-
Enligt dig eller enligt honom?Anonym (Jannica) skrev 2022-03-15 14:17:07 följande:Det är inte ok för honom att knulla andra.
-
Ok. Du vill inte veta om det är en engångsgrej på fyllan.Anonym (Conny Lingus) skrev 2022-03-16 17:17:37 följande:Om vi lever ihop i 40 år och hon ligger med någon annan i fyllan, så vill jag inte veta det. Jag vill inte veta, det är min poäng. Du undrar "hur ska du kunna veta", men jag vill ju inte det.
Mitt ex var otrogen, vilket hon berättade flera år senare, när vi hade tuffat vidare, skaffat ett barn till etc. Jag blev ganska knäckt av att få veta det och har svårt att förlåta att hon sa det. Jag tror inte att hon berättade för att hylla den heliga Ärligheten, utan för att mildra sina egna skuldkänslor.
Det man inte vet lider man inte av.
Men om det skulle vara en långvarig relation med någon annan bakom din rygg?
Hade du då inte heller velat veta det så du fick en chans att välja om du ville stanna kvar eller gå vidare och få chans att träffa någon annan?
Bara nyfiken. -
Ok. Ja,det låter ju vettigt.Anonym (Conny Lingus) skrev 2022-03-17 09:47:00 följande:Vi har kommit överens om att i så fall är det något fel på vår relation, och då ska hon berätta och lämna mig. Samma sak omvänt.
-
Fast varför ska enbart du ha den rätten och inte han?Anonym (Jannica) skrev 2022-03-18 23:09:27 följande:Exakt ????
Om sexet är så viktigt för dig så vore det kanske bättre om du gjorde slut och hittade någon som kompletterar dig bättre i sängen.
Det vore i alla fall ärligare. -
Man är två i ett förhållande och båda ska väl ha rätten att sätta de villkor man vil ha i förhållandet.Anonym (O) skrev 2022-03-19 12:37:21 följande:Hon får väl ha vilka villkor hon vill i sitt eget förhållande?
Misstaget du gör är att förutsätta att alla ska tycka att det är något bra att vara ärlig.
Inte bara den ena.
Jag ha bara lite svårt att förstå varför det anses som ok att ljuga för och svika sin partner.
Det gäller ju inte bara otrohet utan även andra saker. -
Det har han ju uppenbarligen inte fått chansen att göra i och med att den jag citerade inte vill att han ska ha samma villkor som henne.Anonym (O) skrev 2022-03-19 13:09:48 följande:Han får också sätta sina villkor.
Alla värderar inte ärlighet som du gör men du skriver som att det är en självklarhet.
Det är inte en självklarhet för mig.
Det är en åsikt jag har att man ska vara ärlig mot varandra.
Lögner och svek sårar ofta mer än otroheten i sig. -
De6 går ju såklart inte att veta.Anonym (O) skrev 2022-03-19 14:07:01 följande:Varför ska han vilja ha exakt samma villkor som henne för en relation?
Och den åsikten delas inte av alla. Men du skrev som att alla skulle hålla med dig om att ärlighet är en självklarhet. ?Det är iallafall ärligare? blir ju inget argument om man skiter i ärlighet.
Men han får ju heller ingen chans att göra det valet.
Nej,jag skrev aldrig att ärlighet är en självklarhet.
Bara att det vore ärligare att ge sin partner samma chans som man gett sig själv. -
Hon skrev att det inte är ok att han knullar andra. Att det bara är hon som får göra det.Anonym (O) skrev 2022-03-19 14:59:09 följande:Har det framgått vad han fått för chanser?
Ja, men då måste man också bry sig om och värdera ärlighet. Gör man inte det så blir dina argument värda noll.
Tycker du det låter som att han har fått en chans att välja?
Det är uppenbart att alla inte värderar ärlighet på samma sätt.
Men jag är knappast ensam om att tycka det är fel att ljuga för sin partner heller. -
Då frågar jag igen. Tycker du det verkar som att han ens har fått en chans att välja när hon skriver rakt och tydligt att det bara är hon som får ligga med andra?Anonym (O) skrev 2022-03-19 15:20:17 följande:Men alla måste inte vilja ha lika villkor som sin partner. Varför anser du dig ha tolkningsföreträde vad han skulle välja?
Det är hela min poäng som du just bekräftade. Du utgår ifrån att andra ska värdera ärlighet lika mycket som du.
Återigen,jag jag utgår inte från att andra ska värdera ärlighet på samma sätt som mig.
Jag skrev dessutom att jag inser att det inte är så.
Det är bara min åsikt att jag tycker man ska vara ärlig mot sin partner.
Och den måste jag få ha likaväl som att du får ha din. -
Jag frågade bara om du tycker att det verkar så.Anonym (O) skrev 2022-03-20 11:43:32 följande:Jag vet inte vad det verkar som, är det någon idé att gissa när vi ändå inte vet svaret så länge hon inte förtydligar den detaljen?
Jag har aldrig skrivit att du inte får ha din åsikt, men du skriver på ett sätt som att ärlighet är vad som alltid ska värderas högt, av alla. Annars hade du inte använt det som ett argument.
Men eftersom du inte verkar kunna svara på det så är det väl ingen idé att fortsätta den diskussionen.
Det har jag aldrig skrivit.
Jag skrev att det var min åsikt att man ska vara ärlig mot sin partner.
Inte att jag anser att alla ska värdera ärlighet på samma sätt som jag.
Det blir svårt att försöka diskutera när du läser in saker jag aldrig har skrivit och tillskriver mig åsikter jag inte har. -
Men om förhållandet är bra i övrigt och han är nöjd med sexlivet så kanske han inte ser någon anledning att lämna.Anonym (O) skrev 2022-03-20 01:38:16 följande:Han har alla chanser att sätta precis vilka villkor han vill för att vara i en relation. Hon kan ju inte tvinga honom att stanna.
Framförallt inte när han inte vet att hans partner ligger med andra bakom hans rygg.
Visste han det så hade han kanske sett annorlunda på saken. -
Det framgår inte heller om han har fått valet att själv få sätta sina villkor.Anonym (O) skrev 2022-03-20 12:17:55 följande:
Vad tänker du att det spelar för roll vad jag tycker det verkar som? Det verkar inte som någonting för det har inte framkommit, så varför tog du ens upp det? Hur är det relevant?
Om du hade ansett att inte alla ska eller bör värdera ärlighet, så hade du ingen anledning att argumentera: det är iallafall ärligare.
Ett sånt argument blir ju värdelöst att använda om du hade trott att alla som läser inte bryr sig om ärlighet.
Så du kan ju heller inte förutsätta att han har fått det.
Du verkar tycka att det är helt ok att bara den ena i förhållandet ska få diktera villkoren för båda.
Det sista stycket är ingen idé att diskutera vidare om då du bara gör dina egna tolkningar av det jag skriver.
Då blir det svårt att besvara. -
Så kan det absolut vara.Anonym (O) skrev 2022-03-20 12:21:16 följande:
Om han inte ser någon anledning att lämna så är det hans val. Vilket du inte vet, han kanske gjorde slut igår.
Han kanske också vet eller har sina aningar men ändå välj att stanna? Lönlöst att du spekulerar
Men hur vanligt är det egentligen att den som är otrogen berättar det för sin partner? -
Jag tog upp det eftersom du verkade anse att det är helt i sin ordning att bara den ena parten i ett förhållande får bestämma villkoren för båda.Anonym (O) skrev 2022-03-20 14:04:43 följande:
Och eftersom det inte framgår så var det meningslöst att du ens tog upp det.
Det är fullt rimlig att anta att en person som trodde att den stora läsarskaran inte brydde sig ett dugg om ärlighet, aldrig skulle använda sig av argumentet: Det är iallafall ärligare.
En person som däremot förutsätter att de flesta värderar ärlighet skulle absolut kunna trycka på något sådant.
Men ok. Vi kan lägga ner det.
Jag hoppas i alla fall att de flesta värderar ärlighet i sina förhållanden.
Men uppenbart så gör ju inte de som är otrogna det.
Då hoppas jag at du är med på hur jag tänker. -
Ja,så kan det absolut vara.Anonym (O) skrev 2022-03-20 14:06:13 följande:Jag har ingen statistik på hur vanligt det är, men han kan ju ändå ha sina misstankar men ändå vilja stanna, och kanske också inte vilja veta.
Men det är också många som inte hade velat stanna om de hade fått veta att deras partner är otrogen. -
Ja,det är inte alla som vill veta. Det har jag också sett.Anonym (O) skrev 2022-03-20 17:56:10 följande:Och tydligen vad jag läst på forumet så blir en del bittra och sura att partnern berättade för de ville hellre leva lyckligt ovetande. Så det är inte alltid självklart att säga sanningen är det bästa. Många gör det av själviska skäl med för de vill slippa stå ut med sitt dåliga samvetet.
-
Men det handlar väl inte om att sätta villkor för andras behov utan om att sätta villkor för förhållandet.Anonym (Rigida svar) skrev 2022-03-22 14:22:25 följande:
I annonsen skulle det stå att du älskar att tala om för andra vad de känner och tänker och sedan resonera från din egen bild?
Det faktum att du tycker att du kan sätta villkor för andras behov, drifter och känslor efter ditt eget tycke säger mycket om din självbild.
Du kan ju inte ens kontrollera dina egna.
Vill man leva i ett förhållande men ha villkor som passar ens egna behov så kanske ett öppet förhållande är att föredra? -
Men om man ska leva efter sina egna villkor utan att ta hänsyn till andra så kanske man inte ska leva i ett förhållande överhuvudtaget.Anonym (Rigida svar) skrev 2022-03-22 18:15:06 följande:
Villkor du ställer är ju för att du ska må bra.
Att hävda att någon annan är självisk för att de inte lever upp till dina egoistiska villkor är ett felslut. Att anse att någon ska hänsyn till dig före sig själv blir ju en egoistisk paradox, det betyder ju samtidigt att du sätter dina behov framför den andres.
-
Jag tror säkert man kan älska den man bedrar. Men jag tror inte att man respekterar personen.