analysera det ;)

Stressa inte. Well hela hösten var stress, så pass att jag grät dagligen av utmattning ett tag, detta helt pga jobb.

Så självklart jobbar jag med mig själv att bara vara.

Men nu står vi här igen...
    Lördag, mensen kommer på måndag (alltid måndag sen 8-10 månader tillbaka..) har börjat fått spottings och världens mensvärk och självklart testade jag igår.

Kroppen berättar tydligt att det är mens på måndag.
    Så igen, inget ägg som valde att stanna.

Inom 90 dagar får vi komma in, min man är superfin som ställer upp, och tillochmed beställer spermaprov redan till nästa vecka.
    Han gör det för min skull och det ger mig sådant.... lugn?
    Jag känner mig så bekväm med att få prata av mig, men samtidigt vill jag inte att han ska höra demonerna i mitt huvud, att jag tänker på detta betydligt mer än honom osv.

Därför skriver jag... nästa vecka blir det blodprover på mig och ja.

Vet ni vad jag ärligt hoppas? Att ni när vi är inne i systemet, så slappnar min hjärna och kropp av och Poff! Så kanske det tar sig.

Men denna hjärna och kropp, kom igen!
    Av någon anledning trodde jag att det var denna gång det tagit sig.
    Men gråta en skvätt och komma upp igen <3

• Svar på tråden Att bara kunna vänta
  • Fjäril kär

Säkert olika för alla som går igenom detta men när jag äntligen fick en doktor som lyssnade på mig och var beredd på att göra undersökning och hjälpa mig på vägen till ett barn så var det ett första steg mot att kunna slappna av. Jag hittade ett andrum i att kasta ägglossningstest och graviditetstest. Jag tvingade mig själv att radera appar, kasta almanackor och riva anteckningar och sluta ha koll. Jag försökte helt enkelt att avprogrammera min hjärntvätt på gravidfokus. Att släppa kontrollen en dag i taget,dag för dag.  Jag försökte hitta ett lugn och landa i vetskapen att jag fanns i systemet på sjukhuset och att jag faktiskt inte kunde påverka utgången av det.

Bit för bit, dag för dag bytte jag ut rutiner och vanor hemma för att ännu mer byta fokus från bebis till en roligare vardag som hjälper mig andas och slappna av. Min man hjälpte mig på traven genom att boka hantverkare som rev badrummet och balkongen så jag fick lägga energin på något mer verkligt och höll mig sysselsatt. Efter tre veckor av hamrade, slamrande och evig jakt på rätt kakel så insåg vi att vi inte ens hade legat med varandra på just tre veckor.. *skratt *.. Och jag fick inte ens panik. Det var bara så skönt att få sova.

Sen när jag väl fick hjälp och på rätt sätt hade jag en mer nykter syn på hela alltet så resten av resan var faktiskt fri från gråt a la dramaqueen... 

• HeaW
    Fjäril kär skrev 2022-03-12 11:05:15 följande:

Säkert olika för alla som går igenom detta men när jag äntligen fick en doktor som lyssnade på mig och var beredd på att göra undersökning och hjälpa mig på vägen till ett barn så var det ett första steg mot att kunna slappna av. Jag hittade ett andrum i att kasta ägglossningstest och graviditetstest. Jag tvingade mig själv att radera appar, kasta almanackor och riva anteckningar och sluta ha koll. Jag försökte helt enkelt att avprogrammera min hjärntvätt på gravidfokus. Att släppa kontrollen en dag i taget,dag för dag.  Jag försökte hitta ett lugn och landa i vetskapen att jag fanns i systemet på sjukhuset och att jag faktiskt inte kunde påverka utgången av det.

Bit för bit, dag för dag bytte jag ut rutiner och vanor hemma för att ännu mer byta fokus från bebis till en roligare vardag som hjälper mig andas och slappna av. Min man hjälpte mig på traven genom att boka hantverkare som rev badrummet och balkongen så jag fick lägga energin på något mer verkligt och höll mig sysselsatt. Efter tre veckor av hamrade, slamrande och evig jakt på rätt kakel så insåg vi att vi inte ens hade legat med varandra på just tre veckor.. *skratt *.. Och jag fick inte ens panik. Det var bara så skönt att få sova.

Sen när jag väl fick hjälp och på rätt sätt hade jag en mer nykter syn på hela alltet så resten av resan var faktiskt fri från gråt a la dramaqueen... 

Precis. Det är just där jag vill hamna.
    Och slippa den lilla lilla bitterhet som ändå sitter. Och bara vara mig själv som vanligt.

Det är så psykiskt påfrestande att fundera varje månad. Varför förbläder jag inte innan mens som jag brukar. Varför är jag seg. 
    Ja.

Superfint skriver av dig, och härligt att komma till den punkten!
  • Fjäril kär
    HeaW skrev 2022-03-12 12:39:04 följande:
    Precis. Det är just där jag vill hamna.
    Och slippa den lilla lilla bitterhet som ändå sitter. Och bara vara mig själv som vanligt.

Det är så psykiskt påfrestande att fundera varje månad. Varför förbläder jag inte innan mens som jag brukar. Varför är jag seg. 
    Ja.

Superfint skriver av dig, och härligt att komma till den punkten!
    Grejen var att jag ju inte trodde att jag kunde hamna där men det fanns liksom inget annat val. Jag gjorde aktivt det valet att backa undan. Det är liksom inget som kommer automatiskt utan man måste aktivt själv bryta det negativa mönstret. Det blir ingen aha-upplevelse av det utan man måste bestämma sig. Att byta dåligt mönster mot något annat och bättre. Jag bytte ferilitetsappar mot candy crusch tex. 
  • HeaW

Jo jag är medveten om att det ligger jobb bakom.
    Hamna/komma dit.

Svar på tråden Att bara kunna vänta