Inlägg från: Anonym (Mamma 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma 2)

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 11:48:13 följande:
    Jag var ensamstående med två barn och hade det svårt p.g.a det. Jag tappade kontrollen många gånger. Att vara en mamma är inte lätt. Det var väldigt svårt för mig.
    EpicF skrev 2022-03-12 11:31:04 följande:
    Det spelar ingen roll att du var ensamstående med två barn. Man misshandlar inte sitt bar oavsett. 

Att din äldsta son inte är på samma sätt är för att han tydligen inte blivit utsatt för misshandel av dig.
    Jag slog min äldsta son också. Men han är det ju inget fel på.

Det är min yngsta son som både hamnat i psykiatrin. Och gjort totalt tre polisanmälningar på min äldsta son. Varav bara en gick vidare och han blev dömd i Tingsrätten för misshandel. Min yngsta son, efter det bara fortsatte med att göra polisanmälningar tills han själv flyttade hemifrån.

Men jösses. Du tar nog priset för bristande självinsikt. Jag vet inte ens var jag ska börja i min kritik mot dig. Det är uppenbart att du har bristande empati, med tanke på att du inte alls kan förstå varför din son inte vill ha kontakt med dig. Dessutom förstår du inte att du är ansvarig för konsekvenserna av dina egna handlingar. Du skyller ifrån dig angående misshandeln mot dina barn. ?Jag var ensamstående mamma? skriver du. Men det finns mängder av ensamstående mammor som inte slår sina barn. Vad är skillnaden mellan dem och dig? Sannolikt bristande empati och dålig impulskontroll, från din sida.

Du har varit en dålig mamma. Du har misshandlat ditt barn. Du har traumatiserat honom och gett honom men för livet. Att han nu inte vill ha kontakt med dig är helt och hållet ditt eget fel. Skyll dig själv. Han har ingen som helst skyldighet att finnas i ditt liv. Det stämmer som hans vänner säger, att han är vuxen och bestämmer själv. Det finns heller inget du kan göra, för du kan inte tvinga honom och han har dessutom skyddad identitet. Du får leva med konsekvenserna av dina handlingar, helt enkelt.

Om äldste sonen har misshandlat sin bror så var det ju helt rätt av yngste sonen att polisanmäla honom och att han blev dömd. Hur kan du inte förstå det? Du verkar ta väldigt lätt på våld och misshandel. Du förstår inte hur illa det gör folk.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 16:50:25 följande:

Jag var hemma och händelseförloppet skedde mitt i natten. Min yngsta son blev väldigt arg. Min äldsta son började greppa tag i min yngsta son. L slingrade sig loss ifrån greppet och sprang in till sitt rum och låste dörren. Min äldsta son bankade på hans dörr och slutligen började skrika. Jag försökte lugna ner honom, så grannarna inte ringer till någon störningsjour.

Men det föll inte ens i min tanke att min yngsta son, L. Ringer själv till SOS-Alarm. Både jag och X hör att han pratar med operatören och jag försöker få honom att dörren, men han vägrar. X blir arg och försöker få honom öppna dörren med hot och slutligen öppnar X dörren med våld. L springer ut.

Han lyckas springa ut genom ytterdörren och polisen kommer. X gör motstånd mot polisen, så polisen brottar ner honom. X blir även anklagad för ''Våldsam motstånd mot tjänsteman'' för detta.

P.g.a detta, blir även min son, L kallad till Brottsoffermyndigheten för unga brottsoffer. Min son L, var då 18 år. Jag försökte så många gånger få L att dra tillbaks polisanmälan, men han sa: ''Det går inte att dra tillbaks polisanmälan'' och vid många andra tillfällen sa han: ''Det går inte dra tillbaks anmälan och även om det gick, så skulle jag inte göra det!''.

Det blev en rättegång och X blev dömd för misshandel och våldsam motstånd mot tjänsteman. L gjorde senare efter detta många andra polisanmälningar. Men L vet själv att X blir arg. Det är mer logiskt att L bara går undan, så X bara lugnar ner sig. Att göra anmälningar leder ingenting annat än att han får det svårt i livet. Det är därför jag är upprörd för anmälningarna. För X ilska blir senare till att han blir lugn. Man behöver bara gå åt sidan. Ett problem som man kan lösa på egen hand. Men andra polisanmälningar ledde i alla fall inte till någon Tingsrättsförhandling, just för att det stod ord mot ord. Så han blev bara dömd av en polisanmälning av flera.

I alla fall, ett år efter rättegången (där X blev dömd), så försökte L ta livet av sig. Han gjorde en självmordsbrev på Facebook, där han tog farväl. Hans vänner som såg inlägget ringde 112. Han hittades vid liv och kunde skjutsas till sjukhus och senare blev han inlagd på psykiatrin.

L har blivit ren katastrof, men X är inte alls såhär.

L tycker också synd om sig själv för att han förlorat leksaker som barn. Hur kan en vuxen människa dra upp en sådan sak? L tycker också det var konstigt att X leksaker aldrig försvann, men bara hans leksaker försvann. När skall han glömma allt det där? Hur skall jag prata med honom? Nu har jag i alla fall inte chansen att kontakta med honom, men om jag får någon gång tag på honom. Hur skall jag prata?

AndreaBD skrev 2022-03-12 13:05:18 följande:
    För att man inte glömmer sånt. Det kommer upp igen, det visar sig på något sätt, olika, men destruktivt. 
    X verkar ha glömt allt och gått vidare. Han umgås med mig.

Jag må ha slagit mina barn. Men mina barn har fått mat, kläder och husrum. Jag har aldrig förbjudit mina barn att inte tvätta sig eller allt som barnet behöver. Jag slängde aldrig ut mina barn mitt ute på gatan., t.ex.

Jag har varit en bra mamma, som lagat mat m.m. Inte så att jag bara lagat mat åt mig själv, utan jag laga mat, så det räckte till alla.
    Jo, du har varit en dålig mamma, för du har MISSHANDLAT DINA BARN. Det räcker gott och väl för att vara en dålig mamma. Att ge sina barn mat, kläder och husrum handlar ju om att tillgodose barnets mest basala behov och är rena självklarheter. Att inte misshandla sina barn är också en självklarhet. Gör man det är man en dålig förälder, även om man har gett dem mat, kläder och husrum. Tror du inte att vi andra har gett våra barn de sakerna? Skillnaden mellan dig och oss är att vi dessutom har varit kärleksfulla föräldrar som har respekterat våra barn. Framför allt har vi inte slagit dem. Du är dessutom fortfarande en dålig mamma eftersom du skyller ifrån dig och inte tycker att du har gjort något fel. Du lägger skulden på din son för att han inte vill träffa dig, fast det egentligen är ditt fel.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 16:50:25 följande:

L har blivit ren katastrof, men X är inte alls såhär.

Och vems fel tror du det är att L har blivit en ?ren katastrof?? X verkar ha blivit som du - empatilös och våldsam.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 21:05:04 följande:

1) Den äldste är två år äldre än den yngste.

2) Han håller mig sällskap för att vi har god kontakt med varandra. Han har en egen lägenhet, men besöker mig väldigt ofta. Min yngste gick alltid in till sitt rum då. Han var i alla fall inne på sitt rum förde mesta. Men speciellt när den äldsta var på besök.

I alla fall, så är den äldste här betydligt mer oftare, nu när den yngste är borta. DET beror på att den äldste pysslar om mig, när den yngste dragit iväg.

3) Det där med att ge bort hans saker. Jag har fått höra det där så många gånger av den yngste. Är det verkligen så farligt och varför i sådan fall? Det är ju jätte länge sedan! Vad skall han med leksaker till nu? Jag vet inte varför jag gav bort dem. DET bara hände!

Anonym (Mamma 2) skrev 2022-03-12 18:02:39 följande:
     X verkar ha blivit som du - empatilös och våldsam.
    X håller mig mycket sällskap med TV-tittande bland annat. Äta mat tillsammans och pratar, o.s.v.Jag vet inte och minns ingenting. Det bara hände. Det är något som hände för mycket länge, länge sedan. Det måste släppas det där! Min son, innan han flyttade hemifrån, brukade säga det där. Han drog upp massa saker, men det där med leksaker, drog han upp.

Vad skall han med leksaker till? Han måste glömma bort allt det där, för att må bättre!

Jag vet inte varför jag gav bort leksakerna!

Så ni tittar på TV och har trevligt ihop. Och? Han har misshandlat sin bror också. Tycker du att det är ett normalt beteende? Eller ja, det tycker du väl sannolikt, för du har ju själv misshandlat dina barn.

Det handlar ju inte om leksakerna i sig! Det handlar om att du STAL från ditt eget barn. Så gör man inte! Självklart blev han ledsen när du tog hans saker. Även om han skiter i leksakerna nu, som vuxen, så kan ju vetskapen om hur illa du behandlade honom som barn göra väldigt ont.

Vem gav du leksakerna till?
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-13 07:50:57 följande:
    Varför det?
    Om han sitter med mig och håller mig sällskap, så är det bara positivt.
    Wolfie13 skrev 2022-03-12 21:44:59 följande:
    Om inte det här är ett "skämt" är det verkligen nåt grovt fel på dig. Varför säljer man sitt barns leksaker?
    För att du ville ha pengarna eller göra honom ledsen, som nåt slags sjukt straff?

Leksaker såldes på loppis, för att mina väninnor hyrde ett bord i en loppismarknad.
    Jag gav bort leksaker, för att jag inte ville komma tomhänt när jag besökte mina släktingar.

Även enda sedan han var ett barn, så ville han inte leksaker skulle ges bort. Han reagerade så starkt som barn, som verkar ha suttit kvar i hans vuxna ålder. Så det där är något han absolut aldrig kommer glömma?
    Hur gammal är du, TS? Har du något jobb?
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Herregud) skrev 2022-03-13 08:54:01 följande:
    Och du tycker att L ska komma tillbaka och hänga dej i kjolarna han också? Har du jobb genom Samhall?
    Tack. Har själv velat ställa den frågan. Det är något som inte är som det ska här.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-13 08:16:36 följande:
    Det hände för jättelänge sedan. Jag slog inte mina barn när de blev stora. Min äldsta son slog istället L i tonåren. Hur kan jag vara ansvarig för X handlingar. Det är inte så att jag sa till X ''Gå och slå L''. Hur skall jag förhindra två stora pojkar i tonåren?
    Det är ännu värre att slå barnen när de är små. Att du var ensamstående är ingen ursäkt. Hur förklarar du att det finns så många ensamstående mammor som inte slår sina barn? Vad är skillnaden mellan dem och dig?

Självklart är det ditt ansvar som förälder att skydda ditt barn från våld, även om våldet kommer från en familjemedlem. Du hade kunnat polisanmäla X, men du verkar ju ha den märkliga uppfattningen att man aldrig polisanmäler en familjemedlem, oavsett vad hen har gjort. Du hade också kunnat anmäla till soc, som någon annan skrev, men det tycker du väl är lika illa. Alla hemskheter, våld, misshandel och övergrepp håller man inom familjen, verkar du tycka. Synd, förresten, att ingen anmälde DIG till soc och polisen när dina barn var små. Då kanske de hade blivit omplacerade och fått kärlek och trygghet. Den ena hade kanske sluppit bli självmordsbenägen i vuxen ålder och den andra hade kanske sluppit bli våldsam, som du.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-13 21:42:13 följande:
    Det beror på att jag inte fått ordentliga tips, hur jag skall få honom att glömma och gå vidare. Vad var det du skrev nu igen? För något reagerade jag i alla fall i ditt stycke, som gjorde att jag kände att det inte kommer hjälpa.
    Hur kan du tycka att du har rätt att kräva att han ska glömma detta? Det är han som är offret här och då är det hans val om han vill glömma eller inte. Det är ju tydligt att han inte har förlåtit dig och det är heller inget du har rätt att kräva att han ska göra. Det är helt upp till honom.
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-13 21:42:13 följande:
    Det beror på att jag inte fått ordentliga tips, hur jag skall få honom att glömma och gå vidare. Vad var det du skrev nu igen? För något reagerade jag i alla fall i ditt stycke, som gjorde att jag kände att det inte kommer hjälpa.
    En fråga: ångrar du att du har misshandlat dina barn? Känner du skuldkänslor?
Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!