Anonym (Mamma) skrev 2022-03-18 11:42:31 följande:
Anonym (gg) skrev 2022-03-17 21:44:31 följande:
Den äldsta är "the golden child" och den yngsta "the scapegoat".
Jag har inte favoriserat någon i familjen. Faktum är att jag faktiskt tyckte väldigt mycket om den yngste, om man nu ''måste'' sätta en punkt för OM jag har favoriserat Min yngste son var full av kärlek. Han älskade mig och sa det ofta.
Men hur kan det ha blivit missförstod med min favorisering av det äldsta sonen?
Min äldsta son ville gärna ha en födelsedagsfest. Jag anordnade det, men det var väldigt jobbigt och jag ville aldrig mer göra något sådant en gång till. Så min yngste son blev aldrig firad.
Min yngsta son blev alltid av med sina leksaker. Men min äldsta sons leksaker blev kvar. Anledningen varför jag pratade med honom, om jag var tvungen att ge bort hans saker. Så frågade jag alltid honom och pratade med honom.
Det beror på att min äldste son blev så arg och okontrollerad. Att jag visste på förhand att han förmodligen skulle bara blev förbannad och sedan ta söder saker i mitt hem.
Därför gavs min yngsta sons leksaker bort, utan att jag sa något till honom. Han fick istället se det på plats hur hans leksaker försvann till sina kusiner och på andra ställen. Det enda han gjorde var att gråta, men det var något som gick över och jag fick inga konsekvenser, så som att han tog mina saker eller tog söder något. Han grät bara och det var enkelt att hantera.
Däremot i äldre dar, vart min äldste son den bäste och favoriten. Det var i tonåren, som jag började tycka om min äldsta son mer och mer. Just för hans sätt att vara emot mig, vara social och trevlig m.m. Men min yngsta son, vart i princip apatiskt och det gick inte att prata med honom överhuvudtaget. Jag försökte hela tiden att få honom att komma och kolla på TV eller bara en allmän umgänge. Men det gick inte alls att ha en kommunikation med honom.
Så det där med favorisering, vart inte förs båda vart äldre. Alltså i tonåren. 14-16.
Du saknar fullständigt insikt i hur du har betett dig mot den yngsta.
Hoppas din yngsta får ett riktigt bra liv, utan vare sig dig eller din bror. Önskar honom alla lycka, omgiven av personer som älskar honom villkorslöst, som inte sviker honom. Allt det han inte fick under sin uppväxt.
Sedan kan du och den äldsta sitta, omväxlande framför tv´n och omväxlande på ett mötesrum på någon anstalt, fnissa tillsammans.