Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Om du vill ha någon chans att få tillbaka din son i ditt liv så får du fråga honom vad du ska göra. Får du inte tag i honom så gå genom hans kompisar, för de har väl inga skyddade adresser, kanske skicka med ett brev.

Säg att du gör vad han än vill för att försöka kompensera ett litet uns av hans lidande, kryp på dina knän och be. 

• Anonym (M)
    EpicF skrev 2022-03-11 23:00:35 följande:
    Men tycker du verkligen att det är så konstigt att han inte vill sitta och vara social med någon som misshandlat honom i barndomen?

Du fick han till att skriva ut sig från socialen trots att han behövde vård. Enbart för att du inte ville skämmas inför din väninna. Du vet att din väninna har tystnadsplikt och hade inte fått säga ett skvatt till sig eller någon annan om din son. 
    Jag tänkte också på det med tystnadsplikten. Hur skulle det ens bli på tapeten att TS son ligger på psyk. Väninnan kan ju inte ta upp saken i samtal vare sig med TS eller någon annan då hon inte får berätta om vem som är inlagd så hur skulle TS kunna skämmas? Situation uppstår ju aldrig 
  • Anonym (M)

Konstigt att försöka hindra andra från att försöka hjälpa TS som ber om hjälp.

Han har rätt att ändra sig om han ser att mamman ändrar sig. 

Jag försöker svara utifrån hur jag själv kanske hade kunnat ta tillbaka föräldern.

Men jag tror inte det finns någon större risk att TS gör mitt förslag ändå.

Anonym (usch) skrev 2022-03-12 00:51:25 följande:
    Tror du verkligen det är bra att uppmuntra en gränslös barnmisshandlare att ignorera sitt barns önskan om att få vara ifred och försöka gå genom hans vänner för att hitta honom? Vad sägs om att respektera hans vilja istället, för gissningsvis första gången någonsin.
  • Anonym (M)
    Anonym (usch) skrev 2022-03-12 01:42:08 följande:
    Konstigt att försöka uppmuntra förövare att leta upp sina offer som blivit utsatta så illa att de tvingats skaffa skyddad identitet. Hade du uppmuntrat någon som slog sönder sin flickvän som till slut rymde med skyddad identitet att försöka söka upp henne via vänner också?

När din så kallade "hjälp" skadar det faktiska offret i situationen är det allvarligt. TS son vet var hon finns ifall han någonsin skulle vilja ta upp kontakten igen. Det valet ligger på honom, TS ska absolut inte jaga honom. 

När mamman dessutom visar att hon än idag har noll insikt i vad hon utsatt sin son för och därmed omöjligt kan ha ändrat sig är det ännu värre att uppmuntra monstret att försöka få tag på honom. 

Tråden är för att hjälpa TS, det är så känsliga rummet funkar. Jag utgår ifrån vad hon ber om hjälp med.

Ja, du återkommer till vad han sa, men det är ju för att TS varit som hon varit, du vet ju inte vad han skulle tycka om hon ändrade på sig. Du vet inte vad han innerst inne vill höra och se från sin mamma.

Sen visste jag inte att hans skyddade identitet berodde på TS. Har hon besöksförbud eller liknande så ska hon givetvis inte kontakta honom.

• Anonym (M)
    Anonym (usch) skrev 2022-03-12 02:11:50 följande:
    Låter som att du har samma problem med gränser som TS. Om någon skaffar skyddad identitet, vägrar träffa dig och gör det tydligt att det inte vill ha något med dig att göra betyder det NEJ. Inte att det är upp till dig att tolka vad han egentligen innerst inne vill. Respektera folks nej. Personer ska inte ens behöva skaffa skyddat identitet för att få sina nej respekterade. 

Och TS HAR INTE ÄNDRAT SIG. Hon har inte ens kommit till minsta lilla insikt. Så att ge tips till henne om att jaga sin son så att hon kan fortsätta den psykiska misshandeln är hemskt.

Och jag hoppas du förstå att känsliga rummet inte betyder att det är okej att släppa allt vad medmänsklighet och moral är bara för att "hjälpa ts". TS är inte den viktiga att skydda och hjälpa här. Om en våldtäktsman bad om råd i känsliga rummet om hur han bäst kunde få sitt offer att inte anmäla hoppas jag verkligen inte du hade gett honom råd kring det istället för att se till offrets bästa i situationen. 
    Jag berättar hur jag tolkar hur forumet ska användas. Tolkar du reglerna på något annat vis eller struntar i reglerna bryr jag mig inte om. Har jag inget som jag vill tillföra frågeställningen så svarar jag inte i tråden om våldtäktsmannen.

Sen har det inte framkommit, vad jag kan se, att den skyddade identiteten är utfärdad på grund av TS eller att hon har kontaktförbud eller så.

TS kanske inte har ändrat sig, men det var det jag försökte få henne att göra. Du vet inte hur sonen skulle reagera på det. Han har rätt att ändra sig om han vill det.   
  • Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2022-03-13 08:34:25 följande:
    Anonym (M) skrev 2022-03-12 03:04:29 följande:
    Jag berättar hur jag tolkar hur forumet ska användas. Tolkar du reglerna på något annat vis eller struntar i reglerna bryr jag mig inte om. Har jag inget som jag vill tillföra frågeställningen så svarar jag inte i tråden om våldtäktsmannen.

Ja och ett sätt att hjälpa denna TS är att få henne att komma till insikt att hon har sig själv att skylla för att sonen inte vill ha kontrakt med henne och få henne att respektera sin sons önskan.

Men det kanske är svårt för dig att förstå att det är också en hjälpa till en TS?

TS son har dessutom skyddat boende. Det verkar du ju strunta i och föreslår att TS skall försöka skaka fram vad han bor via sonens vänner. Du är ju direkt respektlös mot offret, TS son.
    Du sitter ju och direkt uppmuntra TS via det förslaget att TS skall vara respektlöst mot sin son.

OM TS, yngsta son vill ändra sig, och ta tillbaka TS i sitt liv,, så skall han ju självklart få göra detta, men det skall uteslutande ske på sonens villkor och när han är redo iså fall. Inte för att TS har blivit uppmuntrad att försöka få fram adressen och  kontakta honom. Utan TS skall snällt vänta och OM hon blir kontaktad så skall hon bevisa för sin son att hon har kommit till insikt att hon har svikit honom grovt, mycket grovt.
    Du kan sitta där och rada upp vad TS ska och inte ska göra, tror inte hon lyder dig i vilket fall. 

Sen om man vill respektera skyddade personuppgifter och aldrig försöka kontakta någon med skyddade personuppgifter är också upp till var och en och inget man måste lyda er i tråden. OM man inte har kontaktförbud mot personen. Om TS har det så blir det en annan sak.

Och TS väljer själv vilken typ av hjälp och inlägg hon vill ta till sig. Jag försökte hjälpa TS. Men jag tror inte det spelar någon roll jag eller eller du skriver, TS verkar mest intresserad av att fortsätta publicera inlägg, det ena mer förfärande än det andra.
  • Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2022-03-13 14:25:15 följande:
    Förklara sakligt och rationellt på vilket sätt man hjälper någon genom att uppmuntra denne att vara direkt respektlös mot en annan person?

Just det när du uppmuntrade TS så hade du inte den informationen du heller om huruvida TS har kontaktförbud eller inte,.
    Ändå väljer du att uppmuntra TS att vara respektlös mot sin son och försöka få fram hans adress och kontakta honom.

Att få ett skyddad boende här i Sverige är faktiskt inte så lätt som många tror. 
    Hon ville ha hjälp med hur hon kunde få in sonen i sitt liv och jag gav ett förslag som kanske hade bitit på mig om jag var sonen. Och så länge hon inte gör något olagligt så kan hon försöka. Han kommer inte ändra sig om hon inte visar en förändring tänker jag. Sen vet jag inte varifrån du får att han bor på skyddat boende. Skyddad identitet är vad jag läste. Och i vilket fall har jag inte skrivit att hon ska försöka söka upp honom där hon bor, utan isåfall meddela sig på annat sätt. Men hon verkar inte vilja ändra sig eller be om förlåtelse så mitt förslag blir ändå inte aktuellt.
  • Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2022-03-13 14:33:08 följande:
    Skyddade uppgifter är väl så svårt, kontaktförbud är än svårare. Om ts hade blivit förbjuden att kontakta sonen, då hade det varit riktigt illa.
    Och man får kontakta personer med skyddade uppgifter. Hade jag haft skyddade uppgifter hoppas jag verkligen inte det avskräcker människor från att skicka ett brev om de vill mig något.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2022-03-13 14:57:03 följande:
    Om mam har skyddade uppgifter/skyddad identitetet så ska INTE folk kunna skicka brev eller kontakta personen. 
    Jo, men inte till den vanliga adressen.
  • Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2022-03-13 18:14:16 följande:
    Ja du har rätt råkade skriva fel där. Det skall vara skyddad identitet. Så byt ut boende mot identitet, fast resten står kvar som det är skrivet.

Tänk EFTER nu lite grann. Varför man får skyddad identitet här i Sverige eller i något annat land (för all den del). Det är som jag skrev.,. Det vill mycket till innan man får skyddad identitet här i Sverige.

Så det är helt okey att vara direkt respektlös och strunta i sin sons önskan bara för att det eventuellt inte är "olagligt" att försöka kontakta någon som har skyddad identitet genom olika "kanaler"?

Du vet ju inte vad sonen vill, så du kan ju knappast utgå från dig själv om "du hade varit sonen" för att veta vad som eventuellt skulle bita på sonen, bara för att det skulle kunnat bita på dig isåfall.
    Att man har skyddad identitet innebär inte att man aldrig ska få bli kontaktad. Det är inte syftet. Om det var syftet så skulle det inte gå att kontakta personen. 

Nej jag vet inte om sonen vill ha en ångrande mamma som ber om ursäkt på sina bara knän, jag försökte hitta en möjlig ingång för TS och vi kan ju inte veta hur han skulle reagera på det jag föreslog om inte TS provar. Men då måste hon ändra sig. Som hon hittills har bemött sonen och problematiken fungerar ju inte. Men jag tror inte du behöver vara orolig för att hon ska följa mitt förslag, som du ser så verkar TS mest vara intresserad av att publicera inlägg efter inlägg där hon uppvisar samma inställning som till synes mycket oroande och förfasande för de som läser.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-13 21:42:13 följande:
    Det beror på att jag inte fått ordentliga tips, hur jag skall få honom att glömma och gå vidare. Vad var det du skrev nu igen? För något reagerade jag i alla fall i ditt stycke, som gjorde att jag kände att det inte kommer hjälpa.
    OK vi säger så
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2022-03-13 21:59:39 följande:

Anonym (M): skyddad identitet får man för att man utsätts för exempel allvarliga hot och då ska man inte kunna bli kontaktat eftersom ens identitet och där man bor är skyddad, dvs man finns inte i vanliga registerutdrag. 

Man kan fortfarande kontakta personen, hur man gör finner du en googling bort.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2022-03-13 23:06:17 följande:
    Då har den skyddade identiteten brustit. 
    Nej, de skyddade personuppgifterna blir inte röjda.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2022-03-13 23:55:34 följande:
    Om jag har skyddad identitet och jag får en brev av säg en random person så har mina skyddad personuppgifter blivit röjda. 
    Om du gör den där googlingen jag tipsade om så kommer du förhoppningsvis förstå.
  • Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2022-03-14 06:02:44 följande:
    Citera där jag hävdade detta?

Jag skrev faktiskt detta missade du det?

"Så det är helt okey att vara direkt respektlös och strunta i sin sons önskan bara för att det eventuellt inte är "olagligt" att försöka kontakta någon som har skyddad identitet genom olika "kanaler"? "

(slut citat)

Läs den meningen noggrant och ingående så ser du själv hur felaktig din kommentar är i ditt inledande stycke.
    Anonym (M) skrev 2022-03-13 18:32:07 följande:
     Nej jag vet inte om sonen vill ha en ångrande mamma som ber om ursäkt på sina bara knän, jag försökte hitta en möjlig ingång för TS och vi kan ju inte veta hur han skulle reagera på det jag föreslog om inte TS provar. Men då måste hon ändra sig. Som hon hittills har bemött sonen och problematiken fungerar ju inte. Men jag tror inte du behöver vara orolig för att hon ska följa mitt förslag, som du ser så verkar TS mest vara intresserad av att publicera inlägg efter inlägg där hon uppvisar samma inställning som till synes mycket oroande och förfasande för de som läser.

Har du hakat upp dig? Det var ett himla tjatande från ditt håll om "du behöver inte oroa dig".
    Är det ditt mantra eller?  Mår du bättre av att rapa upp det mantrat i varje svar till mig?

Jag ifrågasatte ditt svar, Inget annat.
    Men uppenbarligen i din svartvita värld så är det tydligen "samma sak", som att man skulle vara "orolig".  // Drömmer

Så du anser att det inte är förfasande att en mamma misshandlar sin son (även om det inte sker idag) och hon även låter ett syskon misshandla sin yngre syskon? Och sedan blir tjurig över att det yngre syskonet anmäler sin bror?

Jag skriver DESSA två frågor till dig ja, för att du skriver mycket klart och tydligt "oroande och förfasande för de som läser".
    Anonym (M) skrev 2022-03-14 00:35:47 följande:
    Om du gör den där googlingen jag tipsade om så kommer du förhoppningsvis förstå.
    Det är inte andra som skall googla ÅT dig för att bekräfta att du har rätt. Drömmer

Och det var svaret ifrån mig på din fråga. Du frågade om syftet med skyddat identitet. I en diskussion som handlar om ifall det är ok att kontakta personen eller inte. Och det enda svar jag har på det är att syftet är inte att det inte ska kunna gå att kontakta personen. Vill du veta mer om syftet och bakgrunden till det så får du läsa förarbetena. Så återigen det är OK att kontakta så länge man inte gör något olagligt. 

Och vad beträffar respektfull bemötande så skulle jag aldrig ta några råd om det ifrån en person som uppträder som du.

Jag anser att det du beskriver skulle vara förfasande, ja.

Och nej, ingen behöver googla åt mig för jag hade redan gjort det själv vid det laget. 

Har du några fler frågor?

• Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2022-03-15 13:05:23 följande:
    Bra att du redan hade googlat själv. Fast uppenbarligen så vägra du att fatta att om DU hävdar/påstår något så är det aldrig andras jobb att "googla själva" för att bevisa att du har rätt.   Om du redan hade googlat så hade du ju kunna slänga in källan med i stället för att skriva tjurigt "googla själv".
    Anonym (M) skrev 2022-03-15 11:27:05 följande:

Och vad beträffar respektfull bemötande så skulle jag aldrig ta några råd om det ifrån en person som uppträder som du.

Välkommen tillbaka till klubb Respektlös.. Hur vill  DU Herr/Fru Ordföraren, ha ditt kaffe? 

Nej du är ju inte intresserad av att visa respekt till någon alls. Inte ens anser du ju att TS skall visa respekt till sin son. Tvärt om du uppmuntrar ju TS att vara respektlös mot sin son.
    Så tyvärr, jag har mycket kvar att lära mig i respektlöshet innan jag når upp till din nivå Ordföraren.
    Wow, ändå så sitter du i några av dina inlägg och hoppar på folk och anser att de är ANDRA  förfasar  över vad TS gjort mot sina söner.
    Det jag beskriver är bara info man har fått av TS i hennes inlägg,.
    Jag tycker inte att det är nödvändigt med att lämna en källa på att det går att göra en enkel googling, det tror jag redan de flesta håller med mig om.

Sen bryr jag mig inte om vad du anser om respekt, det blir helt enkelt inte trovärdigt att en person som uppträder och ha det bemötande som du uppvisar emot andra skulle bry sig om sådana saker. Sen kan du anse att jag är värre än du, men det förändrar inte att jag inte tror ett ögonblick på att du anser att det skulle vara viktigt att visa respekt emot andra.

Nej, jag har inte hoppat på någon alls.
Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!