Inlägg från: Anonym (Mamma 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma 2)

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

EpicF skrev 2022-03-14 10:14:50 följande:
    Anonym (Mamma 2) skrev 2022-03-14 06:26:43 följande:
    Så behöver det inte vara. Så här skickar man brev till någon med skyddade personuppgifter: www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter/skickaposttillnagonmedskyddadepersonuppgifter.4.1a098b721295c544e1f800028789.html

Ja, fast då skickar man inte direkt till personen utan posten förmedlas. Och de skyddade uppgifter röjs inte. 
    Anonym (M) har aldrig påstått att man skickar direkt till personen. Frågan var om man kunde kontakta personen eller inte och det kan man, precis som Anonym (M) säger. Man kontaktar ju personen, även om posten förmedlas av Skatteverket. De skyddade uppgifterna röjs inte, nej, men det skriver ju också Anonym (M) i inlägg nr 148.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 20:06:57 följande:

Om han väljer att inte glömma, så kommer han fortsätta må dåligt. Om ha väljer att glömma det som har varit och agerar som vilken människa som helst och umgås med sin familj. Så mår han bättre. Det gör alla. Min äldsta son mår bra. Annars hade vi inte umgåtts, pratat med varandra m.m. Ni tycker att han inte frisk som kommer hem till mig och umgås.

Anonym (Mamma 2) skrev 2022-03-13 22:44:06 följande:
    En fråga: ångrar du att du har misshandlat dina barn? Känner du skuldkänslor?

Jag var i en jättestor stress. Jag har sagt detta förut. Det var svårt för min sits. Om jag får en chans, så slår jag inte mina söner igen.
    Det var inte svar på min fråga. Du fortsätter bara att ursäkta misshandeln med att du hade det jobbigt. Min fråga var: känner du ånger och skuld över misshandeln?
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 21:04:31 följande:
    Så att gå runt och älta om vad jag gjort mot honom och ditten och datten. Är hälsosamt? Bättre att glömma och låta allt börja från början.
    Anonym (Gea) skrev 2022-03-15 20:17:31 följande:

Nej han kommer inte må bra av att glömma och nej det är inte självklart att må bra qv att umgås med den person som misshandlat en under uppväxten och uppenbarligen inte ens har vett nog att ta ansvar för det. Många mår uppenbart bättre av att bryta med sin familj.
    du vet inget om din sons liv just nu. Han kanske mår fantastiskt och fyller sitt liv med sociala kontakter.

Och att din äldsta son ungås med dig betyder inte att han mår bra. Snarare tvärtom med tanke på det sätt ni umgås. Hur kan du tycka att en person med grava aggressionsproblem mår bra?

1) Jo, om han glömmer det som han mår dåligt över, så mår han bra och allt kan börja från början.

2) Precis! Jag vet ingenting om min sons liv och det är därför jag bli tokig. Jag måste veta vad han gör och vad som händer i hans liv. Jag vet ingenting och han har alltid varit hemlighetsfull sedan tonåren. Jag har ju inte enda susning om honom. Han sa ju ingenting när han var hemma hos mig och bodde här!

3) Om min äldsta son umgås med mig, så betyder det att han är frisk. Han kan bli arg, ja. Men det säger ingenting om hans mående. Han pratar med mig och ger inga sken på att han skulle må dåligt.

Däremot såg man klara tecken på min yngsta son att allt var inte som det skulle vara. Tycker du att det var frisk beteende av min yngsta son att hela tiden vara på sitt rum. Säger ingenting om sig själv. Gick inte och prata med honom.

Han gjorde en polisanmälan via 112, så polisen kom och brottade ner min äldre son. Efter den händelsen, fortsatte han med att göra polisanmälningar, som om ett nytt ljusbörjade från honom. Han gjorde väldigt snabba polisanmälningar.

Men om min son bara ger det en chans till att glömma allt, så kan familjen bli helt normal.

Som barn var han glad och gullig. Men senare i livet, förändrades han. Om det är mitt fel att han blev så, vilken ni förmodligen kommer säga att det är. Varför är min äldsta son frisk och umgås, medan min yngsta totalt annorlunda? Då hade dem två agerat någorlunda likadant, om det nu är ''mitt fel''?

Ni vill bara stämpla mig till att allt hänger på mig. Hela denna tråden har ni hela tiden funnit fel, i allt. Ingenstans har ni skrivit någonting förståelse. T.ex nämner jag om att jag tagit hand om mina barn, med husrum, lagat mat och allt annat. Då skriver ni: ''Det är självklara saker''.

Skriver jag om att min äldsta son får mig att skratta, pratar med mig och umgås. Då är det ''inte frisk'' av människor i hans ålder att göra så.

Min yngsta sons beteende, är också ''mitt fel''. ''Allt är mitt fel''.

Svara på min fråga: Om det var mitt fel att min yngsta sons beteende är p.g.a mig. Varför vart den äldste inte så och istället umgås med mig.

Erkänner ni att era söner inte hälsar på er?

Men herregud. Ta av offerkoftan. Det är din son som är offret här.

Det ÄR självklara saker att ge sina barn mat och husrum. Du verkar vilja ha medalj för att du har gjort det, när det i själva verket handlar om de mest basala uppgifterna man har som förälder. Tror du inte att andra föräldrar ger sina barn mat och husrum?

Dina söner är olika för att de har olika gener. Det är inte bara uppväxtmiljön som formar personligheten. Generna spelar också en stor roll. Båda dina söner har dock fått allvarliga problem i vuxen ålder - den ene har blivit våldsam och den andre mår dåligt och har försökt ta sitt liv. Gener de har ärvt från dig kan ha bidragit till att de utvecklats på det sättet, men eftersom du skriver att du misshandlade dem som barn, så har det sannolikt också haft en påverkan. Och hur du kan tycka att din äldste son är normal när han är aggressiv och våldsam och t.o.m. har fällts för misshandel, är häpnadsväckande. Normal är man tydligen enligt dig om man umgås med dig i soffan. Det är enda kriteriet. Hur man beter sig i övrigt verkar inte ha någon betydelse.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 21:59:41 följande:

1) Jag minns inte min senaste slag.

2) Jag steppade upp 500%. Jag gjorde väldigt mycket slitsamt arbete!

3) Jag saboterade anknytningsprocessen, men ändå vill den äldsta sonen ha kontakt? Min äldsta son är social med mig och vi har en god anknytning tillsammans. Min yngsta vart svår i tonåren. Om jag gjorde något fel, varför vart min äldsta fäst i mig men den yngsta annorlunda?

4) Min äldsta klarar sig. Han är social med mig. Han är frisk.

Elin pelin skrev 2022-03-15 21:43:40 följande:

1) Det verkar som du vill att sonen ska vara någon han inte är
    2) du verkar ju inte gjort mycket för att han ska må bra...
     villkorslös kärlek! 

1) När han var ett barn. Var han annorlunda. Han tyckte om djur och brukade ta hem insekter. Han tyckte om naturen. Han var alltid glad och gullig. Tackade för maten och gillade att sitta vid matbordet och äta. Tyckte om det jag lagade och var positiv och allmänt glad lite kille.

När Jurassic Park gick på TV, så var han så glad över det och ville absolut inte missa filmen/filmerna! Om han var på väg hem ifrån skolan och han såg mig ute på gatan, så kunde han vinka glatt åt mig eller komma springandes. Han var en helt annan person som barn. Och det är det jag menar, om han glömmer allt, så kan han bli tillbaks det som han var förut. Så jag är inte en person som vill att han skall vara någon han inte är. Jag vill ha tillbaks L i fysisk form och även hur han var som barn. Han bara ändrades helt, ungefär vid tolv års åldern.

Jag saknar min L.

Jag befinner mig visst i en sårbar situation, för jag är så ledsen över att han har förändras så mycket. I tonåren vart han bara så otroligt kall, sa ingenting och bara var mest i sitt rum. Han höll sig bara borta ifrån familjen.

Jag gav min son massor av kärlek. Gosade med honom och allt. Han och jag kollade på TV när han var barn. Då hade vi något som vi kallade för ''mystäcke''. Det var en filt och ''mystäcke'' var ett namn, som han själv kom på. Han var så gullig och kärleksfull till allt! Han var så positiv och glad!

Jag saknar honom så mycket!

Så han var glad och kärleksfull som barn. Sedan var du tvungen att förstöra allt genom att misshandla honom? Inte konstigt att han drog sig undan och blev kall mot dig. Skulle du själv vilja vara med någon som slog dig?
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 22:47:18 följande:

Min äldsta son slutade jag slå innan han blev tonår. Min yngsta vart slagen tills han vart 16~.

Min yngsta vart ganska så konstig i sina senare år, när han vart tonår. Han förändrades oerhört mycket. Från en gullig och snäll pojke. Till en person med bisarrt beteende. T.ex slutade han inte prata om sina leksaker som gavs bort. Som tonåring, tyckte jag att det var konstigt, men som vuxen. Varför drar han upp det, när jag träffade honom senaste?

Men det var inte allt. Den absoluta mest konstiga, var att han började imitera mig över en händelseförlopp som inträffade när han var tolv år. Han ville gå till ett tivoli som kom till stan och åka karuseller. Jag gav honom en hundralapp. När han kom hem, så sa han att han att han åkte karusell tillsammans med sina vänner. Han hade bjudit sina två vänner på varsin biljett och så köpte han en biljett till sig själv. Det gick åt exakt hundralapp.

Jag blev så otroligt arg, för att jag tyckte att han var dum i huvudet som låter sig bli lurad och låter andra köra över honom. Jag blev riktigt, riktigt arg. Jag skrek och bekräftade hur dum i huvudet jag tyckte han var. Innan jag tog till ett fysiskt angrepp så svarade han mig: ''Men jag gjorde det av god ända mål. De är mina vänner''. Jag tappade kontrollen och tog tag i hans hår och slog. Jag skrek och hans äldsta son kom. Vi båda skrek på honom och min äldsta son tyckte också han var dum i huvudet.

Den misshandeln höll på ganska lång tid.

En händelseförlopp som stannade kvar hos honom i många år. Jag vet inte om den händelseförloppet fortfarande är kvar hos honom.

Men i många år har han i alla fall imiterat mig och sa ungefärliga meningar om vad jag sa under den misshandeln.

Som jag sa förut, det går inte prata med honom. Ibland så brukade han imitera mig och titta på mig medan han gjorde imitationen. Som om han ville att jag skulle se hans imitation.

Jag tittade alltid konstigt på honom och försökte analysera om varför han imiterar mig.

När han pratar med mig, så är det oftast konfrontationer om varför jag gav bort hans leksaker.

Jag vet inte alls hur han agerar med sina vänner. Men han kan omöjligt ha en sådan absurt beteende mitt ute på gatan.

Det är därför jag vill bara att han skall glömma allt. Det är bäst för alla!

Varför imiterade han mig?
    Vad betyder det, när han imiterade mig sådär. Om händelseförloppet.

Äldste sonen imiterade aldrig mig för någon av misshandeln.

Jösses. Jag blir otroligt illa berörd av din berättelse om händelsen. Det var fruktansvärt, det du gjorde. Och det enda du tänker på är varför han ?imiterade? dig? Har du inga skuldkänslor alls?
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 23:05:09 följande:
    Anonym (Mamma 2) skrev 2022-03-15 22:57:52 följande:
    Jösses. Jag blir otroligt illa berörd av din berättelse om händelsen. Det var fruktansvärt, det du gjorde. Och det enda du tänker på är varför han ?imiterade? dig? Har du inga skuldkänslor alls?

Jag var bara så inne i en stor stress. Som ni själva kan se i texten, så tappade jag kontrollen.

Jag kan inte glömma min son, det är annan sak. Jag vill bara att L skall vara så som han var, när han var barn.

Jag blev aldrig klok på hans imitationer. Jag blev så fundersam, att jag inte kunde ge några kommentarer. Efter imitationen, så kunde han bara gå vidare och fortsätta med sitt.

Jag vill inte att sonen skall göra så som jag vill. Vad menar du? Jag skrev aldrig det. Jag vill bara att han skall komma tillbaka och helst så som han var förut.

Sen får han göra vad han vill, men så länge han kommer tillbaka och är som han var när han var barn.

Kan du svara på nu om du känner ånger och skuld? Och du behöver inte upprepa igen att du levde med en massa stress. Det är inte det frågan gäller.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Lika men) skrev 2022-03-16 00:55:15 följande:
    Jag har nu läst hela tråden, och tror att det är min mamma som skrivit den. Allt stämmer, ända ner till att min mamma blev vansinnig när jag bjöd två av mina vänner på åkbiljetter och misshandlade mig för det, och hetsade mitt syskon att hjälpa till. Enda skillnaden är att jag är kvinna och min storasyster lika så. 
    Oj! Ok. Är din storasyster dömd för misshandel mot dig? Har du skyddad identitet? Har du brutit kontakten med din mamma?
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 23:12:37 följande:
    Jag känner ingen ånger eller skuldkänslor, för att jag vet hur jag hade det!  Det där med att jag slog honom för att han köpte biljetter åt sina vänner, berodde på att jag inte vill ha en son som alla kör över och vara en sådan som blir lurad.
    Som jag trodde, alltså. DETTA är anledningen till att din son (dotter?) har brutit kontakten med dig. Han (hon?) vet att du inte ångrar sig. Jag gissar att du saknar förmåga att känna ånger och skuld. Har jag rätt?

Att du försvarar misshandeln efter tivolibesöket är vidrigt, bara vidrigt.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-16 06:32:16 följande:
    Du är absolut inte mitt barn. Du är inte min dotter. Jag har däremot önskat att jag fick två flickor. Men fick två söner i alla fall. När jag var gravid med min yngsta son, liksom, var foster i min mage, så hoppades jag på att det skulle vara en flicka. Men det vart en pojke istället.

Med tiden har jag dock lärt mig känna kärlek till mina barn.

Hade varit fin med två döttrar!
    Dessutom ropade jag aldrig på min äldste son att hjälpa till med något. Han kom automatiskt och tyckte själv att sin lillebror var dum i huvudet.

Du är inte mitt barn!
    Anonym (Mamma 2) skrev 2022-03-16 06:24:24 följande:
    Som jag trodde, alltså. DETTA är anledningen till att din son (dotter?) har brutit kontakten med dig. Han (hon?) vet att du inte ångrar sig. Jag gissar att du saknar förmåga att känna ånger och skuld. Har jag rätt?

Att du försvarar misshandeln efter tivolibesöket är vidrigt, bara vidrigt.

Jag har ingen dotter!

Anledningen till att han brutit kontakten med mig, är p.g.a att han inte vet bättre. Kolla hur han betedde sig.

Varför imiterade han mig?
    Om han tyckte att händelseförloppet var bedrövligt. Varför då själv upprepa händelseförloppet med imitationen.

Om han en gång var glad, snäll och kärleksfull pojke. Varför väljer han att inte fortsätta med det?

Vi är många som har försökt förklara för dig, men du förstår inte. Jag tror inte att du kan förstå. Du saknar vissa grundläggande, mänskliga förmågor. Du verkar t.ex. sakna empati samt förmåga att känna ånger och skuld. Du förstår inte att du är ansvarig för konsekvenserna av dina egna handlingar, utan skyller istället ifrån dig och förstår inte att det är ditt eget fel att din son inte vill ha kontakt med dig idag. Du lägger dessutom ansvaret på din son att reparera er relation. Utöver ovanstående så saknar du förmåga att se saker ur andra människors perspektiv. Allt handlar om vad du vill och du förutsätter att andra vill, känner och tycker samma saker som du. Att din son tydligt har visat att han inte vill ha kontakt med dig, kan du uppenbarligen inte ta in. DU vill ju ha kontakt, och då är det det bästa även för din son, har du bestämt.

Allt jag har räknat upp nu är tydliga narcissistiska drag. Jag säger inte att jag vet att du skulle kvalificera för en sådan diagnos, för det kan inte jag avgöra, men det är helt tydligt att du inte är frisk. Utöver det, så verkar du inte särskilt intelligent. En intelligent narcissist vet hur hen ska bete sig och vad hen ska säga, för att omgivningen ska tro att hen är som alla andra. En intelligent narcissist är med andra ord bra på att spela normal för att manipulera andra. Du, däremot, verkar helt clueless om hur du uppfattas av andra. Du blir t.o.m. chockad över att folk dömer dig för att du har misshandlat dina barn.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Lika men) skrev 2022-03-16 15:43:07 följande:
    Min syster dömdes och fick fängelse. Jag har brutit med dem, skyddad identitet och min syster och mamma har kontaktförbud. Vi har prövat att ta bort det en gång men det tog inte två veckor innan de tog reda på var jag fanns och började skicka brev, blandat mellan sånt som står i den här tråden och hot, och stalka mig. Fick snabbt ett nytt beslut och fick börja om mitt liv igen. 
    Ok, så allt TS skriver i tråden stämmer in på dig? Gav din mamma t.ex. bort dina leksaker när du var barn? Har du polisanmält din syster flera gånger? Har du försökt begå självmord och hamnat på psykakuten? I så fall är det ju helt otroligt att ditt fall är så likt TS sons. Om nu TS inte är din mamma.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (.....) skrev 2022-03-17 15:17:18 följande:
    Möjligt, men han kan också vara rejlät skadad av sin uppväxt. Bägge verkar ha blivit slagna lika mycket.

I boken Pojken som kallades Det (Dave Pelzer) så formade mamman en av bröderna till att bli precis som hon, att även misshandla och sätta ditt pojken som var utvald hemma som offer.

Denna bror berättade senare i en egen bok, att det var för att bl.a. själv undkomma mamman.. Han skämdes över detta som vuxen, och till sist tog han sitt eget liv. 
    TS skriver att hon slutade slå äldste sonen innan han kom upp i tonåren, men att hon slog yngste sonen till 16 års ålder.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (.....) skrev 2022-03-17 15:36:34 följande:
    Ja så jag känner sympai för brodern med....
    Han hade förmodligen blivit en helt normal och schysst kille om han haft en vettig förebild därhemma.Och då hade bröderna haft en fin relation idag.... Men ts våld sabbade det mesta i den "familjen"
    Personligheten formas inte bara av uppväxtmiljön utan också av gener. Äldste sonen kan ha ärvt ?våldsamma? gener av mamman. Det är ju sannolikt olika gener som är orsaken att de båda sönerna utvecklats så olika, trots att båda blev slagna. Men mammans misshandel har sannolikt påverkat äldste sonen också. Så att han hade blivit helt normal om mamman inte misshandlat honom är inte säkert, men han hade nog blivit normalare.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (.....) skrev 2022-03-17 21:20:38 följande:
    Tycker ändå det är lite galet hur ni resonerar; som att det ligger någon slags "arvssynd" man inte kommer ifrån..

Det finns extremt många människor som växer upp med våld av sina genetiska föräldrar, och ändå inte blir alls som dem. 
    Kärlek och trygghet är a och o.

En mamma som spöar på sina barn för det hemska brottet att bjuda på tivolibiljetter, extremt osunda hemförhållanden...
    Nu gör du moraliska implikationer baserat på ett faktapåstående, implikationer som jag aldrig har sagt att jag ställer mig bakom. Det är ett faktum att uppväxtmiljö och gener samverkar i formandet av personligheten. Att en person har ett våldsamt beteende har alltså sannolikt både miljömässiga och genetiska orsaker. Att en person med "våldsamma" gener har en arvssynd hen inte kommer ifrån är dina ord och inte mina. Man är inte slav under sina gener. Vi kan alla välja våra handlingar.

Ja, det finns människor som växer upp under misshandel, men ändå inte blir våldsamma själva. Vad tror du det beror på? Gener kanske? Kom ihåg att man inte är en genetisk kopia av sina föräldrar. Man delar ca 50 procent gener med vardera föräldern.

Att kärlek och trygghet inte är viktigt för ett barn har jag aldrig påstått. Inte heller att det skulle vara sunt att bli misshandlad som barn.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-18 11:42:31 följande:
    Anonym (gg) skrev 2022-03-17 21:44:31 följande:
    Den äldsta är "the golden child" och den yngsta "the scapegoat".

Jag har inte favoriserat någon i familjen. Faktum är att jag faktiskt tyckte väldigt mycket om den yngste, om man nu ''måste'' sätta en punkt för OM jag har favoriserat  Min yngste son var full av kärlek. Han älskade mig och sa det ofta. 

Men hur kan det ha blivit missförstod med min favorisering av det äldsta sonen? 
    Min äldsta son ville gärna ha en födelsedagsfest. Jag anordnade det, men det var väldigt jobbigt och jag ville aldrig mer göra något sådant en gång till. Så min yngste son blev aldrig firad.

Min yngsta son blev alltid av med sina leksaker. Men min äldsta sons leksaker blev kvar. Anledningen varför jag pratade med honom, om jag var tvungen att ge bort hans saker. Så frågade jag alltid honom och pratade med honom.

Det beror på att min äldste son blev så arg och okontrollerad. Att jag visste på förhand att han förmodligen skulle bara blev förbannad och sedan ta söder saker i mitt hem.

Därför gavs min yngsta sons leksaker bort, utan att jag sa något till honom. Han fick istället se det på plats hur hans leksaker försvann till sina kusiner och på andra ställen. Det enda han gjorde var att gråta, men det var något som gick över och jag fick inga konsekvenser, så som att han tog mina saker eller tog söder något. Han grät bara och det var enkelt att hantera.

Däremot i äldre dar, vart min äldste son den bäste och favoriten. Det var i tonåren, som jag började tycka om min äldsta son mer och mer. Just för hans sätt att vara emot mig, vara social och trevlig m.m. Men min yngsta son, vart i princip apatiskt och det gick inte att prata med honom överhuvudtaget. Jag försökte hela tiden att få honom att komma och kolla på TV eller bara en allmän umgänge. Men det gick inte alls att ha en kommunikation med honom.

Så det där med favorisering, vart inte förs båda vart äldre. Alltså i tonåren. 14-16.

Usch. Jag mår illa av att läsa hur du har behandlat dina barn och försvarar det. Riktigt vidrigt.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-18 12:07:39 följande:
    1) Mötesrum på en anstalt?!

2) Jag försöker faktiskt få ordning på familjen. Så min son kommer tillbaka och vi alla umgås!
    2. Ja, det lär ju hända. Not.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-21 00:18:13 följande:

1) I flera års tid imiterade han mig, enbart för att jag skall inse att jag gjort fel och be om ursäkt? I flera års tid, alltså?

2) Äldsta sonen var inte mer omtyckt, när båda var barn. Det var i sådan fall något han missuppfattade så, just för att storebror vart firad, men aldrig han. Dock blev storebror endast firad en gång. Men jag insåg vilket jobb det var och tänkte aldrig utsätta mig för det igen. 

3) Att yngsta sonen blev mer och mer slagen av äldsta sonen efter att båda blev stora barn. Så är det svårt för mig att förhindra bråk och slag. Vad skulle jag gjort och hur skulle jag gjort det?

Info: Äldsta sonen vart inte mer omtyckt förs i äldre dar. Den yngsta beteende sig lustigt mer och mer ju mer han kom in i tonåren. Den äldsta började uppskatta mig mer och mer och våran kemi bara växte och blev stabil.

Så visst blev hans och min kontakt mer tightare. Medan den yngsta valde själv att ha mindre kontakt och slutligen försvinna helt ifrån våra liv. Jag försökte dock få honom tillbaks.

Men uppenbarligen vill han inte ge mig en chans till att ge kärlek till honom.

Jag vet inte vad jag skall skriva mer. Jag tycker att vad jag än skriver och hur jag skriver det, så får jag bara massa påhopp och kritik. Allt jag gjort är uppenbarligen fel. Till och med när jag skrev om att jag har varit ensamstående med två barn och gjort allt för dessa två. Jag gjorde aldrig mat till mig själv, utan lagade alltid mat så det räckte till mina barn. Då får jag kritiken: ''Det är självklara saker''. Kläder m.m: ''Det är självklara saker, du har gjort fel och inte varit en mamma''. Och bara massa prat om hur synd det är om min yngsta son. Vissa har skrivit hur synd det är om båda två barnen. När den ena barnen uppenbarligen tycker om mitt umgänge. Men då är det också ''fel''. För att: ''Det är inte frisk att umgås med sin mamma''.

Den yngsta sonen, har självmant valt att stänga in sig i sitt rum och då: ''Är det mitt fel''. Jag försökte få honom att umgås med oss, men det är: ''Mitt fel att hans förtroende försvunnit''. Men ingen snack om att åtminstone han själv kan försöka vara snäll och gå tillbaks till den han var förut.

Ingen verkar förstå min sorg. Jag är djupt ledsen över att den söta lilla barnet, som var så full av kärlek till allt, försvunnit. Det är inte bara hans fysiska form som jag saknar, utan även hela hans f.d personlighet. Allt var så gott för honom och intressant. Han tyckte om allt. Men det är: ''Mitt fel, att den varma lilla killen försvunnit''. Det kan lika gärna vara pappans fel. För att pappan valde att sticka från familjen. Yngsta kanske bara tänkte på pappa i sina äldre dar. Med tanken på att han ville ha mer kontakt med pappan i tonåren. Så han kanske tänkte på pappa och kände avsaknad och därav blev mer inåtvänt. Men nej: ''Allt är mitt fel''.

tycker jag att han kan glömma sitt förflutna som plågar honom, så är det ''ologiskt att tänka så''. Nej, om man plågas av sina minnen, varför inte bara försöka glömma det och försöka starta allt från ruta ett. Men då ''tänker jag fel''.

Nu kommer jag bara få kritik för denna inlägg också. Jag vet inte vad jag skall skriva eller hur jag skall skriva, för att få förståelse över all sitsen. Jag skriver att jag saknar min L och då blir jag också kritiserad. Jag skriver att jag bär sorg och då blir jag kritiserat.

Allt detta har varit jättejobbigt för mig. Sitsen och all kritik och påhopp jag fått.

Det som behövs för att din son KANSKE ska vilja ha kontakt med dig är att du visar honom äkta ånger. Du har ju dock skrivit att du inte ångrar dig, så jag tror det är kört. Man kan ju inte tvinga sig själv att känna ånger. Det är dock din son som väljer om han vill ha kontakt med dig eller inte. Kanske han tar kontakt med dig någon dag, kanske han aldrig gör det. Det enda du kan göra är att vänta.

För din egen skull, för att bearbeta din sorg och få förståelse för ditt eget och andras beteende (t.ex. din sons) så tycker jag att du ska söka professionell hjälp. Du kan kontakta din vårdcentral eller vända dig direkt till en psykolog eller psykoterapeut.
  • Anonym (Mamma 2)

TS, du kan skriva ett brev till din son via Skatteverket (finns länk längre upp om hur du gör). I brevet skriver du att du ångrar djupt hur du behandlade honom under hans uppväxt, att du tar på dig ALLT ansvar och all skuld för allt som har hänt och att han inte har gjort NÅGOT fel. Det är ju dock helt meningslöst att skriva detta om du inte menar det. Skulle du kunna skriva ett sådant brev till din son och faktiskt mena det du skriver? I så fall finns det en LITEN chans att han tar kontakt med dig.

• Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-03-21 09:00:03 följande:
    TS känner ingen som helst ånger, så ett sånt brev skulle inte ge någonting annat än möjligen ännu mer hat och avsky från sonens sida.
    Jag vet att hon inte känner någon ånger. Läs mitt inlägg nr 276. Jag försöker få henne att förstå att det är äkta ånger som krävs för att sonen ska vilja ha kontakt med henne (eller i alla fall öka sannolikheten).
Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!