Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 15:54:24 följande:
    Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Så här ligger det till. Jag pallar inte att arbeta. Det är värdelöst att jobba, för jag blir så himla trött av det. Stiga upp kl 7 på morgonen, sätta sig på en jävla buss för att åka till något skitjobb. Sedan komma hem sent och inte orka göra något. Jag trivs bättre av att vara fri på dagarna och göra vad jag vill. Vara ute i friska luften och få solljus. Men det viktigaste av allt är att man kan disponera dagarna som man vill. Göra precis bara det som faller mig in. 

Har haft lite jobb tidigare som jag sagt upp mig ifrån, för jag pallar fan inte med det. Har haft a-kassa lite till och från, men har nu blivit utförsäkrad. 

Nu till det tråkiga. Socialen i kommunen där jag bor kräver att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande och de försöker tvinga mig till att söka en massa skitjobb jag inte vill ha. Jag är inte intresserad av det. Jag vill bara ha pengar så jag klarar mig så jag slipper jobba, för det ger mig inget i livet. 

Hur ska man göra då? Har de tänkt att jag ska svälta ihjäl heller? 
    Någon fler som varit i en liknande situation?

Vem ska stå för de pengarna då?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:00:33 följande:
    Det kan väl samhället och bankerna göra? Finns hur mycket pengar som helst där. De kan dela med sig. 
    troll.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:10:53 följande:
    Bankerna gör ju "egna pengar" genom att ge ut räntebärande skulder. Går ingen större nöd på dem, men du kanske tycker det är okej?
    Tycker du det vore okej om alla gjorde som du vill? Vem ska odla maten? Tillverka varorna? Fixa elen? Hålla gatorna kör/gåbara? Hålla sjukvården igång? Laga din vattenkran när den pajar? Laga din bil? Köra din buss?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:18:26 följande:
    Jag tror det finns sådana som gillar att arbeta, men vi som inte gör det borde få låta bli. 
    Absolut. Men ni kan inte räkna med att få pengar.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:27:04 följande:
    Men, om man inte känner att man får ut något av att jobba då?
    Antingen lär du dig sköta ett jordbruk som du kan gå runt på helt.

Eller så gifter du dig rikt.

Eller så inser du att för att leva i samhället så behöver du bidra.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:44:16 följande:
    Jag orkar inte. Bidrar jag mer om jag gifter mig rik? Trivs bäst ensam.
    Tja. Tråkigt för dig. Men det är lite de valen du har. Ställ dig utanför samhället och klara dig själv. Delta i samhället och jobba för pengar till mat, boende och vad du vill ha hjälp med. Eller gift dig rikt så någon annan person som är med i samhället betalar för dig.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (abc) skrev 2022-03-04 18:39:53 följande:

Du skojar! Och låt oss skoja lite vidare. Mm, om alla gjorde så. Inte gå till något jävla företag för att knega åt dem för att de skall kunna producera och kränga sitt skit som ingen behöver. Sitta och fundera ut hur en kan skapa dem bästa reklamen att få folk att tro att de behöver en den ena och en den andra skiten. Eller som ingenjör räkna hit och dit på hur något skall hålla en viss tid för att du som konsument snart därefter skall köpa nytt. Beräkna hållbarhet till exakt ett år efter att garantin har gått ut. Hur kan man få potatispulvret att väga mer utan att behöva tillsätta någon potatis. Genom att spruta in vatten så kan vi "möra köttet". Eller för den delen hur skall vi få våra kanonkulor att träffa bättre. Nja, jag håller nog med. Varför accepterar vi detta skiten och släpar oss till arbetet 7 - 16 varje dag. För vem skull?

Det är ok. om alla satte sig på tvären gentemot detta så skulle vi snart behöva gå och göra någonting. Odla mat, ta hand om varandra, fostra våra barn, men egentligen inte så mycket mer.

Sedan av nyfikenhet och med hopp om framtiden skulle vi bedriva en del forskning också. Men detta skulle vara kul och inte att "gå till jobbet". Måla tavlor, skriva böcker eller nått.

Vem ska vara läkare? Tandläkare? Bygga bilar, cyklar, vägar? Sköta tåg?

Det du eftersträvar är ju i princip så som Amishfolket lever.  Är det samhället du vill ha? Rätt mycket jobb där dock.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 18:46:05 följande:
    Ja, det är ju lite så jag tänker. Svaret på din fråga är väl för att de rika ska bli rikare och de fattiga ska bli fattigare. Om alla bara ordnade sitt, om ens det, fixade hus och bo i och grödor att äta. Då hade vi inte haft några miljardärer och andra som sliter i sitt anletes svett. Jag är inte så intresserad av att jobba mellan 8-17. Jag vill hellre vara fri att göra vad jag vill om dagarna. Kan ta ett bidrag, medborgarlön eller vad våra politiker än vill kalla det, men jag är inte så intresserad av något låtsasjobb eller annat hitte-på skit som Arbetsförmedlingen fått i uppdrag att prångla ut. Jag vill kort sagt inte jobba. Jag vill bara leva. 
    Vem ska ?fixa hus?? Kan du bygga ett hus från grunden själv med verktyg du byggt själv om det du har bara är sten och en skog?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-06 09:31:05 följande:
    Kan du ge exempel på utbildningar och yrken som man kan jobba som ?egen? med? Alltså direkt efter. Har inga bra idéer själv :( Vore till stor hjälp...
    Alla hantverksyrken?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-06 09:31:05 följande:
    Kan du ge exempel på utbildningar och yrken som man kan jobba som ?egen? med? Alltså direkt efter. Har inga bra idéer själv :( Vore till stor hjälp...
    Revisor? Arborist? Landskapsarkitekt? Jurist kanske? Massör? Naprapat/Fysio? 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-06 16:24:16 följande:

Kanske, revisor skulle säkert funka, lång utbildning dock men det kan det kanske vara värt. Hur gammal tänker du att man max bör vara för att satsa och hoppa på något sånt?

Har svårt med folk och tar mycket kraft av mig att bemöta människor men massör kanske går ändå för folk ligger väl tysta mesta av tiden? 

Sen behöver man ju kanske alltid ragga kunder på ett eller annat sätt i allt du föreslår

det är svårt att veta vad man ska satsa på

jag är intresserad av allt möjligt och tycker jag har lätt att lära mig och jobbar gärna men det är människorna som är problemet inte själva jobbet, så därför det aldrig verkar funka för mig

kanske får göra en egen tråd istället för att kapa den här

Arborist träffar du ju inte så mkt folk tänker jag.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-08 13:17:58 följande:
    Jag kan inte arbeta eftersom jag saknar motivation. Därigenom står jag inte till arbetsmarknadens förfogande. Inte snylta på skattebetalarna säger du. Jobbar du som sosskärring är det väl precis det du själv gör? Skrattande
    Ptja, får du inga gratispengar är väl motivationen krasst sett att sätta mat på bordet och ha tak över huvudet?
Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar