Älskar man personen man bedrar ?
Anonym (Eva) skrev 2022-03-09 09:58:17 följande:
Alla handlingar har inte konsekvenser. Har genom åren haft sex men många gifta personer utan att det lett till några som helst koncekvenser i deras relationer.
Dina handlingar har kanske inte konsekvenser för DIG, men det betyder inte att de inte har konsekvenser. För kvinnorna som blir bedragna har det jävligt stora konsekvenser. De manipuleras att leva i en lögn och slösa bort sitt liv på en partner de förmodligen inte valt att leva med om de vetat.
Det får konsekvenser för dig med iom att du inte inser hur egoistisk du är eftersom du aldrig behöver ta del av konsekvenserna för det du är med att skapa.
Är tillräckligt sund i min mentalitet att våga sätt mig själv i först rummet för att orka vara ett stöd åt andra. Jag lever inte genom min partner utan genom min egen styrka och när jag mår bra rinner det oftast över på min partner.
Att enbart tänka på sig själv och fullkomligen skita i andra är inte sunt på nåt sätt. Det är oftast så människor med grava problem med empati eller narcissism resonerar. Världen kretsar inte kring dig och vad du vill, du delar den med andra.
För övrigt kan jag inte vara otrogen då vi har en helt öppen relation och ibland har vi sekundära relationer.
Har ni ett öppet förhållande så kan du inte vara otrogen genom att ha sex med andra. Men den dealen gäller bara dig och din partner. Ligger du med personer som bedrar sin partner så deltar du i det och allt som drabbar den som blir bedragen har du varit delaktig i.
Nu handlade frågan inte om olika sätt att leva på och olika moraliska värderingar utan om man kan älska en partner även om man går bakom ryggen och har sex med andra och svaret på den frågan är att det kan man självklart göra.
Det kan man säkert, men det som är väldigt säkert är att man inte älskar sin partner nog för att låta bli att riskera att såra och förnedra personen väldigt mycket utan är helt ok med att ta den risken för att få det man vill ha.
Det blir lite som att säga, jag älskar mina barn över allt på jorden, men jag skiter i att ta på dem bilbälte och kör gärna i 120 på hala vägar. Det klingar väldigt falskt, om man säger så...