• Anonym (Trött)

Dags för förändring

Jag tänker separera ifrån min sambo. Vad har jag egentligen för rättigheter? 

Hen har betalt de mesta inom renovering och var även den som köpte huset, jag står inte med på något lån då min inkomst var för liten då. Huset är köpt för oss båda att bo i då vi redan var sambo innan. 

Kan jag kräva några pengar? Vad skulle vara rimligt? huset är värderat till en bit över miljonen. 

• Svar på tråden Dags för förändring
  • Anonym (Trött)

Har gjort de, men jag känner mig fruktansvärt elak om ja skulle kräva hälften. 

• Anonym (E)

Hur länge har ni varit ett par? Fem år brukar vara riktmärke för att få ut alla sina rättigheter, och i det läget har du rätt till halva värdet av huset. Inte taxeringsvärde utan marknadsvärde alltså, vilket brukar vara en tredjedel mer mellan tummen och pekfingret. Du har rätt till halva bohaget av det ni köpt tillsammans. Du har inte rätt till bilar som står i sambons namn däremot, det räknas som enskild egendom. Lånet står ju på honom och jag minns inte exakt där men det kan vara så att det som är kvar av lånet räknas bort från husets värde innan man ser vad du ska ha av det.

För att få ut det du har rätt till ska du begära bodelning.

• Anonym (AF)

Om din sambo betalt det mesta för huset och renoveringar så undrar jag vad du vill ha betalt för?

• Anonym (Trött)
    Anonym (AF) skrev 2022-03-07 20:39:03 följande:

Om din sambo betalt det mesta för huset och renoveringar så undrar jag vad du vill ha betalt för?

Jag har ju betalt en del av renoveringen plus stått för all matkostnader och så. Klassisk ?kvinnofälla? som de brukar kallas. 
  • Anonym (Lasse-Maja)

hur länge har ni varit tillsammans? 

Om du betalat all mat så är det exempelvis 420 000 kr om ni spenderar 7000 kr i månaden och varit tillsammans 5 år (jag har ingen aning om hur länge ni varit ihop eller vad er månadskostnad för mat är). 

Om huset då nu är värt 1 miljon så är 500 000 kr inte mycket begärt med tanke på att du även lagt in för renoveringar? 

• Anonym (Del)
    Anonym (Trött) skrev 2022-03-07 20:41:19 följande:
    Jag har ju betalt en del av renoveringen plus stått för all matkostnader och så. Klassisk ?kvinnofälla? som de brukar kallas. 

Du ska ba din rättvisa del i det hela men använd inte den typiska kvinnofällan som ursäkt för att du har tagit dig vatten över huvudet. 

Kolla med en jurist/advokat. 

du kan ställa en fråga på ex lawline.se och kolla vad du ev har rätt till. 

• Sockerikaffet

Eftersom ni köpte huset för gemensamt bruk så har du rätt till det, oavsett vem som har betalat för olika saker.

Om han ska köpa ut dig så är det hälften av husets efter att ni dragit av för ev lån och ev vinstskatt (eller den summa som ni båda är överens om).

• Anonym (Yxan)
    Anonym (Trött) skrev 2022-03-07 20:08:06 följande:
    Dags för förändring

Jag tänker separera ifrån min sambo. Vad har jag egentligen för rättigheter? 

Hen har betalt de mesta inom renovering och var även den som köpte huset, jag står inte med på något lån då min inkomst var för liten då. Huset är köpt för oss båda att bo i då vi redan var sambo innan. 

Kan jag kräva några pengar? Vad skulle vara rimligt? huset är värderat till en bit över miljonen. 

Du har inte betalt ett skit på kåken, inga större reparationer och nu skall du ha hälften. Skärp dig människa. 

Det rimliga är att du tar det som är ditt, och bara ditt, samt delar lika på det ni faktiskt köpt tillsammans. Har han betalat det så är det hans. Har du betalat det är det ditt. Har ni köpt det tillsammans (betalat lika mycket) så köper någon av er ut den andra.

Människor som tror sig har rätt, bara för att man bott gratis förtjänar sämre boende än en uteliggare.
Svar på tråden Dags för förändring