• Anonym (Anonym)

Hur gör ni tjejer för att kåta upp er för er partner?

Hej!
    Jag har varit tillsammans med min man i 6 år nu och vårat sexliv har börjat sina. Jag tror att det är mitt fel. Jag kände att jag hade tappat lusten. Inte på honom, men allmänt. Vi pratade om det och han försökte krydda till det och uppmuntra mig och förföra mig, men ingenting hjälpte. Jag tror jag blev stressad av det så att det blev mer press och sämre resultat. I alla fall så slutade det med att vårt sexliv blev mer på rutin och automatik, jag tyckte synd om honom så jag gjorde det mer som en syssla. Inte som något obehagligt, men något som måste göras, som att diska disken. Det känns otroligt sorgligt och tråkigt, även om vi har det bra tillsammans. Vi har haft några speciella goda stunder då och då ibland, men nu har jag haft lugnare period i livet och haft tid att tänka. Jag vill inte ha det såhär längre. Jag vill att det ska vara passionerat och lustfyllt. 

Jag har försökt med att titta på porr och läsa sexnoveller, men det hjälper inte, och han gillar inte sexting. Så jag provade något nytt istället. Jag gav mig själv tid och förberedde mig, för jag vill verkligen, det är bara det att det känns som min kropp har somnat och inte är med på noterna. Så när han var på jobbet så passade jag på hemma att ta på mig själv och kåta upp mig riktigt ordentligt, så att jag skulle vara redo när han kom hem. Det blev verkligen riktigt lyckat, och jag tror det beror på mig, mitt sinne. Jag behöver tid att göra mig redo och kåta upp mig ordentligt innan. I alla fall, dagen efter kände jag, med förtjusning, att jag faktiskt ville ha mer, jag var inte nöjd än (inte vanligt för mig, det brukar gå över snabbt). Men vad händer? Jo, jag blir diskret ratad (han kramar om mig, vänder sig  bort och tar upp telefonen istället). Det har aldrig hänt förut och jag är inte van vid den känslan. Han brukar alltid vilja, inte för att han tjatar, men jag märker det ju, och får dåligt samvete eftersom inte jag vill. Jag tror att det är mitt fel, jag  är rädd att hans lust också börjar somna, som min gjort. 
    Jag är i ala fall glad att mitt knep mitt knep fungerade och hoppas kunna använda det i framtiden. Kanske smita in på toa och röra mig själv för att kåta upp mig under dagen medan han är hemma också men utan att det blir för uppenbart, utan att han märker något, som ett spännande spel. Inte vara borta för länge. Det är något jag kan tipsa om. Så får jag väl vänta tills han vill igen, och då ska han få! Förhoppningsvis blir det lika lyckat igen och något positivt, så vårt sexliv får fart igen. 
    Är det någon annan som känner igen sig i detta? Vad gör ni för att kåta upp er själva och krydda till det tjejer?
  • Svar på tråden Hur gör ni tjejer för att kåta upp er för er partner?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Lina) skrev 2022-03-06 14:20:54 följande:

Jag tycker att båda två har ett ansvar att hålla sin sexlust vid liv i en lång relation. Det gäller både män och kvinnor. Sexlusten kan ju somna av helt av vardag, slentrian, tjafs, sömnbrist, småbarn, stress på jobbet. Och att hålla sin egna personliga sexlust vid liv handlar inte alltid om att gå till sin partner och förvänta sig att han eller hon ska väcka den. Det handlar mer om att komma i kontakt med sin egen sexuella varelse enligt mig. Låter kanske flummigt. Men jag brukar försöka hålla min egen sexlust vid liv för min egen skull, för att jag gillar sex, njuter av det, mår bra av det, är nyfiken. Jag läser om sex (här bland annat), skriver om sex med andra, onanerar, kollar på porr ibland. Jag köper sexiga underkläder, klär upp mig och sätter på mig läppstift och njuter av att män kollar in mig. Jag tar hand om min kropp, tränar, gör saker som kroppen mår bra av. Tex tar ett varmt bad eller bastar, går en promenad i skogen, träffar vänner etc. Jag introducerar nya saker i sängen. Jag köper massageolja och sexleksaker. Allt hör ihop. Om du kan väcka kontakten med dig själv och din sexuella varelse gång på gång så behöver du aldrig förlita sig enbart på din partner. Dessutom blir det ett mycket roligare sexliv. 

Bästa inlägget ever. Dels att båda har ansvar för ett lyckligt samliv och sexliv, inte bara ena parten. Och dels att det är viktigt att njuta av sig själv, av att vara i sin kropp, av att vara en sexuell varelse. 

Use it or loose it.

(Det där om att det är mannens ansvar att uppvakta och kvinnan bara ska ta emot, det känns väldigt 1950-tal.)
  • Anonym (Korrekt)
    Anonym (Kanske narcissistiskt?) skrev 2022-03-06 17:40:50 följande:
    Var det där riktat till mig? 
    Bara ett konstaterande vad många kvinnor skriver.
  • Anonym (Jag)

Jag har aldrig tänkt att jag måste kåta upp mig inför min partner, tänker att det är något vi gör tillsammans, som vid förspel till exempel. Blir jag inte kåt kör vi bara en snabbis där han kommer eller att jag fejkar och han kommer strax därefter. 

• Anonym (Tröttsam kamp)

Hela debatten kring sex och konstruerade regelbundna sexliv är så förlegat och kompulsivt.

VARFÖR ska man hålla liv i saker och anstränga ihjäl sig för att uppehålla saker som inte kommer naturligt. Har ni frågat er detta?

Sexlust kommer naturligt för vissa och inte för andra. Sexlust varierar också över tid. Behov förändras och känslor för en person förändras vilket innebär att även attraktionen och lusten för sex förändras. Men istället för att acceptera detta fastnar människor i kompulsiva destruktiva förhållanden och situationer kring sex och tvingar sig själv att vara sexuella, sexiga, ombytliga, spännande. När de i själva verket kanske bara vill slippa, vara sig själv, fortsätta med vad de alltid gjort.

Kärlek har blivit som en jävla transaktion, en tvångströja där människor förminskats till robotar som alltid är redo. Man förhandlar och betalar med sex och alldeles för ofta, gör övergrepp på sig själv!

För att duga, vara värd att älska, förtjäna någons omtanke och vänskap.

Kanske detta är ett sidospår, men en viktig diskussion som alltför sällan förs. Istället hålls debatten kring hur många ggr veckan man måste ha sex för att en det ska kunna räknas som en god relation. Vilka leksaker man ska introducera, vilka underkläder man ska fresta lilla mannen med för att han ska vilja vara kvar och inte byta ut en mot en yngre sexigare, villigare upplaga osv.

Önskar att folk vågade vägra sex och sluta lägga energi på detta nedbrytande och deprimerande projekt (läs bara trådarna härinne om alla, oftast missbelåtna män).

Sex är för många något som har med förälskelse att göra, något som falnar och blir ganska ointressant av vardagens tristesser och tvång. Något de kanske endast vill ha i speciella stunder några ggr om året som ett uttryck för kärlek och fysisk stimulans. Sex förtjänar att inte bli uttjatat och förstört genom ständigt tvångsförnyelse.

Om ni inte tänder på varandra TS. LÅT BLI ATT HA SEX, så kommer säkert lusten tillbaks lite då och då, eller aldrig.

• RuneBert
    Anonym (Tröttsam kamp) skrev 2022-03-08 14:09:46 följande:

Hela debatten kring sex och konstruerade regelbundna sexliv är så förlegat och kompulsivt.

VARFÖR ska man hålla liv i saker och anstränga ihjäl sig för att uppehålla saker som inte kommer naturligt. Har ni frågat er detta?

Sexlust kommer naturligt för vissa och inte för andra. Sexlust varierar också över tid. Behov förändras och känslor för en person förändras vilket innebär att även attraktionen och lusten för sex förändras. Men istället för att acceptera detta fastnar människor i kompulsiva destruktiva förhållanden och situationer kring sex och tvingar sig själv att vara sexuella, sexiga, ombytliga, spännande. När de i själva verket kanske bara vill slippa, vara sig själv, fortsätta med vad de alltid gjort.

Kärlek har blivit som en jävla transaktion, en tvångströja där människor förminskats till robotar som alltid är redo. Man förhandlar och betalar med sex och alldeles för ofta, gör övergrepp på sig själv!

För att duga, vara värd att älska, förtjäna någons omtanke och vänskap.

Kanske detta är ett sidospår, men en viktig diskussion som alltför sällan förs. Istället hålls debatten kring hur många ggr veckan man måste ha sex för att en det ska kunna räknas som en god relation. Vilka leksaker man ska introducera, vilka underkläder man ska fresta lilla mannen med för att han ska vilja vara kvar och inte byta ut en mot en yngre sexigare, villigare upplaga osv.

Önskar att folk vågade vägra sex och sluta lägga energi på detta nedbrytande och deprimerande projekt (läs bara trådarna härinne om alla, oftast missbelåtna män).

Sex är för många något som har med förälskelse att göra, något som falnar och blir ganska ointressant av vardagens tristesser och tvång. Något de kanske endast vill ha i speciella stunder några ggr om året som ett uttryck för kärlek och fysisk stimulans. Sex förtjänar att inte bli uttjatat och förstört genom ständigt tvångsförnyelse.

Om ni inte tänder på varandra TS. LÅT BLI ATT HA SEX, så kommer säkert lusten tillbaks lite då och då, eller aldrig.

Oj - härlig energi och aptit på livet!
  • Anonym (Korrekt)

Sexlust kommer naturligt för vissa och inte för andra. 

Ja, om en man tänder på en ung kvinna, och det känns naturligt att han blir kåt på henne, då är det onaturligt.
    Och fel, äckligt.
  • Anonym (Tröttsam kamp)
    RuneBert skrev 2022-03-08 14:13:15 följande:
    Oj - härlig energi och aptit på livet!
    Har väldigt stor aptit på livet och att följa viljans lag. Tvång och missnöje lämnar jag till de behövande:)
  • Anonym (man 47)

Hej TS!

Bra fråga du tar upp på ett bra sätt.
    känner igen läget att hamna i en ond cirkel där det blir sällan och man hamnar i otakt. för oss är det svårt att prata om sexet utan det blir en slags ordlös kommunikation. kanske låter konstigt särskilt om man läser trådar här i forum men så funkar det hos oss.
    vi är också olika så att hon är nöjd ganska länge när vi har haft sex. det kan gå 3-4 veckor eller mer. när tiden går så slutar jag hoppas att det kan vara läge, sköter mig själv 'på egen hand' och det funkar fast lite tråkigt. sen vet jag att det inte är aktuellt om vi precis legat. då kan man se fram emot närmare en månad till nästa gång eller längre om det kommer något emellan.

hade du varit min fru så skulle jag varit helt bortkopplad från idén om sex kvällen efter vi låg. det är så osannolikt att jag inte vill hoppas och bli besviken. jag tror på det många säger och skriver att man behöver hålla en viss frekvens för kroppen inte ska 'somna till' emellan gångerna. tyvärr har vi lite liknande problem som du beskriver. det funkar allra bäst när någon börjar tidigt att antyda om att det kanske är läge ikväll, imorgon eller till helgen etc. bäst har det varit för oss när vi reser och bor på hotell. då är det nästan underförstått att vi ska passa på.

• RuneBert
    Anonym (Tröttsam kamp) skrev 2022-03-08 14:31:18 följande:
    Har väldigt stor aptit på livet och att följa viljans lag. Tvång och missnöje lämnar jag till de behövande:)
    Du får helt enkelt göra din grej då
  • Anonym (Lina)

Till Tröttsam kamp: man vårdar sin sexualitet och sitt sexliv av samma orsak som att man tar hand om sina relationer, sitt sociala liv, man försöker ta hand om sin hälsa så att man lever länge, man försöker få intellektuell stimulans för att man är nyfiken. Av egenintresse helt enkelt. För att ha ett bra och härligt och lyckligt liv. Om man är HELT ointresserad av sex i alla dess former så kan man ju strunta i den biten. Men Ts frågade ju om råd för att hon vill väcka sin sexlust. 

• KimLinnefeldt

Sex förtjänar att inte bli uttjatat och förstört genom ständigt tvångsförnyelse.

Det låter enkelt. Om det handlade om en enda person så skulle det där vara en bra lösning: Om du inte gillar det så låt bli.

Men nu gäller det två personer som försöker göra varandra lyckliga. Rådet till den minst intresserade att lägga ner det där med sex blir ju ganska grymt mot den andra parten.

Dessutom tror jag inte riktigt på att låta dagsformen avgöra. Att ha sex när lusten råkar infinna sig. Man måste nog bädda för det, ge det tid och intresse. Annars klingar lusten av. Om det bara gör det hos den ena så blir det obalans.
Svar på tråden Hur gör ni tjejer för att kåta upp er för er partner?