Inlägg från: Anonym (W) |Visa alla inlägg
  • Anonym (W)

Älskar man personen man bedrar ?

Anonym (Eva) skrev 2022-03-09 07:42:38 följande:

Det kan man självklart göra.
    Kärlek och sex är inte samma sak även om många har förtvivlat svårt att skilja på det.

Menar du att det är den otrogne kan tänka "jag älskar förvisso min partner, men jag har ändå sex med någon annan - trots att det kan krossa min älskling".
  • Anonym (W)
    Anonym (Eva) skrev 2022-03-09 08:38:32 följande:
    Självklart kan man det. Man kalkylerar med att det är lite risk att bli påkommen och enligt min erfarenhet är det egentligen bara svaga personer med en onaturlig traumatisk bindning till sin partner som blir krossade av en otrohet. 

Friska personer är självklart fullt medvetna om att det är något som med stor sannolikhet kan förekomma i en relation.

Personligen skulle jag av den anledningen aldrig ge mig in i en monogam relation. 

Har således aldrig vart otrogen men har haft sex med åtskilliga gifts män och kvinnor genom åren och åtskilliga av dessa har haft djupa känslor för sina partners men haft ett behov av äventyr och kravlös sex men haft partners som det inte vart den minsta idé att diskutera någon form av partnerbyten, swing eller flersamhet med. 
    Du menar alltså snarare "jag älskar min partner, men har ändå sex med andra, och det är något hen vet om och inte störs av".

Räknas det som otrohet då - om alla är med på saken? Eller har vi gått OT? Trådens frågeställning utgår nog ifrån förutsättningen att partner först inte känner till sido-sexet, och dessutom inte skulle tycka det var ok.
  • Anonym (W)
    MammAmma skrev 2022-03-09 09:18:57 följande:

Jag tror, till skillnad från vad gängse uppfattning tycks vara, att 'man' absolut kan älska en partner fullt ut, och ändå välja att vara otrogen. Därför att otrohet faktiskt oftast har mer med personliga egenskaper/copingmekanismer/brister hos individen att göra, än med relationen. 

Och om det är så, kan man tro att en sådan person kommer ändra på sitt beteende? "en gång otrogen, alltid otrogen"...

Finns självinsikten?
  • Anonym (W)
    Compartmentalization ska det stavas, för den som vill veta mer. Jag kollade wikipedia-artikeln om ämnet och jag känner mycket väl igen det där efter att ha utsatts för det, på ett så framgångsrikt sätt att till och med jag själv trodde på det.

• Anonym (W)
    Anonym (Conny Lingus) skrev 2022-03-14 16:10:24 följande:

Om min fru hoppar i säng med någon annan så vill jag inte veta det, så länge det är en engångsföreteelse.

Om hon inleder en längre sexuell relation som går på djupet så vill jag att hon skiljer sig från mig, för då trivs hon inte med mig.

Samma gäller omvänt. Och vi har den dealen - Inte fråga, inte berätta.

Ärlighet är överskattat. Alla människor småljuger varenda dag.

Är ni båda två nöjda med det upplägget ska det kanske inte ens kallas otrohet om det är ett engångsknull? Så på sitt sätt är ni ärliga mot varandra, eller hus man nu ska se på det.

Problem uppstår väl först då den ena tycker en sak är ok, men den andre inte gör det.
  • Anonym (W)
    Anonym (Jannica) skrev 2022-03-15 13:24:44 följande:
    Men sluta, ingen av oss lider av det vi har nu. Han får allt han vill ha...jag får nästan allt... utom det sex jag vill ha av honom...
    Får han ärlighet och sanning?

• Anonym (W)
    Anonym (Mizz S) skrev 2022-03-15 13:39:39 följande:

Sex och kärlek är inte samma sak.
    Man kan vara otrogen och hoppas på att partnern aldrig  får veta ,
    jag tror inte att människan är skapt för monogami och sköter man det bra och rätt så kan det även rädda ett förhållande.  

Det är självbedrägeri att resonera som du gör. Du försöker rättfärdiga ditt beteende genom att fantisera ihop argument för att stilla ditt eget samvete.

Tror man inte på monogami så ska man vara ärlig med det, och inte tillämpa poly i smyg bakom ryggen på den man påstår sig älska.

• Anonym (W)
    Seath Martin skrev 2022-03-17 13:24:48 följande:

Frågan handlade väl inte om det är rätt att vara otrogen utan om man kan vara kär i flera på en gång.

det är fel att vara otrogen.

Jag kan vara kär i flera samtidigt, men om jag skulle ha ett sexuellt förhållande med flera, så
    skulle det vara bara en som jag skulle vara riktigt kär i.

Hur vet jag det ? Jag har testat det för många år sedan.

Jag misstänker att många som tror sig kunna skilja på sex och kärlek i själva verket inte alls gör det. Sex med en person ger ofta känslor efterhand - även om det inte alls var tänkt så när man började.

Även om den otrogne "rättfärdigar" (för sig själv) med argument som "jag blir en gladare och trevligare person hemma - alla vinner på det", så innebär nog det ändå att känslorna för maken/makan/sambon tynar samtidigt som känslorna för älskaren/älskarinnan växer till sig.

• Anonym (W)
    Anonym (O) skrev 2022-03-20 01:38:16 följande:
    Han har alla chanser att sätta precis vilka villkor han vill för att vara i en relation. Hon kan ju inte tvinga honom att  stanna.
    Jag skulle säga tvärtom, vill man själv sätta alla regler på egen hand ska man nog inte ingå i en relation.

Och om man själv sätter regler bör man framför allt vara ärlig och öppen om dem, och inte gå bakom ryggen på sin partner.

"Vadå, enligt mina regler får jag knulla andra..."
  • Anonym (W)
    Anonym (Trivselspridare) skrev 2022-03-21 11:28:37 följande:
    Trogna människor och deras tråkiga liv...
    De flesta föredrar en trogen partner, en sådan som du kallar tråkig, än en otrogen partner. Få tycker det är spännande med en otrogen partner. Men om du tycker det är spännande med en otrogen partner så kanske det finns en sådan för dig. Lycka till i sökandet.

• Anonym (W)
    Anonym (Trivselspridare) skrev 2022-03-21 17:08:16 följande:
    Alltid lika förutsägbar. Frågan är, om du nu redan vet vad alla föredrar och hur allt ska vara. Vad gör du då på ett diskussionsforum? Lite gulligt hjälplöst?..Solig
    Försök till härskarteknik baserat på bristande läsförståelse - platt fall. Inte alls gulligt, snarare pinsamt.

(Jag skrev "de flesta", inte "alla".)

• Anonym (W)
    Anonym (Rigida svar) skrev 2022-03-22 14:22:25 följande:

I annonsen skulle det stå att du älskar att tala om för andra vad de känner och tänker och sedan resonera från din egen bild?

Det faktum att du tycker att du kan sätta villkor för andras behov, drifter och känslor efter ditt eget tycke säger mycket om din självbild.

Du kan ju inte ens kontrollera dina egna. 

Jag tycker snarare att det låter som att du anser dig ha rätten att sätta dina egna regler, och dessutom ändra dem då det passar dig.

De flesta vill ha en partner som kan tygla sina tillfälliga nycker och är ärliga nog att göra slut om förhållandet inte anses vara värt att bygga vidare på.

Tillit kräver bådas ärlighet och omtanke. Om du säger till din partner att du inte vill ha villkor för dina behov, drifter och känslor tror jag att din partner kommer känna sig otrygg  i förhållandet.

Om du däremot säger att villkoren för ett förhållande sätts av BÅDA och inte godtyckligt av vad en tycker passar den bäst just nu tror jag att de flesta skulle känna sig tryggare.
  • Anonym (W)
    Anonym (Trivselspridare) skrev 2022-03-22 15:46:00 följande:
    Intagande av försvarsställning direkt, och du försöker märka ord trots att du inte vet innebörden tydligen. Tycker ändå det är gulligt att du fortfarande försöker. Det värmer verkligen Solig
    Ännu ett försök till härskarteknik.
  • Anonym (W)
    Anonym (Rigida svar) skrev 2022-03-22 15:36:17 följande:

Vad har jag skrivit som ger dig den tolkningen? Det blir ju lite märkligt om jag ska argumentera för eller emot din tolkning av det jag skriver och inte det jag menar?

Då blir jag och mina åsikter, hela grunden för diskussionsforum, överflödiga.

Det var så jag tolkade inlägget

www.familjeliv.se/forum/thread/81691353-alskar-man-personen-man-bedrar/1/nick/81712255

• Anonym (W)
    Anonym (Rigida svar) skrev 2022-03-22 20:05:23 följande:

Du citerar mitt eget inlägg för att?

Så var läser du något av följande?:

"Jag tycker snarare att det låter som att du anser dig ha rätten att sätta dina egna regler, och dessutom ändra dem då det passar dig.

De flesta vill ha en partner som kan tygla sina tillfälliga nycker och är ärliga nog att göra slut om förhållandet inte anses vara värt att bygga vidare på.

Tillit kräver bådas ärlighet och omtanke. Om du säger till din partner att du inte vill ha villkor för dina behov, drifter och känslor tror jag att din partner kommer känna sig otrygg  i förhållandet.

Om du däremot säger att villkoren för ett förhållande sätts av BÅDA och inte godtyckligt av vad en tycker passar den bäst just nu tror jag att de flesta skulle känna sig tryggare."

Det var så jag tolkade:

"Man sätter villkor för sig själv. Om man öppet villkorar har den andra parten valet att ta ställning till det. 

Att något är villkorat innebär det inte att man tänker sig att det kommer att förändras eller att man själv ändrar inställning med andra faktorer.

Ett villkor kan vara att man får leva med olika villkor."

När jag nu läser det en gång till inser jag att ordet "inte" i tredje meningen kanske inte är felplacerat?

• Anonym (W)
    linnerle skrev 2022-04-30 18:44:15 följande:

Kärlek och lust är två helt skilda saker. Man kan visst älska sin partner men likaväl njuta helt ohämmat av sex med en annan.

Även om man vet att partnern såras innerligt av det?
  • Anonym (W)
    Anonym (Rigida svar) skrev 2022-05-09 12:46:28 följande:
    Testa att resonera kring trådämnet istället för att vrida diskussionen dit du tycker. Eller kommentera i trådar där dina åsikter hamnar inom topic. 
    Det är ju det h*n gör, diskuterar ämnet. Väldigt on-topic.

Svar på tråden Älskar man personen man bedrar ?