Inlägg från: Anonym (abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (abc)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Du skojar! Och låt oss skoja lite vidare. Mm, om alla gjorde så. Inte gå till något jävla företag för att knega åt dem för att de skall kunna producera och kränga sitt skit som ingen behöver. Sitta och fundera ut hur en kan skapa dem bästa reklamen att få folk att tro att de behöver en den ena och en den andra skiten. Eller som ingenjör räkna hit och dit på hur något skall hålla en viss tid för att du som konsument snart därefter skall köpa nytt. Beräkna hållbarhet till exakt ett år efter att garantin har gått ut. Hur kan man få potatispulvret att väga mer utan att behöva tillsätta någon potatis. Genom att spruta in vatten så kan vi "möra köttet". Eller för den delen hur skall vi få våra kanonkulor att träffa bättre. Nja, jag håller nog med. Varför accepterar vi detta skiten och släpar oss till arbetet 7 - 16 varje dag. För vem skull?

Det är ok. om alla satte sig på tvären gentemot detta så skulle vi snart behöva gå och göra någonting. Odla mat, ta hand om varandra, fostra våra barn, men egentligen inte så mycket mer.

Sedan av nyfikenhet och med hopp om framtiden skulle vi bedriva en del forskning också. Men detta skulle vara kul och inte att "gå till jobbet". Måla tavlor, skriva böcker eller nått.

• Anonym (abc)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 18:46:05 följande:
    Ja, det är ju lite så jag tänker. Svaret på din fråga är väl för att de rika ska bli rikare och de fattiga ska bli fattigare. Om alla bara ordnade sitt, om ens det, fixade hus och bo i och grödor att äta. Då hade vi inte haft några miljardärer och andra som sliter i sitt anletes svett. Jag är inte så intresserad av att jobba mellan 8-17. Jag vill hellre vara fri att göra vad jag vill om dagarna. Kan ta ett bidrag, medborgarlön eller vad våra politiker än vill kalla det, men jag är inte så intresserad av något låtsasjobb eller annat hitte-på skit som Arbetsförmedlingen fått i uppdrag att prångla ut. Jag vill kort sagt inte jobba. Jag vill bara leva. 
    Det tycks onekligen så att vi arbetar för att de rika bli rikare samtidigt att de riktigt fattiga får det något bättre. Och det kan ju vara bra. Men samtidigt verkar det ju som att resurserna sinar och vi skräpar ned alltför mycket. Genom vår strävan att få det bättre. Vi borde tagga ned denna ned denna strävan efter materiellt skit och ställa oss mot idealet att den som har mest saker då den dör vinner. Nej, jag vill inte heller knega 7 - 16 för någon annans skull, eller för skit jag egentligen inte behöver. Så, hej kompis!
  • Anonym (abc)
    Anonym (w) skrev 2022-03-04 19:01:32 följande:
    Garanterat. Inte förvånad över alla svar men snacka om onödig tidsfördrivelse.
    Det är väl värt att fundera lite runt livsbetingelser för oss alla idag?
  • Anonym (abc)
    AndreaBD skrev 2022-03-04 19:20:20 följande:
    Och de betalar också pengar till folk som sparar. Du har missförstått något där. Banker har inte en massa pengar utan de förvaltar andras pengar. Dvs pengarna är inte bankens. 
    Jag tror att vi har stött på varandra förut. Jodå, bankerna skapar pengar ut tomma intet genom att skapa kredit. De knappar bara in en etta och ett par nollor som du sedan kan se som saldo på ditt konto. Ingenting annat. Inte en arme av pensionärer som har sparat mynt i madrassen och som du sedan får tillgång till. Inga hårt slitande arbetare som sätter in pengarna på sparkonton. Vad tror du att börsen består av? Guldtänder från andra världskrigets mördade judar? Bara påhitte pengar som vi lägger vår tro och och hopp om framtiden till.

Varken du eller jag, eller någon annat här är betrodd att sätta ett par nollor framför. Vi kan möjligen köpa en tomt, men varken ett område, stad eller land. Men var så säker det finns de som kan.

Låt oss bara få arbeta vidare vi vårt anletes svett! Jobba på.

• Anonym (abc)

Fredag idag, lördag imorgon och sedan söndag. Sista dagen innan måndagen. Sedan är det bara att återgå. Fram till pension.

Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar