Jag har tidigare varit för ett Natomedlemskap. Men de senaste månaderna har jag börjat tveka. Jag får nämligen intrycket att Putin VILL att Sverige och Finland går med i Nato. Då kan han med fog säga att Nato flyttat fram positionerna och använda det som förevändning att invadera Baltikum. För hans politik gör ju allt för att öka stödet för ett medlemskap i våra länder, rent logiskt känns det kontraproduktivt men kanske finns den baktanke jag nämnde med i bilden.
Bäst vore om Sv och Fin hade ett underhandskontrakt med Nato, blir vi anfallna av Ryssland får vi stöd även om vi inte formellt är medlemmar. Då hade vi säkerheten och samarbetet utan att Putin kan utnyttja det i propagandan. Kanske finns det redan! För en sak är säker, Nato kommer aldrig att tolerera att Sverige blir ockuperat, läget i Östersjön är för strategiskt viktigt för Nato. Öresund och Bälten måste hållas öppna till varje pris. Men för Finland är det värre, deras läge är inte så viktigt för Nato rent militärt.
Påståendet att Putin inte vågar anfalla Natoländer håller inte längre. Putin är uppenbarligen mentalsjuk och saknar spärrar. Vill han ta Baltländerna säger han bara att om Nato ingriper skickar han kärnvapen över hela Europa. En eventuell vedergällning tror han inte på för det innebär att världen förstörs och större delen av mänskligheten utplånas. Det vågar inte väst, menar han. Och skulle det ske lever han efter mottot "efter mig syndafloden". Han drar sig inte ett ögonblick för att trycka på knappen.
Enda hoppet är att han kör fast Ukraina och blir avsatt av sina egna.