Inlägg från: MammAmma |Visa alla inlägg
  • MammAmma

Älskar man personen man bedrar ?

Jag tror, till skillnad från vad gängse uppfattning tycks vara, att 'man' absolut kan älska en partner fullt ut, och ändå välja att vara otrogen. Därför att otrohet faktiskt oftast har mer med personliga egenskaper/copingmekanismer/brister hos individen att göra, än med relationen. 

• MammAmma
    Anonym (W) skrev 2022-03-09 09:41:20 följande:
    Och om det är så, kan man tro att en sådan person kommer ändra på sitt beteende? "en gång otrogen, alltid otrogen"...

Finns självinsikten?
    Det beror ju på om personen faktiskt tycker att den gör något fel, har självinsikt och hyser en önskan om att förändra sig.

De flesta som per definition är otrogna - dvs inte de som är etiskt icke-monogama eller de med andra överenskommelser angående sexuell och emotionell exklusivitet - är ju det för att de helt enkelt anser sig vara berättigade till sex utanför relationen.

Samt genom diverse försvarsmekanismer intalar och inbillar de sig olika anledningar till varför just de kan känna sig fria till att ta sig den rätten. S.k compertmalization är ju den främsta mekanismen som tillåter en person att leva med sig själv medan den sviker sin partner. Förplanerad och vanemässig otrohet inkluderar ofta även ett sorts förtalande av partnern (både för sig själv och de som vet om otroheten) i form av förstorande - och i många fall rentav påhittade - av upplevda brister i partnerns person.

Blir mycket hjärnakrobatik ang. logik för att personen ska kunna rationalisera för sig själv varför den har rätt att gå bakom ryggen på sin partner.
    Alla, utom möjligtvis de som bara varit otrogna vid ett enda isolerat tillfälle utan förplaner, behöver massor med terapi för att komma till självinsikt och kunna förändra detta bristfälliga mönster av tankeakrobatik.

Så ja, tyvärr stämmer ju "en gång otrogen..." allt som oftast. I synnerhet om personen inte blir ertappad och får smaka på riktiga konsekvenser av sitt handlande.

Detta är varför jag varit singel i över 7 år, har ingen önskan om att ta risken med att hamna med en sådan människa igen. 
  • MammAmma
    Anonym (W) skrev 2022-03-09 11:37:09 följande:
    Compartmentalization ska det stavas, för den som vill veta mer. Jag kollade wikipedia-artikeln om ämnet och jag känner mycket väl igen det där efter att ha utsatts för det, på ett så framgångsrikt sätt att till och med jag själv trodde på det.
    Yes, var lite lat med rättstavningen där xD
  • MammAmma
    Anonym (O) skrev 2022-03-21 16:26:36 följande:
    Personen är mycket intresserad av alla trådar om otrohet och alltid med en otrevlig, arrogant och inskränkt attityd.
    Kettle, meet pot Drömmer
  • MammAmma
    Anonym (O) skrev 2022-03-21 16:46:56 följande:
    Jag hittar åtminstone inte på en massa om vad andra i tråden tycker och resonerar och att de är otrogna själva dessutom. Inte anser jag mig vara allenarådande över rätt och fel heller.
    Det är just vad du gör. Så ännu en gång, meet pot. 
  • MammAmma
    Anonym (Nusse) skrev 2022-03-21 16:53:50 följande:

Har bestämt mig för att inte såra min fru med otrohet.
    Men jag ärvälfigt förtjust i en kollega också ( betydligt  yngre - originellt nog) Jag vill hellet inte skada vår vänskap genom att avslöja min sexuella besatthet  av henne. Det är troligen inte ömsesidigt. Det är ju lätt att ta ett trevligt och glatt bemötande som signaler för sex.
    Trots allt längtsr jag att få berätta för henne. Det är en konstig drift att man vill vara totalt ärligt gentemot den andra kvinnan?

Ja, man får väl anse att det är lite konstigt att känna mer lojalitet gentemot en kollega än ens fru. 
Svar på tråden Älskar man personen man bedrar ?