HRBP?
Lönemässigt är det nog svårt att få svar i den här typen av forum. HRBP kallas ju ibland HR-specialist så det kan vara samma jobb, samma roll.
Men den erfarenhet jag har är att det är mer verksamhetsnära. Du blir business partner och förväntas vara strategisk och proaktiv i din HR-roll samtidigt som du med största sannolikhet också får jobba med de mer administrativa bitarna runt löneöversyn, arbetsmiljöfrågor osv.
Beroende på hur stor organisationen är så kan man ingå i olika sorters ledningsgrupper eller ledarforum.
Skillnaden tycker jag var att som HR-specialist så låg fokuset mer centraliserat, på att stötta med policies, rutiner, processer. Man kan vara riktad mot en verksamhet om det finns olika avtalsområden och olika kategorier av medarbetare inom en organisation till exempel. Som på ett sjukhus så kan man ha olika avdelningar eller någon har hand om tjänstemännen, någon sjuksköterskorna osv. Medan som BP så är man ännu närmre knuten till "sin" verksamhet eller region. Personalärenden och omorganisationer som sker där ska inte komma som en överraskning eller vad man ska säga, utan där är HR liksom med från början.